۰ نفر

مهر‌ماه مدارس باز می‌شود؟

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۱۰
کد خبر: 564204
مهر‌ماه مدارس باز می‌شود؟

مقرر شده شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان به‌صورت تدریجی، آرام و با کسب اطمینان از سلامت دانش‌آموزان آغاز شود و شروع فعالیت آموزشی دانش‌آموزان از اول مهر به‌احتمال زیاد به‌صورت غیرحضوری خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، روزی که خبر رسید کرونا به کشورمان وارد شده نخستین جایی که درهایش بسته شد تا بیماری سرایت بیشتری نداشته باشد، مدارس بود. از آن روز تا‌کنون بارها و بارها مقرر شد که درهای مدارس باز شود و حتی اگر شده دانش‌آموزان برای رفع اشکال به مدرسه بروند اما این اقدامات با استقبال چندانی از سوی خانواده‌ها مواجه نشد.

گرچه در تمام این مدت والدین پا‌به‌پای فرزندانشان بودند و از دراختیارقراردادن تلفن همراهشان تا کمک در آموزش دروس، از هیچ تلاشی دریغ نکردند اما آموزش‌وپرورش معتقد است که آموزش مجازی توانایی انتقال بسیاری از مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان را ندارد و باید آموزش‌ها را به شکل حضوری و با بازگشایی مدارس دنبال کرد. از همین رو بود که آموزش‌وپرورش از همان ابتدای سال1400 به‌دنبال فراهم‌کردن مقدمات لازم برای دستیابی به این هدف بود که مهم‌ترین آن واکسیناسیون معلمان و کادر آموزشی و رانندگان سرویس مدارس بود که رسما این خبر را اوایل تیرماه اعلام کرد و از واکسیناسیون این گروه در مرداد‌ماه خبر داد تا به اخباری که درخصوص بازگشایی مدارس در مهر‌ماه در محافل خبری منتشر می‌شد، مهر تأیید بزند چراکه یکی از شروط مهم بازگشایی مدارس اطمینان بخشی به کادر آموزشی و همچنین خانواده‌ها برای حضور فرزندان سر کلاس‌های درس بود.

واکسیناسیون معلمان تا حدی اهمیت داشت که حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش وقت، بازگشایی مدارس را منوط به تکمیل این اقدام کرده بود.

 براساس آمارهای اعلام‌شده جمعیت کادر آموزشی که مشمول واکسیناسیون می‌شوند حدود یک میلیون نفر برآورد شد و آن‌طور که شرایط و ضوابط واکسیناسیون نشان می‌داد برای آنکه بازگشایی مدارس محقق شود باید این فرایند هرچه زودتر در مرداد محقق می‌شد تا با احتساب فاصله زمانی میان تزریق دوز اول تا دوم و گذشت حداقل دو هفته بعد از تزریق دوز دوم به‌منظور ایمن‌شدن بدن در برابر کرونا، مهر‌ماه شرایط برای حضور معلمان و کادر آموزشی فراهم شود.

طبق وعده‌های ازقبل‌داده‌شده واکسیناسیون معلمان از ۹مرداد آغاز شد تا بار دیگر زمزمه‌های بازگشایی مدارس قوت بگیرد و بحث داغ محافل خانوادگی و آموزشی شود و بوی مهر و مدرسه به مشام برسد. گرچه وزارت آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک سوی این معادله مُصر بود که این کار انجام شود اما در سوی دیگر معادله دانش‌آموزانی وجود داشتند که به کلاس‌های غیرحضوری و آنلاین عادت کرده‌ بودند و دوست داشتند به‌دلیل یا به بهانه شیوع ویروس کرونا در خانه درس بخوانند. والدین هم که نگران از سلامتی فرزندان هستند واکنش مثبتی به بازگشایی مدارس نشان نمی‌دادند، به‌ویژه با شروع پیک پنجم و در برابر سویه دلتا که کودک و جوان نمی‌شناسد.

واکسیناسیون کامل معلمان

گفته می‌شود واکسیناسیون معلمان تا پایان شهریور به‌طور کامل انجام خواهد شد و اگر این امر محقق شود به‌نظر می‌رسد مانع خاصی بر سر بازگشایی مدارس در مهر‌ماه وجود نداشته باشد. طبق آخرین اطلاعات منتشرشده تا ۲۴شهریور ۹۲درصد فرهنگیان دوز اول و ۵۵ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود واکسیناسیون معلمان تا قبل از مهرماه و واکسیناسیون کادر مرتبط از بخش‌های اداری تا پایان مهرماه ۱۴۰۰ صورت گیرد.

