۰ نفر

چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکرد؟

۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹
کد خبر: 577666
چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکرد؟

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: پس از شهادت امام کاظم (ع) بنابر وصیت امام کاظم (ع) فرزندان دختر ایشان تحت سرپرستی امام رضا (ع) قرار گرفتند و امام کاظم (ع) در وصیت‌نامه خود فرمودند «هیچ‌یک از دخترانم را نباید برادران مادری، سلاطین و یا عموهایشان شوهر دهند، مگر با نظر و مشورت حضرت رضا (ع)، اگر بدون اجازه او به چنین کاری اقدام کنند، باخدا و رسول خدا مخالفت ورزیده‌اند و در سلطنت خدا منازعه کرده‌اند؛ زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج آگاه‌تر است. پس هرکسی را او بخواهد، تزویج می‌کند و هرکسی را او نخواهد، تزویج نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجیدی در کارگاه معصومه شناسی که هم‌زمان با ایام معصومیه ویژه بانوان و دختران جوان در آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س)، این بانو را الگویی ممتاز برای دختران جوان دانست و عنوان کرد: حضرت معصومه (س) در دامان پدر و برادری معصوم پرورش یافته و تربیت در خانواده معصوم و پرورش در دامان امام رضا علیه‌السلام از این بانوی عظیم الشان در تاریخ شخصیتی ممتاز و بی‌نظیر ارائه داد.

کارشناس معارفی با تأکید بر اینکه حضرت معصومه (س) از همان دوران کودکی بانویی ممتاز و عالمه بود، گفت: این بانو در شخصیت و علم شباهت زیادی به حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) دارد و امام کاظم (ع) به واسطه علم و مقام عظیم درباره ایشان می‌فرمایند «که پدر به فدایش شود»

وی افزود: ایشان از نظر شخصیت فردی و کمالات روحی در میان فرزندان امام کاظم (ع) شخصیت ممتازی داشته و بعد از برادرش امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) در والاترین رتبه جای دارد و شیخ مفید در باره مقام این بانو بیان می‌کند که امام کاظم (ع) حداقل هجده دختر داشته‌اند و حضرت معصومه (س) که به فاطمه کبرا مشهور هستند در میان این بانوان سرآمد هستند و حاج شیخ عباس قمی نیز درباره حضرت معصومه (س) و دختران امام کاظم (ع) بیان می‌کند که «برحسب آنچه به ما رسیده، افضل آن‌ها سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام موسی علیه السلام معروف به حضرت معصومه است».

مجیدی ادامه داد: شیخ محمدتقی تستری در کتاب «قاموسی الرجال» فضیلت حضرت معصومه (س) را نه‌تنها در میان دختران، بلکه در میان پسران حضرت امام کاظم علیه‌السلام البته به غیر از امام رضا (ع) بی‌نظیر می‌داند و می‌نویسد «در میان فرزندان امام کاظم (ع) با آن‌همه کثرتشان، بعد از امام رضا (ع) کسی هم‌شأن حضرت معصومه (س) نیست»

وی ادامه داد: پس از شهادت امام کاظم (ع) بنابر وصیت امام کاظم علیه‌السلام فرزندان دختر ایشان تحت سرپرستی امام رضا (ع) قرار گرفتند و امام کاظم (ع) در وصیت‌نامه خود فرمودند «هیچ‌یک از دخترانم را نباید برادران مادری، سلاطین و یا عموهایشان شوهر دهند، مگر با نظر و مشورت حضرت رضا (ع)، اگر بدون اجازه او به چنین کاری اقدام کنند، باخدا و رسول خدا مخالفت ورزیده‌اند و در سلطنت خدا منازعه کرده‌اند؛ زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج آگاه‌تر است. پس هرکسی را او بخواهد، تزویج می‌کند و هرکسی را او نخواهد، تزویج نمی‌کند»

پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: بنابراین وصیت حضرت معصومه (س) و دیگر خواهرانشان تحت حمایت و تربیت امام رضا (ع) قرار گرفتند و حضرت معصومه (س) در مقام عبادت و بندگی خداوند به مرتبه‌ای رسیدند که معصومه لقب گرفتند و معصومه به بانویی گفته می‌شود که باوجود اینکه قادر به انجام گناه است؛ اما به لحاظ معنوی و روحی به درجه‌ای از کمال رسیده که نه‌تنها گناه نمی‌کند بلکه حتی مرتکب به ترک اولی نیز نمی‌شود.

مجیدی با اشاره به القاب حضرت معصومه (س) و شاخصه‌هایی که این بانو را به الگویی بی‌نظیر برای دختران تبدیل کرده است، گفت: حیا و عفت در حضرت معصومه (س) بسیار ممتاز است به‌گونه‌ای که مانند حضرت زهرا (س) هیچ مردم نامحرمی هرگز حضرت معصومه (س) و دیگر خواهرانشان را ندید و این بانو از اختلاط با نامحرمان به شدت پرهیز می‌کردند.

وی افزود: حضرت معصومه (س) به حدی عفیف و باحیا بودند که حتی زمانی که برای دفاع از امام رضا (ع) به‌عنوان امام زمان خود هجرت کرده و عازم ایران شدند، برادران و مردان محرم خویش را در قالب کاروان با خود همراه کردند و در مسیر هجرت باوجود اینکه جز چهار بانوی سخنور عالم هستند تنها در میان بانوان به ایراد سخنرانی پرداخته و از پشت پرده حقانیت امام رضا و جایگاه امامت را برای مردم تبیین کردند.

وی یکی از صفات پسندیده و نیکوی این بانوی عظیم‌الشأن را علاقه و دوستی زایدالوصف این بانو به خانواده و به ویژه امام رضا (ع) عنوان کرد، گفت: حضرت معصومه (س) همواره از امام رضا (ع) تبعیت کرده و هرگز در مسیری خلاف دستور امام حرکت نکردند.

مجیدی اظهار کرد: دختران نوجوان و جوان امروز نیز باید از این شاخصه حضرت معصومه (س) تبعیت کرده و همواره از پدر و مادر تبعیت و فرمان‌برداری کنند و این تبعیت و اطاعت از پدر و مادر و خانواده تا جایی است که فرمان آن‌ها مخالف فرمان خداوند نباشد؛ بنابراین از آنجایی که امروز به واسطه جنگ نرم فرهنگی دشمن خطرات و آسیب‌های زیادی در کمین دختران نوجوان و جوان است، تبعیت از پدر و مادر دلسوز می‌تواند زمینه سعادت و عقابت به خیری دختران را فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه حضرت معصومه (س) به دلایل مختلف ازجمله نبود همسر هم شان و اختناق و ظلم خلفای عباسی هرگز ازدواج نکردند، گفت: این بانو باوجود اینکه ازدواج نکردند اما همان‌گونه که قرآن کریم تأکید کرده است همواره عفت و پاک‌دامنی پیشه کرده و دختران امروز نیز باید در این زمینه به این بانو تأسی کنند.

پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: متأسفانه در جامعه امروز عده‌ای زیادی از دختران تصور می‌کنند که با بی‌حجابی بستر ازدواج برای دختران جوان افزایش می‌یابد؛ درحالی‌که تجربه نشان داده نه‌تنها بی‌حجابی موجب افزایش ازدواج نشده بلکه یکی از دلایل افزایش سن ازدواج و تجرد مردان در جامعه امروز بی‌حجابی دختران است.

مجیدی بابیان اینکه حضرت معصومه (س) در علم و دانش نیز شخصیت ممتازی است، اظهار کرد: فشارهای سیاسی و ظلم و جور عباسیان در دوران زندگانی حضرت معصومه (س) موجب شده بود که نقل احادیث بسیار دشوار باشد؛ بااین‌حال نام حضرت معصومه (س) در سلسله راویان چند حدیث باقی‌مانده است که بیانگر «محدثه» بودن آن حضرت است.

وی افزود: حدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث معراج، حدیث سلسله الذهب ازجمله احادیثی هستند که به نقل از حضرت معصومه (س) در مسیر هجرت به ایران نقل‌شده است و همه این احادیث بر محور «امامت و ولایت» استوار است و همه به‌عنوان اسنادی برای اثبات حق خاندان پیامبر (ص) و تأکید بر وصایت حضرت امیرمؤمنان (ع) به کار می‌روند و اضافه بر مسیر هجرت حضرت معصومه (س) در قم نیز در مدت اقامت به تمامی پرسش‌های بانوان اشعری قم در عرصه امامت و تبیین جایگاه امام معصوم برای مردم پاسخ دادند و دفاع از جایگاه امامت و پاسخگویی به شبهات و تبیین نقشه‌های مأمون از مهم‌ترین دلایل هجرت این بانوی عظیم الشان به ایران است.

کارشناس معارفی ادامه داد: احادیثی که حضرت معصومه (س) بیان‌شده همه در حمایت از امام معصوم و در وصف شیعیان و حقانیت تشیع است که این امر با توجه به شرایط آن زمان نشانگر شجاعت و جرئت بی‌نظیر این بانو است که. باوجود خفقان حاکم در زمان هارون و پس از آن‌که نقل احادیث ممنوع بود، ایشان در همه حال از اسلام واقعی دفاع کردند و تا آنجا که توانستند پیام ولایت را به گوش مسلمانان رساندند و این درسی برای دختران ماست که همیشه و در همه حال به فکر احیاء اسلام باشند.

مجیدی اظهار کرد: متأسفانه در جامعه امروز باوجوداینکه کشور ما کشوری اسلامی است انجام بعضی از وظایف دینی مانند وظیفه امربه‌معروف و نهی از منکر در معرض فراموشی است و افراد به دلایل مختلف از انجام این وظیفه کوتاهی می‌کنند که بانوان جوان برای حفظ سلامت جامعه اسلامی به‌ویژه در مورد دستورات واجب مانند نماز، احکام اسلامی و حجاب باید از حضرت معصومه الگوبرداری کرده و برای احیای اسلام تلاش کرده و به پا خیزند.

وی افزود: حضرت معصومه (س) در حمایت از امام عصر خویش مانند حضرت زهرا (س) عمل کرده و نخستین شهید در راه دفاع از امام رضا علیه‌السلام هستند و این بانوی عظیم الشان تا پای جان از ولی خدا دفاع کرد و در سن ۲۸ سالگی پس از تحمل رنج‌های فراوان و پس از تحمل رنج شهادت ۲۸ نفر از براداران خود و مشاهده واقعه‌ای مانند واقعه عاشورا رحلتی شهادت گونه داشتند.

پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد جامعه الزهرا حضرت معصومه (س) را اسوه تقوا و پشتکار برای دختران جوان عنوان کرد، یادآور شد: تلاش و پشتکار فراوان درس دیگری است که دختران ما می‌توانند از این بانوی ارجمند فرابگیرند؛ زیرا امام کاظم (ع) دختران دیگری هم داشتند ولی هیچ‌کدام از این بانوان به چنین درجه‌ای نرسیدند و عواملی همچون تابع خانواده بودن، علم و دانش بسیار، شجاعت و دلیری، حمایت از حریم ولایت، تلاش و پشتکار بی‌حدوحصر و تقوا حضرت معصومه سلام‌الله علیها را به الگویی یگانه و بی‌بدیل برای دختران جوان تبدیل کرده است که می‌توانند در تمامی عرصه‌ها از این بانو الگوبرداری کنند؛ چراکه حضرت معصومه سلام‌الله علیها به دختران جوان آموختند که دست‌یابی به مقام عصمت برای تمامی انسان‌ها ممکن بوده و این مقام‌ها بسته به تقوا و تلاش آدمی است و انسان با تلاش و کوشش و تقوا می‌تواند در زمره اولیای الهی قرارگرفته و در میان امام زادگان به چهره‌ای شاخص و برجسته تبدیل شود و بانوان و دختران امروز می‌توانند در دفاع از ولایت مطالبه گر بوده و همواره در مسیر ولایت امام معصوم و نایبان امام معصوم که همان ولایت‌فقیه است حرکت کنند.