۰ نفر

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛

میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شد

۷ مهر ۱۴۰۰، ۳:۰۰
کد خبر: 566621
میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شد

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از میزان تاثیر امتحانات نهایی در کنکورهای۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جلسه نقشه ستاد علمی کشور که عصر امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: جلسه ۱۵۳ از شورای ستاد رهبری اجرای نقشه علمی کشور امروز برگزار شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: بحث بسیار مهم اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش مطرح شد و این مصوبه بسیار مهم بود و خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۸۰ درصد از این مصوبه پیشرفت کرد و مصوب شد و به دستگاه‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و همه دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

کبگانیان تصریح کرد: البته بخش‌های کوچکی از این مصوبه مانند پزشکی و سیاست سهمیه‌ها و وظایف صدا و سیما در این خصوص و بخش‌های مرتبط با موسسات مجاز فعال کنکور باقی مانده است که با تثبیت وزرای محترم جدید و شروع بکار معاونان آنها پیشرفت خواهد کرد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: آن قسمتی از مصوبه که تثبیت و ابلاغ شده قطعا باید راهبری داشته باشیم و الزامات اجرایی سازی آن را در جریان قرار دهیم. امروز این بحث مهم در جلسه شورا مطرح بود.

کبگانیان اضافه کرد: این مصوبه به صورت تاثیر مثبت در کنکور سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد، ولی به صورت اجرای قطعی در کنکور ۱۴۰۲ اعمال می‌شود، بنابراین زمان زیادی در این خصوص نداریم و شاید کمتر از دو هفته فرصت داشته باشیم.

وی ادامه داد: مصوبات به این صورت است که آزمون اختصاصی ۴۰ درصد وزن دارد و متولی برگزاری آن سازمان سنجش وزارت علوم است هر سال، دو بار و با اعتبار دوساله انجام می شود و با این کار دانش آموزان مقداری آرامش بیشتری خواهند داشت و اگر دانش آموز در یکی از این امتحانات ناموفق بود، می‌داند که سرنوشتش از بین نمی‌رود و بار دیگر این شانس را دارد.

کبگانیان بیان کرد: همچنین نتایج تا دو سال باید معتبر باشد این گونه نیست که دانش آموز و داوطلب مجبور باشند همان سال تصمیم بگیرند، می‌تواند تا دو سال رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند ما مطمئن هستیم که این روش در هدایت دانش آموزان و داوطلبان در رشته‌های مورد علاقه شان مؤثر خواهد بود.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: استاندار سازی نتایج این آزمون‌ها خیلی مهم است، بنابراین استاندار سازی امتحانات دروس عمومی و اختصاصی سال آخر دوره دوم در دبیرستان، باید طوری باشد که امتحان نهایی امسال دانش آموز با امتحان نهایی سال دیگر دانش آموز تفاوت خاصی نداشته باشد تا بتوان از روی آن قضاوت کرد.

وی ادامه داد: همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه کامل تحصیلی دانش آموزان باید زودتر تعیین شود، برخی از دانش آموزان هستند که چند سال پیش دیپلم گرفته و می‌خواهند در کنکور شرکت کنند، بنابراین در سابقه تحصیلی خلاء داریم و دو سال زمان خوبی برای این کار است.

کبگانیان افزود: قرار شد تمام این موارد طی نامه‌ای از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور به وزیر علوم به عنوان رییس شورای سنجش و پذیرش کشور ارسال و ابلاغ شود و شورا یک ماه فرصت دارد محورها و دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز را اعلام کند و به ستاد نقشه تحویل دهد.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد، کارگروهی برای ارتقا و استاندار سازی برگزاری امتحانات نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود که این امتحانات نهایی تأثیر قطعی ۶۰ درصدی در کنکور سال ۱۴۰۲ و تاثیر مثبت ۴۰ درصدی در کنکور سال ۱۴۰۱ دارد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: دانش آموزانی که برای کنکور سال ۱۴۰۲ آماده می‌شوند باید به روش خواندن دروس و عمق یادگیری و مقداری هم پرهیز از تست زنی توجه کنند، البته تست نیز ۴۰ درصد در کنکور سال ۱۴۰۲ تأثیر دارد ولی دانش آموزان باید بیشتر بر عمق یادگیری توجه کنند براساس گزارشی بعد از این مصوبه، مراجعه دانش آموزانی که دو سال دیگر کنکور دارند به کلاس‌های کنکور بسیار پایین آمده است.

وی تصریح کرد: کارگروهی در آموزش و پرورش برای ارتقای استانداردها، برگزاری امتحانات نهایی از طراحی سوالات تا ایجاد و ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش ایجاد و به همه شعب ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: چون تصحیح الکترونیک سوالات تشریحی یک کار تخصصی است و نیاز به نرم افزار و سخت افزار خاص خود دارد از مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری داریم تا بودجه لازم برای این کار را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی کنند. چون وزارت آموزش و پرورش فقط ۲ سال وقت دارد تا این ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری را ایجاد کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز یک ماده در این خصوص دارد که منابع لازم در اختیار دستگاه‌های مربوطه باید گذاشته شود، از وزارت آموزش و پرورش نیز خواستیم، درخواست خود را در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه برای بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه دهد.