۰ نفر

درآمد شغلی، ملاک انتخاب رشته

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
کد خبر: 578526
درآمد شغلی، ملاک انتخاب رشته

یک مشاور تخصصی کنکور درباره سوق پیدا کردن دانش آموزان به رشته‌های پزشکی و بی توجهی به سایر رشته‌های تحصیلی توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، شروین مسیح مشاور تخصصی کنکور، درباره مهارت محوری و تخصص‌های دانشگاهی اظهار کرد: از سال‌های گذشته مسئله مهارت محوری مطرح بوده است که به صورت معمول انتخاب‌های دانش آموزان برای رشته‌های مختلف و قبولی در آن‌ها بر اساس الگوی خیلی خاص بدون دخالت و هماهنگی دیگران در این زمینه متغیر است.

او افزود: الگوی تغییر رشته در سال‌های مختلف تغییر می‌کند. برای مثال، وقتی که دانش آموزان می‌بینند درآمد پزشکی در جامعه بالا می‌رود، بنابراین میل و رغبت آن‌ها برای اینکه آن‌ها به شغل پزشکی روی آورند هم افزایش می‌یابد و به همین علت رتبه‌های برتر کنکور و یا همه دانش آموزان تصمیم می‌گیرند تا در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند.

مسیح تصریح کرد: وقتی دانش آموزان می‌بینند که رشته پزشکی درآمد بالاتری دارد و راحت‌تر است تا خودآگاه انتخاب رشته شان به این سمت سوق پیدا می‌کند که به دنبال رشته دندانپزشکی بروند که در نهایت این رشته تبدیل به رشته اول در ایران می‌شود، چرا که اکثرا آن را دوست دارند بنابراین اول رشته دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند.

این مشاور تخصصی کنکور ادامه داد: اساس کار انتخاب رشته دانش آموزان بر اساس میزان درآمدی است که احتمالا در آینده آن‌ها نقش دارد، این موضوع بدون توجه به این است که حجمی از کار از آن‌ها گرفته می‌شود. به عنوان مثال خیلی از دانش آموزان سعی می‌کنند برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی درس بخوانند بدون اینکه بدانند وقتی جذب این رشته می‌شوند ۷ سال پزشکی عمومی و ۴ سال تخصصی و بعدش فوق تخصص باید بخوانند که در نهایت می‌بینند که ۲۰ سال از عمر خود را به درس خواندن مشغول بوده اند و هنوز به درآمد درآوردن نرسیده اند.

مسیح گفت: در نتیجه ناخودآگاه این افراد یک دفعه به خود می‌آیند و می‌بینند که چه مسیر طولانی را انتخاب کرده اند و به همین علت فکر می‌کردند که بسیار ساده‌تر و زودتر به درآمد می‌رسند، بنابراین این معضلی است که در رابطه با عدم دیدگاه انتخاب رشته دانش آموزان درباره انتخاب رشته هایشان وجود دارد.

رشته‌های مهندسی از اولویت انتخاب رشته دانش آموزان خارج شده اند

او افزود: همین قضیه باعث شده تا رشته‌های مهندسی از اولویت اول انتخاب رشته دانش آموزان خارج شود. به عنوان مثال، از آن جایی که رشته‌های مهندسی در تمامی زمینه‌ها دارای درآمد‌های بالا و خوبی هستند که دیده نمی‌شوند بنابراین در حال خروج از سیستم انتخاب رشته داوطلبان هستند و علاقه دانش آموزان به مرور از آن‌ها کم‌تر می‌شود.

مسیح تاکید کرد: طی سال‌های گذشته وقتی صنعت خودرو سازی خیلی رشد پیدا کرد و انواع و اقسام خودرو‌ها در حال تولید بودند در نتیجه رشد مکانیک هم در جذب دانشجو در صدر قرار گرفت. زمانی که سیستم‌های کامپیوتری هم پیشرفت کردند به تبع جذب دانش آموزان به آن رشته‌ها رشد کرد، بنابراین دانش آموزان با توجه به اینکه کدام رشته و شغل درآمد بیشتری دارد انتخاب رشته می‌کنند.

او با بیان اینکه باید یک هدایت گری برای دانش آموزان ایجاد کنیم، تاکید کرد: انتخاب رشته دانش آموزان باید بر اساس علاقه محور باشد و دوم سعی کنیم تا برابری حداقلی در میان رشته‌های مختلف به وجود آوریم و به اینصورت دانش آموزان بتوانند در رشته‌های مختلف علاقه‌های خود را محک بزنند و کمتر تفاوتی برای ورود به رشته‌ها با یک دیگر داشته باشند.

این مشاور تخصصی کنکور گفت: در همه زمینه‌ها از جمله رشته‌های مهندسی که هم اکنون نیاز بسیار جامعه هستند و طی سال‌های اخیر به علت کمبود مهندس در کشور امکانات زیادی را از دست داده ایم، بنابراین باید برای آن‌ها خدمات زیادی ایجاد کنیم، گفتنی است که حتی یک پزشک بدون داشتن گوشی پزشکی نمی‌تواند ضربان قلب بیمار را بشنود، این در حالی است که آن گوشی توسط مهندس ساخته می‌شود، بنابراین رشته‌های مهندسی نه تنها به ساخت ساختمان بیمارستان و تجهیزات پزشکی اقدام کرده اند، بلکه به ایجاد اکسیژن برای استفاده بیمار در جهت رفع مشکل و بیماری او هم اقدام کرده اند. همچنین تولید ماسک هم توسط مهندس انجام می‌شود، اما از آن جایی که درآمد کمتری دارند بنابراین از اولویت اول انتخاب رشته دانش آموزان خارج می‌شوند.