۰ نفر

جهش تولید کربن در ۲۰ کشور ثروتمند جهان

۲ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۰۸
کد خبر: 574421
جهش تولید کربن در ۲۰ کشور ثروتمند جهان

حجم انتشارات کربنی در هوا دوباره در میان ۲۰ کشور ثروتمند و صنعتی جهان، جهشی دیگر داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق بررسی های تازه موسسه شفافیت اقلیمی تحت نظارت "برنامه محیط زیست سازمان ملل"، انتشار دی اسید کربن امسال چهار درصد رشد خواهد داشت. سال گذشته به دلیل بحران کرونا، این رقم ۶ درصد کاهش داشت.

انتظار می‌رود انتشارات کربنی چین، ‌هند و آرژانتین از میزان انتشارات دو سال پیش آنها بیشتر باشد.

بنابر گزارش شبکه خبری بی بی سی، نویسندگان این بررسی گفته اند که ادامه استفاده از سوخت فسیلی، کار مهار گرم تر شدن زمین را تضعیف می‌کند. این وضعیت همچنین کار مذاکره کنندگان کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی (کاپ ۲۶) را در آستانه این کنفرانس با چالش روبرو می‌کند.

یکی از اهداف کنفرانس این است که میانگین افزایش گرمای کره زمین از آستانه یک درجه سانتیگراد عبور نکند.

در حال حاضر که میانگین گرمای زمین از ۱/۱ سانتیگراد نسبت به دوران انقلاب صنعتی بیشتر شده،‌ محدود کردن این روند بیش از هر زمان سخت تر است.

موفقیت کنفرانس تغییرات اقلیمی کاپ ۲۶ در اسکاتلند مستلزم این است که بزرگترین آلایندگان کربن در جهان، بیشترین تعهدات را برای کاهش آلایندگی بدهند و شواهد جدید نشان می‌دهد که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

۲۰ کشور ثروتمند و صنعتی جهان مسبب ۷۵ درصد انتشارات کربنی در اتمسفر زمین هستند.

هر چند سال گذشته حجم این انتشارات کاهش یافت اما احیاء فعالیت های اقتصادی که مستلزم استفاده بیشتر از سوخت های فسیلی مخصوصا زغال سنگ است،‌ دوباره شیب انتشارات را بالا برد.

برآورد شده که مصرف زغال سنگ در ۲۰ کشور ثروتمند و صنعتی جهان ۵ درصد افزایش داشته باشد.

دلیل اصلی این افزایش، استفاده بیشتر از زغال سنگ بویژه در سه کشور چین، آمریکا و هند است.

چرخ انرژی پاک در حال چرخش است

با این حال طبق بررسی های تازه موسسه شفافیت اقلیمی، تحولات مثبتی هم در زمینه رشد انرژی های خورشیدی و بادی در کشورهای ثروتمند رخ داده است. طی سال گذشته رشد احداث ظرفیت های جدید برای انرژی های خورشیدی و بادی رکوردهای قبلی را شکسته است.

انرژی های پاک و تجدیدپذیر حالا ۱۲ درصد انرژی جهان را تامین می کند و ۲ درصد بیشتر از سال قبل است.

بعلاوه به لحاظ سیاسی پیشرفت های مهمی در میان کشورهای ۲۰ ثروتمند و صنعتی هم رخ داده است به این شکل که اکثر آنها دریافته‌اند باید تا اوسط این قرن به تراز منفی کربن برسند. تمام ۲۰ کشور عضو این گروه موافقت کرده اند که تا پیش از کنفرانس تغییرات اقلیمی در اسکاتلند، تعهدات تازه ای را در این زمینه ارائه دهند. با این حال چین، هند،‌ استرالیا و عربستان این کار را نکرده اند.

هرچند انتظار می‌رود هم هند و هم چین تعهدات تازه خود را قبل از شروع کنفرانس اعلام کنند. این کار می‌تواند امید به جلوگیری از افزایش یک و نیم درجه سانتیگراد در میانگین گرمای زمین را تقویت کند.

سازمان ملل: برنامه داخلی کشورها ناقض توافق اقلیمی پاریس است

دویچه وله هم در گزارش اخیر خود به نقل از "برنامه محیط زیست سازمان ملل" تاکید کرد برنامه‌ای که کشورهای مختلف برای تامین نیازهای خود به انرژی دارند، ناقض توافق اقلیمی سال ۲۰۱۵ پاریس است.

این سازمان در عین حال هشدار داده است که تحقق هدف محدود کردن گرمایش زمین تا سطح ۱/۵ درجه، عملا با سطح استفاده از انرژی‌های فسیلی ناسازگار است.

این سازمان تاکید کرد: کشورهای جهان و از جمله کشورهایی که پیمان اقلیمی سال ۲۰۱۵ پاریس را امضا کرده‌اند، آنچنان که باید و شاید از سطح استفاده از انرژی‌های فسیلی خود نکاسته‌اند.

در گزارش این سازمان تصریح شده است که استخراج و استفاده از انرژی‌های فسیلی از سوی کشورهای مختلف جهان بیش از میزانی است که مانع از گرمایش زمین بر اساس توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ شود.

در تهیه گزارش "برنامه محیط زیست سازمان ملل" بیش از ۴۰ کارشناس شرکت کرده‌اند و گفته می‌شود که این کارشناسان، درباره وضعیت ۱۵ کشور تولید کننده انرژی‌های فسیلی تحقیق کرده‌اند.

کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی قرار است در پایان ماه جاری در گلاسکو برگزار شود. کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس باید به طور مشخص پیرامون اقدامات لازمه برای محدود کردن گرمایش زمین مذاکره کنند.