۰ نفر

رییس پلیس راهور؛

پول جریمه‌ها به جیب ما نمی‌ رود / تقریبا ۵۰درصد دوربین‌ های ثبت تخلف خراب است

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبر: 578412
پول جریمه‌ها به جیب ما نمی‌ رود / تقریبا ۵۰درصد دوربین‌ های ثبت تخلف خراب است

رییس پلیس راهنمایی رانندگی ناجا تاکید کرد که ریالی از محل اعمال جریمه به افسران و درجه‌داران تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، سردار سید کمال هادیان‌فر در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اظهار کرد: تبصره‌های ۱ و ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی فرصت ۱۰ ساله‌ای به نیروی انتظامی داد که با توجه به کمبود نیرو از درجه‌داران با شرایط خاص استفاده کنند و در همین ایام هم دوربین‌ها و سامانه‌ها تجهیز شود. این اتفاق به دلیل کمبود منابع رخ نداد. از ابتدای اجرای این طرح از ۶۰۰۰ نفر از سربازان و درجه‌داران استفاده شد که اکنون این تعداد به ۱۲۰۰ نفر از درجه‌داران و سربازان رسیده و طبیعتا در طول پنج سال آینده کمتر هم خواهد شد.

وی ادامه داد: در کل کشور ۴۵۰۰ دوربین ثبت تخلف در راه‌های اصلی و شهرها وجود دارد. فقط در ۷ شهر کشور دوربین ثبت تخلف وجود دارد که ۴۹ درصد دوربین‌ها معیوب است و کار نمی‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی ناجا اظهار کرد: طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی مسئول توسعه دوربین‌هاست که باید بحث توسعه را از وزارت راه و شهرسازی پیگیر شد ولی ریالی از محل اعمال جریمه به افسران و درجه‌داران تعلق نمی‌گیرد و به خزانه می‌رود ۳۰ درصد آن برای شهرداری، ۳۰ درصد وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد صندوق خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی و ۲۰ درصد برای حوزه توسعه فرهنگ رانندگی است، با این وجود طبق گزارش‌ها بخش زیادی از این پول‌ها هم به دستگاه‌ها واریز نشده است.

هادیان‌فر تصریح کرد: ۱۷۸ کد جریمه وجود دارد که فقط سربازان آموزش‌دیده آن را اعمال می‌کنند و درجه‌داران به ۶۱ کد دیگر رسیدگی کرده و دادن نمره منفی در صلاحیت سربازان نیست.

وی در پایان با اشاره به انتقادهایی مربوط به ساعات ممنوعیت تردد شبانه اظهار کرد: ما در این موضوع نقشی نداریم و تنها به عنوان ضابط عمل می‌کنیم. این موضوع مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.