۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

چرا محدودیت‌های کرونایی لغو نمی‎ شود؟

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبر: 564336
چرا محدودیت‌های کرونایی لغو نمی‎ شود؟

وزیر بهداشت گفت: شرط برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها واکسیناسیون است البته دستورالعمل های بهداشتی باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهرام عین اللهى وزیر بهداشت در کمیته علمی کرونا اظهار کرد: محققانی که مقاله تحقیقاتی معتبر در زمینه کرونا داشته باشند در آزمون ارتقا امتیاز کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها میزان ابتلا بالا و میزان مرگ و میر پایین، در برخی استان‌ها میزان ابتلا و مرگ و میر بالاست و در برخی بیمارستان‌ها بیماران زیادی را اینتوبه می‌کنند و اوضاع در این بیمارستان‌ها خراب است و بیشتر مرگ و میر در عصر و شب که رسیدگی کمتر می‌شود رخ می‌دهد.

عین اللهی اظهار کرد: باید پیشگیری بر درمان اولویت پیدا کند و باید کارگروه‌های تخصصی در کمیته علمی کرونا تشکیل شود و نظارت و سفر به میدان عمل مدنظر قرار گیرد و در مشهد بیش از ٨٠ درصد بیماران بیمارستان امام رضا مشهد در بخش آی سی یو اینتوبه بودند و وضعیت اصلا خوب نبود و من گریه‌ام گرفته بود.

وزیر بهداشت بیان کرد: آموزش کوتاه مدت برای پزشکان و پرستاران گذاشته شود و نباید به محض اینکه میزان اکسیژن بیمار کاهش پیدا کرد بیمار اینتوبه شود و باید اینتوبه بیمار به محض کاهش اکسیژن را قدغن کنیم، توانبخشی ریوی اوضاع خوبی ندارد و لازم است دستورالعمل تدوین شود. مشکلات روانی کرونا از خود کرونا بدتر است و باید روی این موضوع کار شود.

وزیر بهداشت گفت: ما اعتماد مردم را از دست داده ایم و باید اعتماد را به مردم برگردانیم گاهی حتی حرفی که من وزیر بهداشت می‌گویم برخی از مردم باور ندارند.

وی درباره افزایش واردات واکسن بیان کرد: این درست نیست که برخی می‌گویند پول واکسن‌ها را دولت قبل داده بود و حالا واکسن‌ها وارد شده است، ما تا آخر تیرماه فقط ۵ میلیون واکسن تزریق کرده بودیم و امروز به ۴۵ میلیون دوز واکسن رسیده ایم و در افزایش واردات واکسن درجه اول رییس جمهور نقش داشتند و به شخصه ورود کردند و با رییس جمهور چین درباره واردات واکسن مذاکره کردند، معاون اول رییس جمهور هفته‌ای ٢ بار با دستگاه‌های درگیر مانند وزارت بهداشت، امور خارجه، بانک مرکزی، هلال احمر و ... دارند و همه دستگاه‌ها برای واردات واکسن در یک خط هستند و همدلی دارند و همه این‌ها باعث افزایش واردات واکسن شد.

عین اللهی بیان کرد: ما ١١٠٠ پایگاه واکسیناسیون داریم که عمدتا پایگاه‌هایی مردمی هستند و ما هفته پیش بیش از ٨ میلیون دوز واکسن تزریق کردیم و ابن هفته این رکورد هم زده خواهد شد و یک حرکت مردمی ایجاد شده است و باید این حرکت‌ها تشویق شود، ما در آینده قرنطینه هوشمند را اجرایی خواهیم کرد و کسی می‌تواند مدرسه، خارج از کشور یا استادیوم برود که واکسن تزریق کرده باشد و شرط برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها واکسیناسیون است البته زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: تحقیقات مستند و معتبری که همه به آن ارجاع می‌دهند، مقاله‌های کشور ما است که نشان می‌دهد ما در بحران با استفاده از دانشمندان‌مان توانستیم کار کنیم. بنابراین تاریخ نشان می‌دهد که این توان را داریم. در بحث سلول‌های بنیادین، جزو چند کشور اولی بودیم که روی سلول‌های بنیادی در مرکز رویان کار کردیم و در دنیا موفق عمل کردیم و اکنون سرآمد هستیم. بنابراین ما به صورت بالقوه در کشور توان علمی لازم را داریم و این موضوع را تاریخ ثابت کرده است.