البته ممکن است واکسیناسیون فرهنگیانی که مشکوک به بیماری زمینه‌ای هستند و ۵درصد فرهنگیان را تشکیل می‌دهند در مهرماه نیز انجام شود. همچنین فرهنگیانی که در دوز اول واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند دوز دوم آن را در آبان‌ماه دریافت خواهند کرد که این افراد ۱۰درصد فرهنگیان را شامل خواهد شد.

وزارت آموزش‌وپرورش برای اطمینان‌خاطر خانواده‌ها اعلام کرده معلمانی که درصورت واکسینه‌شدن دارای علائم مشکوک باشند در مدرسه حضور نخواهند یافت و کلاس آنها به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

واکسیناسیون معلمان هم‌ در این مدت شامل همه معلمان رسمی و غیررسمی در همه مدارس دولتی و غیردولتی بود تا نگرانی‌ای در این خصوص وجود نداشته باشد.

واکسیناسیون دانش‌آموزان

در آستانه بازگشایی مدارس، وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان خبر داده تا بعد از انجام واکسیناسیون، شاهد بازگشایی مدارس باشیم. دکتر بهرام عین‌اللهی وعده داده ۱۳میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون دانش‌آموزان را تامین خواهد کرد و گفته کارهای مقدماتی آن انجام شده است. طبق قول آقای وزیر قرار است تا یک هفته آینده، واکسیناسیون دانش‌آموزان انجام شود تا شاهد بازگشایی مدارس باشیم. گویا واکسن‌های وارداتی برای دانش‌آموزان ۶ تا ۱۸ساله تدارک دیده شده. حتی گفته می‌شود قرار است ۱۷ساله‌هایی که می‌خواهند در کنکور شرکت کنند هم با واکسن‌های خاصی که وارد شده، یعنی واکسن‌های زیر ۱۸سال، واکسینه شوند. به این ترتیب همه واکسینه می‌شوند تا برای برگزاری کنکور مشکلی نداشته باشیم.

طبق گفته دبیرکل و سخنگوی هلال احمر قرار است به دانش‌آموزان یکی از واکسن‌های سینوفارم و سوپرآنادو تزریق شود. تمام اطلاعات برای واردات واکسن مناسب برای گروه سنی زیر ۱۸سال آماده و تحویل سازمان غذا و دارو شده و درصورت تأیید این سازمان و صدور مجوز برای واردات یکی از این دو واکسن مذکور، در مهر‌ماه واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال آغاز می‌شود.

تمام این اخبار و اقدامات انجام‌شده در راستای واکسیناسیون و پای‌کار‌آمدن سازمان و ارگان‌هایی چون ارتش در کنار وزارت بهداشت و مشارکت‌های مردمی در استان‌ها نشان می‌دهد که وزارت آموزش‌وپرورش با تمام قوا در تلاش برای بازگشایی مدارس است و این‌بار در برابر غول کرونا قصد عقبگرد ندارد چراکه بر این باور است که تعطیلی مدارس موجب‌شده آموزش تحت‌الشعاع قرار گیرد و برخی از دانش‌آموزان از درس عقب بیفتند. طبق گفته معاون آموزش‌وپرورش مقرر شده شرایط بازگشایی حضوری مدارس از آبان‌ماه به‌صورت تدریجی، آرام و با کسب اطمینان از سلامت دانش‌آموزان آغاز شود و شروع فعالیت آموزشی دانش‌آموزان از اول مهر به‌احتمال زیاد به‌صورت غیرحضوری خواهد بود. از آبان‌ماه حضور دانش‌آموزان و آموزش به روش‌های متنوع حضوری و غیرحضوری (ترکیبی) انجام می‌شود. همچنین اعلام شده مناطق آموزشی‌ای که تراکم دانش‌آموز در آنها کمتر است، کلاس‌های با جمعیت کمتر دارند و امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط آموزشی آنها بیشتر است، در اولویت بازگشایی قرار دارند و بازگشایی مدارس مانند سال‌های گذشته دیگر تابع رنگ‌بندی نیست.

با اینکه وزارت آموزش‌و‌پرورش مُصر است که مدارس بازگشایی شود و الگوی متفاوتی برای حضور دانش‌آموزان در سطح کشور طراحی کرده اما درنهایت این ستاد ملی مقابله با کروناست که باید اجازه نهایی برای بازگشایی مدارس را صادر کند. البته این ستاد نیز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرده از اول آبان‌ماه همه مدارس و از اول مهرماه 30 تا 40درصد مدارس به‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد.