۰ نفر

معرفی موسیقی پاپ ایران

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۱۴
کد خبر: 581051
معرفی موسیقی پاپ ایران

آیا از موسیقی پاپ چیزی می‌دانید و با تاریخچه موسیقی پاپ ایران آشنا هستید؟ آیا خوانندگان معروف ایرانی را می‌شناسید؟ و آهنگ جدید منتشرشده از این خوانندگان را شنیده‌اید؟

پاپ یک ژانر از موسیقی عامه پسند است که در شکل مدرن آن در اواسط دهه 1950 در ایالات متحده و بریتانیا شکل گرفت. اصطلاحات موسیقی عامه پسند و موسیقی پاپ اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اگر چه اولی تمام موسیقی‌هایی را توصیف می‌کند که محبوب هستند و شامل بسیاری از سبک‌های متفاوت است. در طول دهه‌های 1950 و 1960 موسیقی پاپ، راک اند رول و سبک‌های جوانگرا را تحت تأثیر قرار داد. موسیقی راک و پاپ تا اواخر دهه 1960 تقریباً مترادف باقی ماندند، پس از آن پاپ با موسیقی تجاری، زودگذر و در دسترس همراه شد.

1

موسیقی پاپ ایران نیز در دوره قاجار و در سده نوزده میلادی شکل گرفت و پس از ظهور رادیو، به شکل چشم‌گیری گسترش یافت. قبل از دهه ۵۰ میلادی بازار موسیقی ایران در دست خوانندگان موسیقی کلاسیک بود که از معروف‌ترین آنها می‌توان به خواننده گیلانی به نام احمد عاشور پور اشاره کرد. به احمد عاشور پور پدر موسیقی پاپ ایران نیز گفته می‌شود. ساز و نقاره، نوروز و جوما بازار از مشهورترین ترانه‌های این خواننده گیلانیست.

موسیقی پاپ ایران با روی کار آمدن خوانندگانی همچون ویگن و با بکارگیری سازهای مختلف با سبک‌های غربی دگرگون شد و پا به عرصه جدید گذاشت. ویگن از اولین خواننده‌های معروف ایرانیست که گیتار را در موسیقی پاپ ایران نواخت و به سلطان جاز ایران نیز معروف است. از جمله خواننده‌های معروف ایرانی موسیقی پاپ ایران در زمان قبل از انقلاب می‌توان به شهبال، احمد عاشور پور، شهرام شپره، حسن شماعی زاده، ابی، ویگن، ستار، داریوش، حبیب، رامش، دلکش، عارف، فرهاد، حمیرا، فتانه، گوگوش ، معین و.... اشاره کرد. همچنین انوشیروان روحانی، حسن شماعی زاده، اسفندیار منفرد زاده، آندرانیک، لقمان اطحمی، محمد حیدری، منوچهر چشم آذر و... نیز از آهنگسازان معروف این دوره و افرادی همچون ایرج جنتی، شهیار قنبری، اردلان سرافراز و... نیز از ترانه سرایان کهن موسیقی پاپ ایران محسوب می‌شوند.

 تا این قسمت از مقاله با تاریخچه موسیقی پاپ ایران تا قبل از انقلاب آشنا شدید؛ در ادامه موسیقی پاپ ایران در دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس به معرفی چند تن از خوانندگان معروف ایرانی و آهنگ جدیدشان خواهیم پرداخت. اگر علاقمند به موسیقی پاپ ایران هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷

موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ تحت شعاع قرار گرفت بطوری که در دهه ۶۰ کاملا ناپدید شد و خوانندگان این سبک از موسیقی یا پیشه خود را تغییر دادند و یا برای ادامه کار خود به خارج از کشور پناه بردند. پس از جنگ هشت ساله با عراق، موسیقی پاپ در ایران با رویکرد جدیدتری پدیدار شد. علیرضا افتخاری، پرویز طاهری، بیژن خاوری، حمید غلامعلی، مهدی سپهر، عباس بهادری و مهرداد کاظمی از جمله خوانندگانی بودند که در دوران سازندگی ایران روی کار آمدند و این سبک از موسیقی را در ایران زنده نگه داشتند.