وی ضمن تشکر از همه دانشمندانی که در میدان کرونا کار کرده‌اند، افزود: بسیاری از افرادی که در کرونا تلاش کردند، خودشان گرفتار بیماری شدند و ناآشنا از بیماری نیستند. این افراد هم با بیماران سروکار داشتند و هم خودشان دچار شدند و ایثار و فداکاری کردند که قابل تقدیر است. باید توجه کرد که اهمیتی که در اسلام به علم و دانش داده می‌شود، شاید در خیلی از مذاهب نباشد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند "العلم و سلطان" مقام معظم رهبری هم مرتبا به این موضوع تاکید دارند. بنابراین ما مهمترین مسئله‌مان بحث علم و دانش و استفاده از دانشمندان است.

عین اللهی بیان کرد: در عین حال وضعیت علمی ما هم در منطقه و جهان ممتاز است. ما بعد از انقلاب، از نظر نیروی انسانی بسیار قوی عمل کردیم و در تمامی رشته‌ها دانشمندان صاحب‌نظری داریم که مقالات متعددی داده و کار می‌کنند. یک زمانی مردم کشور ما برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند، اما اکنون برعکس شده است و همه از خارج برای درمان به ایران می‌آیند که نشان می‌دهد دانشمندان ما توانستند در وضعیت خوبی کار انجام دهند و خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، در سطح بالایی قرار دارد.

کمیته علمی کرونا کاربردی شود

عین‌اللهی با بیان اینکه اقدامات و تصمیمات کمیته علمی باید کاربردی شود، گفت: از سوی دیگر ما باید مرتبا اقدامات‌مان را به‌روز کنیم. به عنوان مثال باید تغییراتی در زمینه قرنطینه و لاک‌داونی که در کشور اعمال می‌شود، ایجاد کنیم و این موضوع نمی‌تواند تا آخر به همین صورت باشد. اقداماتی مانند عدم تردد شبانه، مسافرت نرفتن، عدم خروج ماشین‌ها و... نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد و با توجه به وضعیت موجود برایش فکری کنیم و تغییر دهیم. نه اینکه یک چیزی را به عنوان دستورالعمل قرار داده و روی آن بایستیم.

بیش از ۵۰ درصد مردم واکسینه شدند

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۵۰ درصد مردم را واکسینه کردیم، گفت: در حوزه واکسیناسیون به حدود ۴۵ میلیون رسیده‌ایم و دیگر وضعیت دارد فرق می‌کند و تا دو سه هفته دیگر شاید به ۷۰ درصد هم برسیم. بنابراین دیگر لازم نیست که دستورالعمل‌هایی که قبلا داشتیم را اجرا کنیم، بلکه باید آن‌ها را به‌روز کنیم. مثلا لاک‌داون هوشمند را ایجاد کنیم و مطالب را به‌روز بتوانیم انجام دهیم.

عین اللهی ادامه داد: در دستورالعمل‌های درمانی هم همینطور است. زمانیکه خودم به کرونا مبتلا شدم، انواع و اقسام داروها اعم از کلروکین و... را روی من امتحان کردند. هرچیزی باید به‌روز شود. اگر به این نتیجه رسیدیم که دیگر رمدسیویر لازم نیست، دیگر نباید آن را تجویز کنیم. بنابراین اولا نباید تعصب داشته باشیم و روی هر چیزی که اجماع می‌شود، بایستیم و درمان‌ها را به‌روز کنیم. مهمترین مسئله‌ای که همه دانشمندان باید نسبت به آن تاکید کنند، واکسیناسیون است.

