۰ نفر

پروژه‌ای برای تحقق حیات در مریخ

۳۰ آذر ۱۴۰۰، ۱:۴۴
کد خبر: 591759
پروژه‌ای برای تحقق حیات در مریخ

دانشمندان با طراحی یک نقشه جدید احتمال حیات در مریخ را با ایجاد یک مگنتوسفر مصنوعی افزایش داده‌اند.

به گزارش bgr، یک طرح جدید وجود دارد که می‌تواند احتمال حیات در مریخ را افزایش دهد. این طرح حول محور ایجاد یک مگنتوسفر (magnetosphere) مصنوعی به مریخ ساخته شده است. مریخ در حال حاضر فاقد یک میدان مغناطیسی قوی است و ایجاد یک میدان مغناطیسی می‌تواند تنها گزینه‌ای باشد که امکان حیات در مریخ را قوی‌تر می‌کند. البته چیز‌های زیادی برای اجرایی کردن این ایده وجود دارد و در صورت موفقیت، سیاره را قابل سکونت‌تر می‌کند.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،زندگی در مریخ چند سالی که هدف بشریت بوده است. تعداد زیادی مریخ نورد و ماشین‌های دیگر برای بررسی سطح مریخ به این سیاره فرستاده شده اند. با وجود همه چیز‌هایی که در مورد این سیاره سرخ می‌دانیم، هنوز چیز‌های زیادی برای تعیین اینکه آیا می‌توان مریخ را قابل سکونت کرد یا خیر، وجود دارد.

 یکی از اولین کار‌هایی که باید انجام داد این است که به دنبال ایجاد محیطی امن برای زندگی و شکوفایی انسان باشیم. در حالی که برنامه‌هایی برای شکل‌گیری زمین وجود دارد، اگر فضانوردان می‌خواهند زندگی در مریخ را به واقعیت تبدیل کنند، باید مگنتوسفری مانند آنچه روی زمین وجود دارد ایجاد کنند. این میدان مغناطیسی مانند باد‌هایی که دانشمندان معتقدند به ایجاد حیات در زمین کمک کرده است، به محافظت از سطح سیاره در برابر باد‌های شدید خورشیدی کمک می‌کند. گفتنی است که این میدان مغناطیسی قوی، از سطح مریخ محافظت بیشتری می‌کند.

بر اساس مطالعه اخیر دانشمندان طرح جدیدی را برای چگونگی ایجاد میدان مغناطیسی مصنوعی در اطراف مریخ ارائه کرده اند. ایده اصلی، استفاده از ذرات باردار برای ایجاد حلقه‌ای در اطراف سیاره است. دانشمندان می‌خواهند این کار را با یونیزه کردن ذرات فوبوس (بزرگترین قمر مریخ) انجام دهند. فوبوس هر هشت ساعت یکبار به دور مریخ سفر می‌کند. این بدان معناست که یک حلقه ثابت از ذرات باردار در اطراف سیاره ایجاد می‌کند.

سپس دانشمندان می‌خواهند ذرات را شتاب دهند تا آنچه را که آن‌ها چنبره پلاسما می‌نامند در امتداد خط مدار ماه ایجاد کنند. این ذرات از نظر تئوری باید یک میدان مغناطیسی به اندازه کافی قوی ایجاد کند تا از حیات در مریخ در برابر باد‌های خورشیدی و چیز‌های دیگر محافظت کند.

در حال حاضر مشخص نیست که این میدان برای فعالیت به چه مقدار انرژی نیاز دارد. با این حال دانشمندان می‌گویند که در حال حاضر بهترین زمان برای ارائه ایده‌های جدید است. اگر هر یک از این ایده‌ها نتیجه بخش باشد، در نهایت می‌توان با شانس بیشتری برای موفقیت زندگی در مریخ مواجه شد.