در سیاست‌های فرهنگی و هنری دوره اصلاحات، گشایش‌هایی در زمینه موسیقی پاپ ایران صورت گرفت. در این راستا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با همکاری آقایان دامغانی و شهبازیان انجمنی را جهت بررسی بازگشت و پیشرفت موسیقی پاپ ایران برپا کردند تا همسو با چهارچوب قانونی، منجر به پیشرفت موسیقی درون مرزی و حتی پیشی گرفتن آن از موسیقی ایرانی برون مرزی شوند. محمد اصفهانی، سعید شهروز، شادمهر عقیلی، خشایار اعتمادی، گروه آریان از نخستین خوانندگان معروف ایرانی بودند که توانستند پروانه کار دریافت کنند. البته برخی از کارهای ارائه شده در این دوره از دید برخی منتقدان در زمینه تکنیک و درونمایه ناخوشایند آمد و باب دل مخاطبین و منتقدان نبود.

2

در سال ۱۳۷۷ اولین جشنواره موسیقی پاپ ایران پس از انقلاب برگزار شد و پس از آن خوانندگان جوان‌تری وارد عرصه موسیقی پاپ ایران شدند. با گسترش فناوری‌های جدید و دسترسی همگانی به اینترنت، گروهی از خوانندگان نیز به صورت زیر زمینی شروع به ارائه موسیقی پاپ کردند. از جمله این خوانندگان زیر زمینی می‌توان به امیر تتلو و حسین تهی اشاره کرد. پس از دهه ۷۰ خوانندگانی همچون بابک جهانبخش، رضا صادقی، احسان خواجه امیری، محسن یگانه، امین رستمی، بنیامین بهادری، محسن چاوشی، حمید حامی، علی لهراسبی، فرزاد فرزین، مهدی یراحی، سیروان خسروی، مجید خراطها، محمد علیزاده ، فریدون اسرایی و... روی کار آمدند و بازار موسیقی پاپ ایران را در دست گرفتند.

از خوانندگان معروف ایرانی جوان و پر طرفدار امروزی نیز می‌توان به آرون افشار، علیرضا طلیسچی، سینا درخشنده، فرزاد فرخ، گرشا رضایی، حمید هیراد، حامد همایون، مسعود صادقلو و مهدی جهانی اشاره کرد که در ادامه به معرفی برخی از آنان و آهنگ جدید شان خواهیم پرداخت.

حامد همایون

یکی از پرطرفدارترین خوانندگان معروف ایرانی سید حامد محمودزاده معروف به حامد همایون است که متولد ۹ بهمن ۱۳۶۱ در شیراز می‌باشد. این خواننده به صورت حرفه‌ای سبک پاپ را دنبال کرده و از سال ۱۳۹۵ کار خود را در ارائه موسیقی پاپ ایران آغاز کرد. این خواننده خوش صدا تحصیلاتش را در رشته خاکشناسی تا مقطع لیسانس ادامه داد و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی آبیاری و زه کشی به اتمام رساند. حامد همایون آموزش موسیقی و نواختن ساز را از سن ۱۶ سالگی شروع کرد و در طی چند سال فعالیت توانست در این عرصه به شهرت ویژه‌ای دست پیدا کند. چتر خیس یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کارهای حامد همایون می‌باشد که در سال ۹۵ منتشر شد. این آهنگ پُلی برای محبوبیت و شهرت وی محسوب شد و نام او را بر سر زبان‌ها جاری ساخت. این خواننده جوان ایرانی رکوردار اجرا در ایران و خارج از ایران است و جزو فعال‌ترین خوانندگان دنیای هنر محسوب می‌شود. چشم ما روشن آهنگ جدید منتشر شده از حامد همایون است که می‌توانید آن را از سایت sevilmusic دانلود کنید

گرشا رضایی

از دیگر خوانندگان معروف ایرانی عصر امروز می‌توان به گرشا رضایی اشاره کرد که در موسیقی پاپ ایران جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. این خواننده جوان و پر انرژی متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۳ در شهر ازنای استان لرستان است و علاوه بر خوانندگی در زمینه نوازندگی و آهنگسازی نیز تبحر خاصی دارد. او فراگیری و آموزش موسیقی را از سنین کودکی شروع کرد و از سن ۱۳ سالگی به شکل جدی‌تری فعالیت خود را ادامه داد. خوانندگی خود را با آهنگ تیتراژ سریال دولت مخفی شروع نمود و پس از آن آهنگ‌های متنوعی را به سبک موسیقی پاپ ایران منتشر کرد.

