۰ نفر

روش پذیرش ارشد و دکتری تغییر می کند؟

۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۲۵
کد خبر: 573423
روش پذیرش ارشد و دکتری تغییر می کند؟

وزیر علوم با تاکید بر اینکه حوزه پژوهش نیازمند سیستم‌های حمایتی و تشویقی است، هدایت‌ بخشی از پتانسیل پژوهشی کشور در راستای رفع نیازهای کشور را نیازمند راهکارهایی از جمله حذف رانت‌ها دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدعلی زلفی گل چهارشنبه در آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه، دانشگاه دو وظیفه کلیدی دارد که رفع نیازهای جامعه و همچنین دستیابی به مرجعیت علمی است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه ها در راستای تحقق مرجعیت علمی گام های موثری برداشته اند و امروزه بیش از ۷۰ سند علمی از ایران در پایگاه های نمایه سازی بین المللی ثبث شده است و در منطقه با اختلاف زیاد رتبه نخست را داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر قریب به ۱۰۰ مجله جمهوری اسلامی در پایگاه های بین المللی نمایه سازی اسکوپوس و آی اس آی نمایه می شود.

زلفی گل اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از مقالات و مستندات علمی دانشمندان کشورمان رفرنس کتاب های تکست دانشگاهی و تدریس دروس بین المللی شده است این بدان معنی است که دانشمندان ما مفاهیمی را ابداع می کنند که ارزش پیدا کرده تا در کتب درسی منتشر شود.  نمونه های متعدد نشان دهنده آن است که ما در زمینه مرجعیت علمی توفیقات خوبی را داشته ایم.

وی در عین حال با بیان اینکه، در راستای اثرگذاری و رفع نیازهای  جامعه آن انتظاری که از دانشگاه می رود برآورده نشده است، دلیل این مهم را نه کم کاری دانشگاهیان بلکه هدایت صحیح و همچنین نبود یک سیستم سنجش و انگیزشی مناسب دانست.

ایجاد سامانه تشویقی هدایت پژوهش ها 

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: در دوره جدید مدیریت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از اهدافی که به جد دنبال آن هستیم آن است که سیستم و سامانه ای را تاسیس کنیم که نیازهای علمی کشور نمایه شود و در معرض دید پژوهشگران، اعضاء هیات علمی و دانش پژوهان قرار گیرد.

زلفی گل افزود: بر این اساس رساله های ارشد و دکترای اساتید و دانش پژوهان در راستای نیازها و مشکلات جامعه تعریف خواهد شد و اعضاء هیات علمی ما موضوعات تحقیقاتی خود را بر اساس نیازهای نمایه شده در پایگاه استنادی جهان اسلام انتخاب خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس این سامانه سیستم های تشویقی و حمایتی ویژه ای تعریف خواهیم کرد چراکه در عرصه علم و پژوهش و فناوری تحکم جواب نمی دهد، بلکه ترغیب و تشویق جواب می دهد.

وزیر علوم با تاکید براینکه، حوزه پژوهش نیازمند سیستم های حمایتی و تشویقی است گفت: اگر می خواهیم بخشی از پتانسیل پژوهشی را در راستای نیازهای هدایت کنیم، این به طور حتم نیازمند راهکارهایی از جمله حذف رانت ها است.

وی افزود: این بدان معنی است که ممکن است بنده شناخته شده باشم و یک طرحی بدهم در بخش صنعت کشور براحتی از من پذیرفته شود، اما یک عضوهیات علمی تازه استخدام شده جوان یا یک دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا راحت نتواند موضوع پایان نامه و رساله اش را در راستای نیازهای جامعه تعریف کند.

زلفی گل اضافه کرد: پس ما بایستی سیستم و شرایطی را ایجاد کنیم که همه بتوانند در راستای نیازهای جامعه موضوع انتخاب و فعالیت کنند و ازامکانات و سیستم های حمایتی آن بهره مند شوند.

وی گفت: لذا در برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی نظام ملی پیشنهادات را طرح کردم و در حدود دوماهی که این مسوولیت را برعهده داشته ام گروه های مختلف را قراردادیم و در حال اجرایی کردن سامانه نظام پیشنهادات هستیم.

وزیر علوم افزود: بر این اساس هر ایرانی به ویژه صنایع خصوصی و دولتی مسائل و نیازهای خود را منعکس می کنند و بعد از داوری در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می شود و اعضاء هیات علمی دانشجویان ارشد و دکترا طرح های خود و موضوع پایان نامه شان را بر اساس نیازهای نمایه شده تعریف و بعد از تصویب در گروه و دانشکده برای اساتید دانشجوی ارشد و دکترا با پایان نامه کاربردی از طریق سازمان سنجش اختصاص می دهیم.این راهی است که شروع کرده ایم.

وی با بیان اینکه، مجوز تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری از سوی ریاست جمهوری به امضاء رسیده است افزود:امسال تلاش می کنیم با اعتبارات شایسته از این نظام و سیستم و سامانه حمایت ویژه ای داشته باشیم.

سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا استاد محور می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره اینکه این وزارتخانه در دوره مدیریت جدید چندین تصمیم در خصوص تحقق مرجعیت علمی کشورمان گرفته است، استاد محور کردن سیستم پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا را از آن جمله دانست.

زلفی گل با تاکید براینکه، ما در راستای تحقق مرجعیت علمی بایستی پای خود را از دایره فراتر بگذاریم افزود: یک مدیر نباید همواره خود را در قالب قوانین و مقررات موجود قراردهد، اینها وحی منزل نیستند و ما می توانیم آنها را باز آرایی کنیم و بسته به نیازهای روز بازتولید و تنقیح قوانین داشته باشیم.

وزیرعلوم افزود: البته سیستم قبل را حفظ خواهیم کرد و اساتیدی که علاقمند هستند با سیستم جدید همکاری داشته باشند، از طریق سازمان سنجش برای آنها دانشجو خواهیم گرفت به این صورت که هراستادی که در سازمان سنجش دارای کد باشد دانشجویان نیز مستقیم از طریق این سازمان بعد از شناخت وضعیت علمی و زمینه تحقیقاتی استاد مورد نظر، استاد خود را انتخاب خواهد کرد نه اینکه اول دانشگاه را انتخاب کند و بعد بین اساتید توزیع شود.  

آئین تودیع و معارفه رییس دانشگاه الزهرا(س) شامگاه چهارشنبه با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری برگزار و دکتر فریده حق بین به عنوان سرپرست این دانشگاه معرفی و از خدمات دکتر مهناز ملانظری رییس سابق این دانشگاه تقدیر به عمل آمد.