۰ نفر

رییس سازمان پدافند غیرعامل:

دشمن استراتژی‌ جنگ ترکیبی علیه ما را تعریف کرده است

۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۱
کد خبر: 577842
دشمن استراتژی‌ جنگ ترکیبی علیه ما را تعریف کرده است

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: حمله به سامانه سوخت یک بخش از الگوی جنگ ترکیبی است که در آن با اثرگذاری بر قطع سرویس و استفاده از پروپاگاندا تلاش می کنند یک حمله سایبری شکل دهند و یک مثلت تهدید را ایجاد کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین  به نقل از   ایسنا، غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: اینکه آمریکایی ها از درگیری پرهیز دارند حاکی از بازدارندگی دفاعی کشور و به نوعی تفهیم قدرت به دشمنان است به شکلی که ایران به عنوان بازیگر منطقه ای در حوزه های مختلف شناخته می شود.

وی با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی در آب های سرزمینی مان گفت: این توانمندی ایران نشان داد که دشمن راهکاری ندارد و تا ایران، ایران اسلامی است و آمریکا، آمریکای استکباری، این تقابل ادامه دارد. اینکه ما شاهد افول آمریکا در منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: آمریکا در عراق هیچ دستاوردی نداشت و امروز در حال خروج ذلت بار هستند. روسای جمهور امریکا در زمان انتخابات گفتند که چند تریلیون دلار خرج کردیم و به هدفی نرسیدیم و این ناشی از شکست راهبردی آمریکاست. فرار آنها از افغانستان به شکلی که آخر کار یک خرابه به جای گذاشتند و حتی نتوانستند امنیت فرودگاه کابل را حفظ کنند و بخش زیادی سلاح و تجهیزات را هم جا گذاشتند. کسانی که آمریکا را دارای ساختار منظم، علمی و دارای مکاتب اقتصادی می دانند، ببینند که شکست های مکرر راهبردی آمریکا به چه شکل روی می دهد و این نشان از محاسبات غلط آمریکا در دنیا دارد.

جلالی ادامه داد: شکست بزرگترین مفهوم مقدر برای آمریکاست. این درسی است برای ما که سینه به سینه با آنها در تقابل هستیم. آمریکا یک کشور شکست خورده و انباشته از آسیب پذیری ها است و امروز به همراه اسرائیل در بدترین شرایط هستند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل درباره شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: مقام معظم رهبری گفتند راه نجات اقتصاد کشور برجام و مذاکرات خارجی نیست، اگر بود ترکیه و پاکستان باید وضع اقتصادی شان خوب می بود اما شاهد سقوط لیر در مدت های اخیر بودیم. راه نجات اتکا به درون است، از این رو مساله اقتصادی ما بر دو نکته اساسی متمرکز است؛ یکی اینکه از عبرت های دولت های گذشته استفاده کنیم، باید توجه کنیم که وابسته کردن اقتصاد به بیرون و شرطی کردن اقتصاد درست نیست و الحمدلله در دولت جدید به این مساله توجه می شود. معتقدم اقتصاد ما ظرفیت زیادی دارد که بتواند در برنامه چند ساله راه توسعه را طی کند.

جلالی گفت: امروز در پدافند غیرعامل شاهد تغییر ماهیت تهدید هستیم. در حوزه نظامی به سطحی از بازدارندگی رسیدیم، البته همیشه باید مراقبت شود. دشمن راهبرد پرهیز از جنگ دارد و در برخی عرصه ها با استفاده از "جنگ ترکیبی" پیش می رود و جنگ در لایه های زیرین و شبکه های اجتماعی و شبکه های نفوذ در جریان است. در آبان 98 یک تصویری از سناریوی تهدید را می توانیم تحلیل کنیم. پس با یک تهدید ترکیبی مواجه هستیم که بخشی از آن به فناوری های نو مربوط است. پدافند غیرعامل مکمل بخش دفاعی کشور باید باشد، راهبردهای نظامی را باید بتوانیم به بخش های غیر نظامی نیز ارجاع دهیم. در حوزه پدافند غیرعامل راهبردهای نوین علمی، عمیق و لایه به لایه است.

وی گفت: مفهوم ما از زیر ساخت در پدافند غیرعامل یعنی مجموعه های دولتی که خدمات زیربنایی به مردم می دهد و مردم به آن خدمات وابسته هستند. حمله به سامانه سوخت یک بخش از الگوی جنگ ترکیبی است که در آن با اثرگذاری بر قطع سرویس و استفاده از پروپاگاندا تلاش می کنند یک حمله سایبری شکل دهند و یک مثلت تهدید را ایجاد کنند.

جلالی ادامه داد: این یک مدل جدید از  جنگ سایبری است که بر زندگی مردم اثر می گذارد. امروز سوخت و فردا سامانه های دیگر، ممکن است هدف قرار گیرد. اگر کوتاه بیاییم ممکن است پیامدهای جدی برای ما در برداشته باشد.

جلالی اظهار کرد: جنگ ترکیبی حداقل سه بعد دارد. بعد اول فناورانه است، یعنی در شرکت پخش و پالایش باید هشدارها جدی تلقی شود و هشدارهای امنیتی در دستور کار قرار گیرد. در این زمینه دقت عمل دوستان بسیار موثر است و کوتاهی قابل پیگرد قانونی است. رکن بعد کارکرد زیرساخت هاست. باید خدمات را توسعه دهیم و تداوم کارکردشان را کامل کنیم. تنظیم تداوم کارکردهایی که به مردم خدمت می دهد یک خط قرمز است و اولویت جدی در حوزه آب، برق، ارتباطات، گاز و غیره که از سامانه های سایبری استفاده می کنند، است. بعد دیگر پیامدهای مردمی است، یعنی بیمارستان ها باید در هر شرایطی مولد برق اضطراری داشته باشند. این مساله در برنامه رزمایش ما در آینده دنبال می شود. بعد سوم بحث اطلاع رسانی و تبلیغات است. در حمله به سامانه سوخت رسانی، با هوشیاری مردم و ابتکار عمل رسانه ملی در اطلاع رسانی و سرعت عمل دستگاه های اجرایی این توطئه خنثی شد، اما این آخرین بار نیست.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: این سه رکن باید هماهنگ باشند و بتوانیم حادثه را در سه رکن مدیریت کنیم. دقت، هوشیاری و جدی تلقی کردن تهدید عنصر اساسی است. این یک مدل جنگ است. رسانه های داخلی باید بدانند رقابت داخلی در اینجا مطرح نیست. اینجا یک جنگ است و دشمن رسما استراتژی های جنگ ترکیبی را اعلام کرده است از این رو جهت گیری رسانه ها در هدایت افکار مردم مهم است. باید جریان داخل و خارج را در این زمینه تفکیک کنیم و البته اقدام رسانه ملی قابل تقدیر بود.

جلالی تاکید کرد: این سه رکن نیاز به آموزش، تمرین و رزمایش دارد و باید خودمان را در مقابل این تهدیدات آماده کنیم. یک مصون سازی در لایه های فنی و زیرساخت های متکفل خدمات رسانی به مردم ضروری است. پرداختن به ملاحظات پدافند غیر عامل مهم است. هوشمندی و موازی سازی خدمات زیرساختی نیز ضروری است. مثلا وجود ژنراتور برق در بیمارستان های کشور موجب می شود تکان های قطع برق کنترل شود. در عین حال الگوی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و هدایت مردم به سمت تشخیص تهدید بسیار مهم است.