۰ نفر

واکسیناسیون کرونا اقتصاد دنیا را تقویت می‌ کند ولی نه به تنهایی

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۰۸
کد خبر: 564143
واکسیناسیون کرونا اقتصاد دنیا را تقویت می‌ کند ولی نه به تنهایی

روند رشد اقتصاد جهان به خاطر اوج دوباره همه‌گیری کرونا کند شده و دولت‌ها را مجبور کرده نرخ واکسیناسیون خود را افزایش دهند تا رشد اقتصاد تقویت شود.

به گزارش وال استریت ژورنال، تصور می‌شود واکسیناسیون نگرانی مصرف‌کنندگان را در مورد ابتلا به کرونا را کاهش داده و آنها را ترغیب کرده هزینه بیشتر برای سفر، رفتن به رستوران و کنسرت و سایر فعالیت‌های جمعی کنند. به علاوه، کاهش موارد ابتلا به کرونا به معنای باز شدن بنادر، کارخانه‌ها و سایر فعالیت‌های مربوط به زنجیره جهانی عرضه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ البته مشخص نیست واکسیناسیون به تنهایی بتواند موثر باشد. در اروپا، رشد اقتصادی با افزایش نرخ واکسیناسیون بالا رفته است ولی در آمریکا، فعالیت اقتصادی در تابستان به خاطر همه‌گیری ویروس کرونای دلتا و علیرغم گسترش واکسیناسیون کند شده است.

این شرایط نشان می‌دهد عوامل دیگری هم بر رشد اقتصاد تاثیر دارد و ترکیب درست سیاست‌های لازم برای بهبود اقتصاد در مناطق مختلف متفاوت است. ولی بسیاری از اقتصاددان‌ها عقیده دارند واکسیناسیون بالا به ادامه روند رشد تولید در سال آینده میلادی کمک می‌کند.

تمام نشانه‌ها حاکی از این است که واکسیناسیون می‌تواند همه‌گیری کرونا را کنترل کند و باید تلاش شود تا حد امکان افراد بیشتری واکسین شوند.

فرانسه در ماه اوت تمام افرادی را که به کافه‌ها و رستوران ها و سایر مناطق عمومی میرفتند مجبور کرد یا تست کرونای منفی داشته باشند یا واکسینه شده باشند. این اقدام هم برای کاهش موارد ابتلا به کرونا انجام شد و هم به منظور رشد اقتصاد فرانسه. امانوئل ماکرون در ماه ژوئیه اعلام کرده بود فصل تابستان فصل رونق اقتصاد فرانسه خواهد بود.

رییس جمهور آمریکا اخیراً اعلام کرده تمام کارفرمایانی که بیش از 100 کارگر دارند باید آنها را ملزم به زدن واکسن کنند و یا به صورت هفتگی تست کرونا انجام دهند.

دولت ایتالیا تمام کارگران را ملزم کرده مجوزی مبنی بر واکسینه شدن ارائه دهند.

ولی هنوز خیلی زود است که نتیجه‌گیری کنیم این اقدامات به رشد اقتصادی دولت‌ها کمک می‌کنند.

در فرانسه، صدور پاسپورت واکسن کرونا، نرخ واکسیناسیون بین جوانان را بالا برده است ولی تحقیقات در ماه اوت نشان می‌دهد شاخص مدیران خرید در میان ارائه‌دهندگان خدمات پایین آمده است.

در انگلیس که نرخ واکسیناسیون آن بالاتر از آمریکاست، رشد اقتصادی در ماه ژوئیه تا 0.1 درصد پایین آمده است که نشان می‌دهد واکسیناسیون تنها برای تقویت اقتصاد کافی نیست.