۰ نفر

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد؛

سامانه سماح در۴۸ ساعت آتی بسته می‌ شود

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۳۱
کد خبر: 564149
سامانه سماح در۴۸ ساعت آتی بسته می‌ شود

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تا کنون بیش از ۳۴ هزار ویزا برای زائران اربعین صادر شده است، مابقی نیز طبق روال اداری در دست انجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علی رضا رشیدیان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در موضوع زیارت اربعین تا زمان سفر نخست وزیر عراق به ایران، سفارت این کشور دستورالعملی در زمینه ویزا ارائه نداده بود، افزود : بعد از این سفر بود که دولت عراق دستورالعمل های مربوطه به همراه سهمیه پذیرش زائران از مرزهای هوایی را اعلام کرد.

**ثبت نام ۱۵۶ هزار نفر در سامانه سماح

وی با اشاره به محدودیت زمانی تا اربعین و فشردگی کار گفت : دریافت ویزای معتبر، در اختیار داشتن کارت واکسیناسیون و داشتن جوابیه منفی پی سی آر کرونا از شروط عراق بود که سازمان حج و زیارت نیز بعد از دریافت این دستورالعمل ها و برای تسهیل امور زائران فوری پیش ثبت نام را آغاز نمود.

وی گفت : در همین مدت زمان محدود بیش از ۱۵۶ هزار نفر در سامانه سماح نام نویسی اولیه کردند.

**استعلام تزریق واکسن از سامانه وزارت بهداشت بوده است

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سامانه سماح به سامانه های ثبت احوال و وزارت بهداشت متصل است، گفت: استعلام تزریق دو دوز واکسن تمامی افرادی که پیش ثبت نام کردند از سوی سامانه وزارت بهداشت برای ما ارسال شد و در واقع مرجع رسمی در این زمینه وزارت بهداشت بود.

وی با تاکید بر اینکه داشتن کارت واکسیناسیون جزو الزامات دولت عراق برای این سفر است، عنوان کرد : بعد از دریافت استعلام واکسن، نام نویسی نهایی زائران انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست بیش از ۴۲ هزار نفر واجد شرایط اعزام به سفر اربعین شدند، گفت: پس از آن سامانه سماح مجدد برای پیش ثبت‌نام و تکمیل ظرفیت باز شد، به طوری که تاکنون ۵۲ هزار و ۸۱۷ نفر ثبت‌نام قطعی کردند و تا کنون برای ۳۴ هزار نفر هم با همکاری عراق و کنسولگری تهران، مشهد و اهواز ویزای اربعین صادر شده است.

**بسته شدن سامانه سماح ظرف ۴۸ ساعت آینده

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد : با توجه به شرایط موجود حداکثر ظرف ۴۸ ساعت آینده سهمیه ۶۰ هزار نفری تکمیل می‌شود و پس از ثبت‌نام قطعی زائران و اخذ ویزا، مشخصات افراد واجد شرایط در سازمان هواپیمایی بارگذاری می‌شود تا افراد بر مبنای لیست امکان تهیه بلیت با نرخ مصوب را داشته باشند.

**برخورد با دفاتر فروش بلیت با قیمت غیر مصوب

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به بروز برخی مشکلات در زمینه بلیت پروازهای اربعین گفت: برخی دفاتر فروش بلیت هزینه بالایی از زائران اخذ کردند و تعدادی دیگر هم فقط بلیت رفت ارائه دادند که خلاف دستورالعمل سازمان هواپیمایی است و به سرعت موضوع پیگیری و مشکل برطرف شد و در این رابطه سامانه رسیدگی به مشکلات سازمان هواپیمایی پاسخگوی زائران خواهد بود.

وی با بیان اینکه دفاتر و شرکت های هواپیمایی در زمان پیک پروازی عموما قیمت ها را افزایش می دهند، افزود : در این میان این شرکت ها برای سفر اربعین با انگیزه کمک به زائران هماهنگ کردند تا هزینه پروازهای اربعین از نرخ عادی هم پایین‌تر باشد.

وی ابراز امیدواری کرد : این اقدام منجر به رضایت زائران شود و مشکلاتی که از سوی برخی دفاتر فروش نیز ایجاد شده مرتفع و فروش بلیط طبق مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری و دستورالعمل صادره انحام پذیرد.

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص نحوه اعزام های هوایی و برخی تخلفات از سوی شرکت العراقیه گفت: پیگیری برای اعزام های هوایی به عهده کمیته نقل است و دست اندرکاران نیز سعی کرده اند شرایطی را برای اعزام ۶۰ هزار نفر با قیمت مصوب فراهم آورند.

رشیدیان تصریح کرد : شرکت های متعدد پای کار آمده اند؛ نماینده شرکت هواپیمایی العراقیه نیز در مراجعه به سازمان خواسته بود از این سهمیه استفاده کند که در این راستا ما محدودیتی نداریم جز آنکه باید رعایت شان زائران و قیمت های مناسب انجام شود.

