۰ نفر

رویت طولانی‌ ترین ماه گرفتگی جزیی در ۵۸۰ سال گذشته

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۸
کد خبر: 580618
رویت طولانی‌ ترین ماه گرفتگی جزیی در ۵۸۰ سال گذشته

ماه گرفتگی جزیی هر شش قرن یکبار اتفاق می‌افتد و آخرین خسوف سال میلادی است که در برخی مناطق جهان قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛  ماه گرفتگی جزئی که در ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) رخ می‌دهد، آخرین ماه گرفتگی سال میلادی خواهد بود، این نوع از ماه گرفتگی هر شش قرن یکبار اتفاق می‌افتد و آخرین باری که این نوع خسوف رخ داد در ۱۸ فوریه سال ۱۴۴۰ بود و تکرار بعدی این خسوف در ۸ فوریه ۲۶۶۹ رخ خواهد داد.

پدیده ماه گرفتگی جزئی

 به گزارش indianexpress، ماه گرفتگی جزیی زمانی رخ می‌دهد که زمین بین خورشید و ماه قرار گیرد، اما نه در یک خط کامل. قسمت کوچکی از ماه توسط سایه زمین پوشانده می‌شود و می‌توان یک ماه مایل به قرمز را دید که به آن "ماه یخبندان" نیز می‌گویند. این نوع ماه گرفتگی در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیای شرقی، استرالیا و منطقه اقیانوس آرام و بخش‌هایی از هند قابل مشاهده خواهد بود.

ماه گرفتگی جزیی

یکی از محققان هوا و فضا هند در ارتباط با این پدیده گفت: "این خسوف جزئی از ساعت ۱۲:۴۸ به وقت هند شروع می‌شود و در ساعت ۱۶:۱۷ به وقت هند به پایان می‌رسد. از این رو، مدت خسوف جزئی ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه خواهد بود که طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم و طولانی‌ترین ماه گرفتگی تقریباً در ۶۰۰ سال گذشته است".

11

خسوف

این محقق افزود: "در خسوف جزئی، ۹۷ درصد از ماه توسط سایه زمین پوشیده می‌شود و ممکن است ماه به رنگ قرمز خونی به نظر برسد، این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت قرمز نور خورشید از زمین عبور کند. در این زمان جو کمترین انحراف را دارد و هنگامی که نور خورشید روی ماه می‌افتد رنگ مایل به قرمزی به آن می‌دهد".

12