۰ نفر

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛

آموزش و پرورش استثنایی ۱۲هزار نیرو کم دارد

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۵۸
کد خبر: 565659
آموزش و پرورش استثنایی ۱۲هزار نیرو کم دارد

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش و پرورش استثنایی ۱۲ هزار نیرو کمبود دارد که با مصوبه سازمان سالانه ۱۰ درصد از ورودی‌های وزارت آموزش و پرورش به این سازمان اختصاص خواهد یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سیدجواد حسینی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی از یک سو کمبود شدید نیروی توانبخشی وجود دارد و از سوی دیگر نیرو ورودی توانبخشی نیز  وجود ندارد  که دو راهکار برای این مسئله هست اول جذب نیرو از طریق ماده ۲۸ و  دوم تفاهم نامه مشترک دانشگاه فرهنگیان و  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که به صورت مشترک نیروی توانبخشی تربیت کنند.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم نیروی های توانبخشی در گروه شغلی معلمان قرار بگیرند و در سال جاری در کنار اطلس یادیگیری اطلس توانبخشی نیز پیاده خواهد شد. 

حسینی که در نشست با معلمان مدرسه شهید محبی تهران سخن می گفت با بیان اینکه در کنار تعلیم و تربیت خدمات توانبخشی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای نیز به دانش آموزان استثنایی ارائه می‌شود، اظهار داشت: خدمات توانبخشی درون مدرسه ای از طریق نیروی های داخل مدارس ارائه می شود و برای خدمات توانبخشی برون مدرسه ای در سال جاری ۹ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است که رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی طرح  مرکز مدرسه و مرکز منزل را از دیگر اقدامات در حوزه توانبخشی دانست و گفت: در سال گذشته در قالب نهضت  توان افزایی ۱۴۵ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات توانبخشی هزینه شده است و در سال جاری ردیف بودجه ۵۰ میلیارد تومانی از سوی مجلس برای خرید تجهیزات توانبخشی دیده شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دپارتمان گفتار درمانی و کاردمانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، یادآور شد: در بسته تحولی مداخلات  بهنگام طلایی، ارایه ۲۵ درصدی  خدمات توانبخشی هدف گذاری شده بود  که ۳۸ درصد محقق شد و ارایه این خدمات در حوزه پیش دبستانی  ۴۵ درصد هدف گذاری شده بود  که بیش از ۵۵ درصد محقق شد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۵۸ پروژه آموزشی 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افتتاح یا کلنگ زنی ۵۸ پروژه آموزش و پرورش استثنایی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و افزود:  از این تعداد ۴۶ پروژه افتتاح و ۱۲ پروژه نیز کلنگ زنی خواهند شد.در طول دو سال گذشته ۱.۵ متر مربع به سرانه فضای آموزشی دانش آموزان استثنایی  کل کشور و ۲.۵ متر مربع به فضای آموزش و پرورش استثنایی مناطق محروم اضافه شده است.

وی در خصوص استانداردسازی فضای آموزشی نیز تصریح کرد: بر اساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه نیاز دارد  که از سال  ۹۸ تاکنون در قالب طرح  از خشت تا بهشت ۱۶۰ مدرسه  کلنگ زنی و یا افتتاح شده است. آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نیز با کمبود فضای آموزشی  مواجه است و از این ۲۱۰ مدرسه ۸ مدرسه سهم آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران است که باید تلاش شود این مدارس ساخته شوند.

حسینی در حوزه استانداردسازی تجهیزات نیز تاکید کرد: در سال جاری برای تجهیزات کارگاه های هنرستان ها ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

معاون وزیر به اقدامات در حوزه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر  اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه یکی از رویکردهای خوب آموزش و پرورش استثنایی جهت گیری از تفکیک به تلفیق و از تلفیق به فراگیری سازی است که رشد کمی خوبی داشته اما از حیث کیفی همراه با رشد کمی نبوده است.

وی با بیان اینکه تقویت مدارس پشتیبان  و مناسب سازی مدارس  در حوزه تلفیقی فراگیر  صورت گرفته است، تصریح کرد: در سال ۹۹ در هر استان دو مدرسه شامل  یک مدرسه تلفیقی فراگیر و یک مدرسه اتیسم به طول  کامل در زمینه های فضا، تجهیزات، معلمان، دانش اموزان و نظام یاددهی یادگیری مناسب سازی شده اند و در سال جاری نیز ۱۶۰ مدرسه مناسب سازی خواهند شد.

 حسینی با بیان اینکه ایجاد شورای راهبری کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر در استان و منطقه در شواری سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تصویب رسیده است، اضافه کرد: سامانه ندای همراه با ۵۵ مشاور و برگزاری کارگاه های  توان افزایی مدیران، معلمان و والدین دانش آموزان از دیگر اقدامات در این حوزه است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: مستثنی شدن همکاران آموزش و پرورش استثنایی از قانون جامع خدمات کشور در حال پیگیری است و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا  هشت هزار محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی با رویکرد بوم محور و مخاطب مبنا در شبکه شاد بارگذاری شده است گفت: ایجاد یک اتاق دائمی سنجش آکوستیک در هر استان  و ایجاد ۱۰ مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و  آموزشی از دیگر اقدامات انجام شده در دروان کرونا است.