۰ نفر

مقایسه بین بالابر هیدرولیکی و آسانسور هیدرولیکی

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۶
کد خبر: 560161
مقایسه بین بالابر هیدرولیکی و آسانسور هیدرولیکی

در مقایسه بین بالابر هیدرولیکی و آسانسور هیدرولیکی تعریف هر دو ضروری است. با اینکه مکانیزم و عملکرد هر دو تقریباً مشابه بوده و با سیستم هیدرولیک عمل می کنند ولی با دو دستگاه مختلف با کاربرد متفاوت روبرو هستیم.

تعریف سیستم هیدرولیک در بالابر و آسانسور 

این سیستم متشکل از قطعاتی همچون جک هیدرولیکی ( شامل شفت و سیلندر ) ، الکتروموتور هیدرولیکی ، شیر برقی هیدرولیکی ، پمپ هیدرولیک ، سیال هیدرولیکی ( عمدتاً روغن هیدرولیک ) ، مخزن روغن ، شلنگ هیدرولیک و اتصالات و متعلقات مربوطه می باشد. عملکرد این سیستم به این صورت است که سیال از طریق پمپ و نیرویی که موتور هیدرولیکی ایجاد می کند به داخل جک هیدرولیک منتقل شده و با فشار ایجاد شده شفت درون سیلندر را به بیرون هدایت می کند و اصطلاحاً جک باز می شود. با باز شدن جک، انتهای شفت که به کابین آسانسور یا سبد بالابر متصل است آنها را به بالا می راند و در نهایت منجر به بالا رفتن بالابر یا آسانسور می گردد. در زمان برگشت یا پایین آمدن نیز همین سیال با کنترل شیر هیدرولیکی و بواسطه شلنگ های هیدرولیک از درون جک به داخل مخزن بر گشته و آسانسور یا بالابر به آرامی پایین می آید.

بالابر هیدرولیکی 

بالابر یک نوع ماشین است که بوسیله آن می توان بار یا نفرات را در ارتفاع جابجا نمود. بالابر هیدرولیکی دارای دو نوع ثابت و متحرک است. جابجایی وسایل و تجهیزات و اجسام معمولاً در اماکنی همچون انبارها، کارخانه ها، فروشگاه ها، سوله ها  و جاهایی از این قبیل صورت می گیرد. جابجایی افراد توسط بالابر نیز معمولاً در همین اماکن انجام می شود با این تفاوت که وقتی فردی در ارتفاع جابجا می گردد به منظور انجام امور سرویس و نگهداری و تعمیرات است. اصولاً جابجایی افراد بواسطه بالابر متحرک بوده و جابجایی اجسام و بار توسط بالابر ثابت هیدرولیکی صورت می پذیرد. برای استفاده نفرات از بالابر هیدرولیکی می بایست شرایط استاندارد ایمنی در مورد بالابر رعایت گردد تا فرد بتواند با خیال آسوده سوار بر کابین شده و در ارتفاع مد نظر کار خود را انجام دهد.

انواع بالابر هیدرولیکی ثابت

  • بالابر ثابت صنعتی : این وسیله معمولاً در سوله ها و انبارها و کارخانه های بزرگ نصب می شود و از ظرفیت حمل بالایی برخوردار است . بالابر صنعتی یا بالابر باری برای جابجایی بارهای بسیار سنگین مورد استفاده قرار می گیرد . گاهی نیاز است تا پالت های سنگین بار در طبقات یک انبار بزرگ جابجا شوند ، لیفتراک می تواند آنها در یک سطح جابجا کند ولی برای حمل آنها در طبقات نمی توان از آن استفاده کرد. گاهاً خود لیفتراک در یک طبقه به همراه بار توسط بالابر باری به طبقه دیگری منتقل می شود و در طبقه بعدی بارها را مرتب می کند . بنابراین بعضی بالابرهای صنعتی دارای ظرفیت حمل بسیار زیادی در حد 20 تن هستند .
  • بالابر خانگی : این وسیله جهت جابجایی افراد در منازل استفاده می شود. ارتفاع جابجایی آن در حد 3 طبقه محدود است و ایمنی مناسبی دارد. معمولاً در منازل مسکونی قدیمی که امکان ساخت یک وسیله جدید وجود ندارد نصب می گردد . کوچک و بی صدا بودن از قابلیت های این دستگاه می باشد . برای بی صدا بودن دستگاه معمولاً از یونیت پاوری که الکتروموتور داخل سیال هیدرولیک (روغن) بوده یا اصطلاحاً مستغرق است به همراه شیر برقی بوبین دار استفاده می شود که از قیمت بالاتری نسبت به نوع موتور خشک یا موتور بیرون از روغن برخوردار است . بالابر خانگی را می توان بصورت سلیقه ای تزئین نمود که نمای ظاهری آن نیز در نمای کلی منزل تأثیر مثبتی دارا باشد .