هجمه عده ای جاهل و مغرض به موضوع واکسیناسیون

عین‌اللهی ادامه داد: جالب است که تا یک تا دو ماه قبل همه سایت‌ها و عناصر بیگانه می‌گفتند این چه مملکتی است که کسی واکسن تزریق نکرده است و اکنون می‌گویند چرا واکسن می‌زنید. بنابراین در بحث واکسیناسیون اصرار داریم که همه صحبت کنند. امروز در هجمه وحشتناکی از عدم واکسیناسیون قرار گرفتیم که یک عده جاهل‌اند و عده‌ای هم مغرضند که خودشان می‌دانند واکسن خوب است، اما به دلایلی علیه آن صحبت می‌کنند. همه دوستان باید درباره واکسیناسیون کمک کنند و صحبت کنند. این روی مردم موثر است. تکلیف است که در رابطه با اهمیت واکسیناسیون و اثرات آن صحبت کنیم. 

وی افزود:ما اینقدر هزینه می‌کنیم و بیمار به بیمارستان می‌آید که میزان زیادی برای بیمار و سیستم هزینه دارد و بعد هم بیمار ریه و کلیه‌اش دچار مشکل می‌شود. بر این اساس خواهش ما این است که در جهت آگاهی دادن به مردم کمک کنند. به روابط عمومی وزارت بهداشت هم اعلام کردیم که میزگردهای مختلفی در این زمینه داشته باشند و درباره واکسیناسیون کودکان و... صحبت شود و در جهت امیدوار کردن مردم کار کنیم.

کمیته علمی کشوری؛ تنها مرجع علمی اظهار نظر درباره کرونا

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید روی روش‌های تقویت سیستم ایمنی هم کار کنیم، گفت: مباحثی مثل تغذیه مناسب، استفاده از طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و...  استفاده کرد. از نظر من تنها مرجع علمی اظهارنظر درباره کرونا کمیته علمی کشوری است. بنابراین به هیچ وجه نظرات دیگر را قبول نمی‌کنیم، مگر اینکه در این کمیته باشد البته افراد خارج از کمیته هم می‌توانند داخل کمیته مستند صحبت کنند و مطالب‌شان را بگویند، اما اینکه در بیرون و در فضای آشفته مجازی که مردم را به اشتباه می‌اندازد، صحبت کنند، درست نیست. هر کس که باعث شود مردم خسارت ببینند، گناه بزرگی مرتکب شده است.

مرگ ۷۰۰ تایی در کشور فاجعه است

وی افزود: مرگ و میر روزانه‌ ۶۰۰ و ۷۰۰ نفری واقعا فاجعه است. اکنون هر کس در جهت نادرست تشویق کند، دارد جنایت می‌کند. مقصر فقط وزارت بهداشت نیست، بلکه همه عوامل دخیل اگر مردم را به گمراهی بکشانند، مقصر هستند. در عین حال خواهشم این است که مطالب مختلف را به جامعه نکشانند، هرچه هست در همین کمیته صحبت شود و اجماع شود.

وی افزود: در هیچ جلسه‌ای ۱۰۰ درصد افراد موافق نیستند، بلکه همیشه موافق و مخالف وجود دارد، اما وقتی به نتیجه رسیدید، همه به آن نتیجه احترام گذاشته و در بیرون مخالف آن را نگوییم. این درست و اخلاقی نیست. یک صدا باید از کمیته علمی بلند شود و آن صدایی است که اکثریت به آن نتیجه می‌رسند. در بحث‌های علمی هیچ گاه نمی‌توان ۱۰۰ درصدی صحبت کرد و هر کس با توجه به تجربیاتش نظر دارد، اما وقتی کمیته علمی و کشوی می‌شود باید هماهنگی وجود داشته باشند. در عین حال خواهشم این است که افراد به عنوان عضو کمیته، نظر خلاف شورا را ندهند و این قابل قبول نیست. تنها چیزی که مصوب جلسه باشد، قبول می‌کنیم. مخالفان هم در هیمنجا بحث کنند.