3

آلبوم آبی یکی از معروف‌ترین کارهای این خواننده خوش ذوق ایرانیست و آهنگ‌های مجرم و دریا نمیرم جزو محبوب‌ترین و پرطرفداترین آهنگ‌های وی شناخته شده است. گرشا رضایی علاوه بر نواختن موسیقی و خوانندگی به کار تدریس موسیقی و همچنین رهبری ارکست نیز مبادرت دارد. از آهنگ جدید منتشر شده این خواننده می‌توان به آهنگ مگه پاییز اومده اشاره کرد که هم اکنون لینک دانلود آن در وب سایت sevilmusic موجود می‌باشد.

آرون افشار

آرون افشار یکی دیگر از خوانندگان جوان موسیقی پاپ ایران است که در سال ۱۳۷۷ در مشهد به دنیا آمد و علاوه بر کار خوانندگی به نواختن موسیقی و آهنگسازی نیز پرداخت. آهنگ جانم باش از معروف‌ترین آهنگ منتشر شده توسط این خواننده ایرانی است که در سال ۱۳۹۷ بسیار مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. آرون افشار استعداد خود را از پدرش به ارث برده چرا که پدر وی نیز خواننده و نوازده پیانو است. یادگیری موسیقی را به کمک پدر از سن هفت سالگی شروع کرد و با تشویق ایشان به خوانندگی نیز روی آورد.

این خواننده خوش ذوق موسیقی پاپ ایران در کودکی آهنگ تبلیغاتی شامپو گلرنگ با مضمون "گل گل گل، گل از همه رنگ..." را خوانده است که این خود نشان دهنده علاقه او به امر خوانندگی از سنین کودکی است. در سال ۱۳۹۷ اولین آهنگ رسمی خود به نام جانم باش را منتشر کرد که آهنگسازی آن را نیز خود به عهده داشت. از جدیدترین آهنگ‌های منتشر شده این خواننده می‌توان به ساحل آرامش و خنده‌های تو اشاره کرد. برای دانلود آخرین کارهای این خواننده پر انرژی می‌توانید به سایت sevilmusic مراجعه کنید.

حمید هیراد

حمید هیراد یکی از جوان‌ترین و محبوب‌ترین خوانندگان معروف ایرانی است که در زمینه موسیقی پاپ ایران فعالیت دارد. نام اصلی وی حمید حسین زاده می‌باشد که در بین طرفداران به نام حمید هیراد معروف است. این خواننده جوان در اول بهمن سال ۱۳۷۰ در رودسر گیلان متولد شده است و در سبک‌های موسبقی پاپ و تلفیقی مهارت دارد. علاوه بر کار خوانندگی در حرفه آهنگسازی، نوازندگی و شاعری نیز فعالیت داشته و از سال ۱۳۹۵ تاکنون کارهای متعددی را منتشر کرده است.

4

حمید هیراد تحصیلات خود را در مقطع فوق دیپلم تاسیسات صنعتی به پایان رساند و بیشتر تمرکز خود را در زمینه موسیقی پاپ ایران و موسیقی تلفیقی قرار داد. این هنرمند بسیار با اخلاق کشور، خود را از هر حاشیه‌ای به دور نگه داشته و در کار هنری بسیار پر انرژی و با هیجان است. اولین آهنگ وی به نام بی تاب در ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۵ با گروه پازل بند و در کنار علی رهبری و آرین بهاری منتشر شد. اولین آهنگ مستقل وی در سال ۱۳۹۶ به نام دلارام ارائه شد که بسیار مورد توجه همگان قرار گرفت. از جمله آهنگ جدید منتشر شده از حمید هیراد می‌توان به دنیام اشاره کرد. همچنین آهنگ‌های دلبر، پیرم درآمد، تهران، کنارم باش نیز از جدیدترین آهنگ‌های منتشر شده این خواننده با اخلاق ایرانی است که لینک دانلود همگی این آهنگ‌ها و بسیاری آهنگ‌های معروف دیگر در سایت sevilmusic موجود می‌باشد.

سایت سویل موزیک یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین سایت‌های دانلود موسیقی پاپ ایران است که مجموعه بزرگی از جدیدترین و قدیمی‌ترین آهنگ‌ها را در آرشیو خود دارد. برای مشاهده تمامی این آهنگ‌ها می‌توانید به وب سایت sevilmusic مراجعه کنید. 

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.