ساختمان های کوچکی که امکان نصب آسانسور در آنها وجود ندارد یا ساختمان هایی که بعد از ساخت نیاز به آسانسور داشته باشند و دارای طبقات کمی هستند، بستر مناسبی برای نصب یک بالابر خانگی دارند. افراد مسن و یا افرادی که دارای مشکلات حرکتی هستند و در این نوع ساختمان ها اقامت دارند برای جابجایی در طبقات چاره ای جز استفاده از این وسیله نخواهند داشت تا هم به امور روزمره خود برسند و هم با ایمنی کافی بتوانند این کار را انجام دهند . برای ایمنی یک بالابر خانگی تمهیداتی در نظر گرفته می شود که عمده آن بهره گیری از یک سبد دارای درب و تجهیزات ضد سقوط است . همچنین در هر طبقه ای که بالابر توقف داشته باشد از درب های ایمن استفاده می شود . شرکت آسیابرج در طراحی و ساخت بالابرهای خانگی خود از سیم بکسل به همراه زنجیر و همچنین شیر اطمینان استفاده می کند تا خطر سقوط به صفر برسد .

جدا از راحتی که بالابر خانگی برای ساکنین منزل به همراه دارد دارای ویژگی دیگری نیز می باشد . منازل و ساختمان های مجهز به این وسیله از ارزش بیشتری در هنگام خرید و فروش برخوردارد هستند . یعنی بالابر خانگی هم راحتی برای ساکنین داشته و هم از امکانات و مزایای منزل به حساب خواهد آمد.

  • بالابر فروشگاهی : این وسیله دارای یک سکوی ساده بوده عمدتاً برای جابجایی بار و وسایل در فروشگاه ها استفاده می شود و برای جابجایی افراد می بایست سکو مجهز به درب و سایر امکانات ایمنی گردد. در فروشگاه ها و سایر اماکن تجاری مشابه برای جابجایی روزانه بارها در طبقات نمی توان مداوم از نفرات بهره برد زیرا هم نیاز به نیروی کار زیاد بوده و هم زمان زیادی هدر خواهد رفت . وجود یک بالابر فروشگاهی از واجبات یک فروشگاه زنجیره ای یا یک مغازه می باشد . در واقع این دستگاه در زمره وسایل صنعتی قرار می گیرد زیرا برای انجام کارهای روزانه صنعتی کاربرد خواهد داشت . متاسفانه بسیار مشاهده شده است که افراد به منظور راحتی بیشتر، جهت جابجایی در طبقات از بالابر مغازه یا بالابر فروشگاهی استفاده می کنند که باعث بروز حوادثی نیز خواهد شد . در فروشگاه های بزرگ معمولاً یک طبقه جهت فروش محصولات بوده و انبار اجناس در طبقات قرار گرفته است ، بنابراین برای جایگزین کردن محصولات جدید برای فروش نیاز به جابجایی اجناس خواهد بود و چون این امر به صورت روزانه انجام می شود پس بکارگیری یک بالابر فروشگاهی الزامی خواهد بود .

انواع بالابر هیدرولیکی متحرک

  • بالابر نفربر دکلی : این بالابر هیدرولیکی از نوع نفربر بوده و برای جابجایی نفر یا نفر به همراه تجهیزات استفاده می شود و به بالابر ریلی یا بالابر ستونی نیز معروف است. عملکرد این دستگاه به صورت عمودی است و فقط در راستای عمود بالا و پایین می رود. خود بالابر نفربر دکلی نیز چندین نوع مختلف دارد از جمله تک دکله ، دو دکله و چهاردکله دارد. تفاوت دیگر در مدل های مختلف چرخ استفاده شده در آنهاست. دو نوع چرخ برای این وسیله وجود دارد. چرخ های کارگاهی جهت استفاده در سطوح صاف و هموار مثل انبارها یا سوله هایی که کف صافی دارند و چرخ های خودرویی مخصوص استفاده در سطوح ناهموار مثل سطح خاکی باغ ها یا کارخانه هایی که سطح کف آنها هموار نیست و حتی در مکانی مثل مساجد یا ورزشگاه که سطح کف آنها حساس بوده و با استفاده از بالابر چرخ کارگاهی احتمال وارد شدن آسیب به کف وجود دارد. بالابرهای تک دکله دارای ابعاد کوچکی هستند که می توان برخی مدل ها در داخل آسانسور هم جابجا نمود و کلا جابجایی راحتی دارند ولی ارتفاع دسترسی آنها به 11 متر محدود می شود ، در مقابل بالابر چهاردکله دارای وزن و ابعاد بزرگی بوده ولی ارتفاع دسترسی مناسبی تا 20 متر ارائه می دهند . در زیر یک نمونه از بالابر دکلی شرکت آسیابرج نشان داده شده است :