وی افزود: متاسفانه مشکلاتی در پروازهای این شرکت رخ داد و حتی ۲۴ ساعت معطلی در انجام پرواز داشتند که ارتباطی به ما نداشت و بار دیگر به هموطنان تاکید می کنیم که فقط از طریق تعیین شده و با ویزای معتبر در سامانه برای اعزام اقدام کنند.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته نیز دفتر نخست وزیری دولت عراق دو بیانیه صادر کرد مبنی بر اینکه شرط ورود زوار ایرانی داشتن ویزای معتبر، صرفا از مرز هوایی، دارا بودن کارت تزریق واکسن و ‌تست منفی پی سی آر است بنابراین زائران باید به این مهم توجه داشته باشند.

**تاکید بر حفظ کرامت، سلامت و امنیت زائران کشورمان

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای ما حفظ امنیت، کرامت و سلامت زائران اهمیت دارد، گفت: به زائران اربعین توصیه می‌کنیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و از شرکت‌های هواپیمایی داخلی آن هم با نرخ مصوب بلیت تهیه کنند.

وی ابراز امیدواری کرد : بعد از اعزام های اربعین و با توجه به پروتکل های بهداشتی انجام سفرهای عتبات به صورت محدود و با رعایت کامل دستورالعمل ها انجام گیرد.

وی گفت : در رابطه با این سفر هم ما توصیه‌هایی برای جلوگیری از شیوع کرونا داشتیم وبرای این امر همه اقدامات را به صورت غیرحضوری انجام داده ایم. علاوه بر این در ثبت‌نام زائران اربعین هم به تزریق دو دوز واکسن و رعایت دستورالعمل ها تاکید جدی شده است.

رشیدیان با بیان اینکه سازمان و کارشناسان از ماهها قبل پروتکل های بهداشتی برای سفر زیارتی اربعین را تدوین کرده اند، تصریح کرد: تاکید بر واکسیناسیون، دریافت تست کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام تست کرونا در مبادی ورودی به کشور و قرنطینه کردن افراد مشکوک از جمله اقدامات در راستای سلامت زائران و مردم است بنابراین نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی در عین حال مجدد تاکید کرد: زائران به طور جدی به رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی توجه داشته باشند و خانواده ها و هموطنان نیز پس از مراجعت تا اعلام نتیجه تست پی سی آر به دیدار زائران نروند.

**زائران به مرزهای زمینی و غیرمجاز مراجعه نکنند

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص برخی افراد که به صورت غیر مجاز از مرز زمینی اقلید خارج شده بودند، گفت: حدود ۵۴ نفر قصد عزیمت به عراق از این مرز را داشتند که در این منطقه دستگیر شدند.

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص برخی افراد که به صورت غیر مجاز از مرز زمینی اقلیم کردستان عراق خارج شده بودند نیز گفت: طبق گزارشات دریافتی ۵۴ نفر که قصد عزیمت به عراق از این مرز را داشتند، در این منطقه توسط عراقی ها دستگیر شدند که هم اکنون پیگیری ها از طریق سفارت ایران در عراق برای آزاد کردن آنها در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس از مرزهای غیر قانونی برای سفر اربعین تردد نکند، افزود : عزت، امنیت و سلامت هموطنان ما در اولویت قرار دارد. ضمن اینکه زائران پذیرفته شده به جای همه ملت ایران عازم این سفر هستند و نایب الزیاره عزیزانی که از این سفر جامانده اند محسوب می شوند از اینرو باید در شان خود و ملت بزرگ ایران عمل نمایند.

**سهم ۳۰ درصدی بانوان در زیارت اربعین

رشیدیان همچنین ۳۰ درصد از زائران اربعین امسال را بانوان و ۷۰ درصد را مردان عنوان وذکر کرد : از اینرو در کمیته موکب ها تمهیدات و برنامه ریزی هایی انجام شده تا شرایط مناسبی برای استراحت بانوان زائر فراهم شودچنانکه حدود ۵۰۰ موکب از سوی کمیته مواکب ساماندهی و در عتبات عالیات راه اندازی می شود و به زائران خدمات می دهند.

وی افزود: در خصوص سن زائران نیز بیش از ۵۵ درصد زیر ۵۰ سال و ۴۵ درصد بالای ۵۰ سال هستند که به نسبت جمعیت ما جوان هستند.

رییس سازمان حج و زیارت در پایان با بیان اینکه زائران پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین سفر خود را طولانی نکنند، ابراز امیدواری کرد : زائران کشورمان سفری توام با سلامت و کرامت را داشته باشند و نایب الزیاره همه مردم ایران اسلامی باشند.