۰ نفر

‌کاهش دما تا ۱۲​درجه در نیمه شمالی کشور

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۲۵
کد خبر: 577146
‌کاهش دما تا ۱۲​درجه در نیمه شمالی کشور

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از پنج‌شنبه هفته جاری تا شنبه ۱۵آبان، کاهش محسوس دما بین ۶ تا ۱۲درجه در نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌ شود و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی بارش به شکل برف خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور در روزهای آینده بیان کرد: امروز در شهرهای پرجمعیت و صنعتی انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا را داشتیم.

وی افزود: فردا 12 آبان با ورود سامانه بارشی از شمال غرب کشور در استان‌های اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان،‌ آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همچنین استان‌های ساحلی خزر بارش باران و وزش باد شدید موقت داریم و این شرایط جوی به تدریج در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز هم حاکم می‌شود و در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، سمنان، البرز و قزوین بارش پراکنده خواهیم داشت.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز پنج‌شنبه 13 آبان شدت و گسترش فعالیت سامانه بارشی افزایش می‌یابد و علاوه بر نواحی که ذکر شد بخش‌هایی از استان‌های اصفهان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، قم، شمال خوزستان و ایلام را فرا می‌گیرد.

ضیائیان افزود: روزهای جمعه و شنبه پیش‌ِ رو به تدریج از شدت بارش‌ها در شمال غرب و غرب کاهش می‌یابد و فعالیت سامانه بارشی در نواحی مرکزی کشور، سواحل خزر، بخش‌هایی از جنوب و جنوب غرب کشور در استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان و بوشهر ادامه دارد.

وی ادامه داد: از پنج‌شنبه تا شنبه 15 آبان، کاهش محسوس دما بین 6 تا 12 درجه در نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی بارش به شکل برف خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روزهای پنج‌شنبه و جمعه در شمال شرق و شرق کشور و بخش‌هایی از شمال اصفهان، سمنان و یزد وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک خواهیم داشت.

هشدار آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و احتمال لغو پروازها

ضیائیان بیان کرد: با توجه به بارش باران، از پنج‌شنبه تا شنبه پیشِ رو، در مناطقی که ذکر شد آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها توام با کاهش دید، مه آلودگی تاخیر یا احتمال لغو پروازها، احتمال برخورد صاعقه و کولاک برف در مناطق کوهستانی و سردسیر پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا توصیه می‌شود اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در تردد جاده‌ای در دستور کار باشد.

هشدار یخ زدگی و خسارت به محصولات‌ کشاورزی

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از اوایل وقت جمعه 14 آبان تا اواخر وقت ‌یک‌شنبه 16 آبان، ‌کاهش دما در برخی مناطق به زیر صفر درجه و یخ زدگی محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: این شرایط روز‌ جمعه 14 آبان در خراسان شمالی، خراسان رضوی، روز شنبه 15 آبان در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، خراسان شمالی، زنجان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و روز یک‌شنبه 16 آبان در خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود که احتمال یخ زدگی و خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا قسمتی ابری همراه با غبار محلی، در بعدازظهر گاهی وزش باد شدید و  ابری پیش‌بینی می‌شود و فرداشب وزش باد شدید و برخی ساعات بارش پراکنده در تهران خواهیم داشت؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت 23 و 13 درجه خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روز آینده شهرکرد با کمینه دمای صفر درجه سردترین مرکز استان و بندرعباس و اهواز با بیشینه دمای 36 درجه بالای صفر، گرم‌ترین مراکز استان خواهد بود.