۰ نفر

رییس سازمان غذا و دارو:

سرم‌ های وارداتی مورد تایید از گمرک خارج شده‌ اند

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۱
کد خبر: 568303
سرم‌ های وارداتی مورد تایید از گمرک خارج شده‌ اند

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه محموله‌ هایی که نسبت به کیفیت آنها ابهام وجود داشته، پس از دو هفته که پاسخ آزمایشات به دست ما رسیده، تعیین تکلیف شده‌اند، گفت: همه سرم های وارد شده و مورد تایید، به صورت حمل یکسره از گمرک خارج شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  محمدرضا شانه ساز در واکنش به نامه گمرک درباره معطل ماندن ۱۳۰۰ تن سرم در گمرک کشور، افزود: هر آنچه که تاکنون سرم با هماهنگی سازمان غذا و دارو وارد شده، به صورت حمل یکسره از گمرک خارج شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۱۰ میلیون سرم وارد کشور شده که درباره تعدادی از سرم‌ های وارداتی دچار تردید شدیم، به همین دلیل نمونه ‌هایی را به آزمایشگاه ارسال کردیم که مشخص شدن نتیجه دو هفته زمان بر است. اما به جز این موارد، همه سرم های وارد شده به صورت حمل یکسره از گمرک خارج شده است.

شانه ساز در پاسخ به این سوال که آیا این ۱۳۰۰ تن سرم جزو همین محموله‌ های مشکوک است یا نه پاسخ داد: نه، همانطور که عرض کردم محموله‌ هایی که نسبت به کیفیت آنها ابهام وجود داشته، پس از دو هفته که پاسخ آزمایشات به دستمان رسیده، تعیین تکلیف شده اند. ممکن است این سرم ها جزو محموله هایی باشند که به سازمان غذا و دارو اظهار نشده باشد. ما متاسفانه به سامانه های گمرک دسترسی نداریم و برخط اطلاعی به دست ما نمی رسد.

وی در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است وارد کننده ‌ای بدون اطلاع سازمان غذا و دارو سرم وارد کشور کرده باشد، تصریح کرد: متاسفانه این مشکل در حال حاضر وجود دارد و در همین باره نامه ای به سازمان بازرسی کل کشور نوشته ایم و سپس جلسه ای برگزار و مقرر شد که هرآنچه که قرار است وارد کشور شود، ابتدا ثبت سفارش شود و سپس وارد شود. که اگر این تصمیم عملیاتی شود، دیگر وارد کننده‌ ای نمی تواند ابتدا کالا را وارد گمرکات کشور کند و پس از آن با فشارهای مختلف، به دنبال دریافت ارز و ترخیص کالایش باشد.