بالابر نفربر دکلی آسیا برج

  • بالابر آکاردئونی : این بالابر نیز در فقط راستای عمود بالا و پایین می رود و در مقایسه با سایر مدل ها از ظرفیت حمل بسیار بالاتری برخوردار است. از این دستگاه برای بالا بردن تجهیزات و نفرات از 300 الی 800 کیلوگرم استفاده می شود و ارتفاع دسترسی تا 14 متر نیز در اختیار مصرف کننده قرار می دهد .
  • بالابر تلسکوپی : این وسیله هم در راستای عمود و هم در راستای افق قادر به حمل نفر است . عمدتاً در مکانی کاربرد دارد که دستیابی به نقطه مدنظر با گذشتن از موانع امکان پذیر است . این بالابر وسیله کارامدی بوده و در جابجایی نفرات محدودیت دارد و معمولاً 1 نفر را حمل می کند. بالابر بوم دار نام دیگر این ماشین است که در زیر بالابر آسیابرج مدل EHML نوعی از آن است :

بالابر تلسکوپی هیدرولیکی آسیا برج

  • بالابر مفصلی : این دستگاه دارای یک بوم است که در طول خود دارای شکستگی های مفصل شکل بوده و در انتهای بوم سبد وجود دارد . کاربرد اصلی آن دسترسی به نقاط صعب العبور می باشد.
  • بالابر عنکبوتی : این وسیه نیز مشابه سایر بالابرهای متحرک می باشد با این تفاوت که دارای پایه های مفصلی بوده که باعث حرکت آن در سطوح ناهموار می گردد . ساخت این وسیله در داخل کشور وجود نداشته ولی انواع خارجی آن را می توان با قیمت های بالا تهیه نمود .

آسانسور هیدرولیکی 

این وسیله را می توان پسر عموی بالابر هیدرولیکی دانست . مکانیزم و کارکرد هر دو وسیله به یک صورت است با این تفاوت که از آسانسور هیدرولیکی صرفاً جهت جابجایی افراد استفاده می شود و مجهز به امکانات رفاهی جهت افراد می باشد. اصولاً آسانسور از هر نوعی که باشد وسیله ای است جهت جابجایی افراد. این وسیله در ساختمان ها نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین یک وسیله ثابت است که در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و ... برای جابجایی افراد کاربرد دارد بنابراین دارای امکانات و تجهیزاتی است که مناسب استفاده راحت افراد باشد. نوع هیدرولیکی آن با سیستم هیدرولیک عمل می کند و شامل قسمت هایی از جمله سازه فلزی، ریل آسانسوری، کابین، متعلقات هیدرولیک و سایر متعلقات آسانسور می باشد. بالابر هیدرولیکی بواسطه بهره از سیستم هیدرولیک از ظرفیت حمل بسیار بالایی برخوردار بوده ولی سرعت جابجای کمتری نسبت به نوع متداول خود (آسانسور کششی) دارد. اما در بخش تجهیزات کاملاً مشابه یکدیگر هستند که شامل گزینه هایی مثل سیستم ضد سقوط، کابین های تمام استیل یا تمام شیشه ای و MDF با ظاهر مناسب، کلیدهای لمسی هوشمند، سیستم تهویه و نورپردازی از سقف و کف بصورت شیشه ای، نمایشگرهای تصویری داخل کابین، سیستم سخنگو، درب های اتوماتیک و امکاناتی از این قبیل هستند.

14

شرکت آسیابرج در زمینه تولید انواع بالابر صنعتی متحرک و ثابت و بالابرهای خانگی و فروشگاهی فعالیت داشته و سابقه تولید محصولاتش به 30 سال می رسد. در این مدت دستگاه های مختلفی برای شرکت ها و مجموعه های معتبر کشور ساخته و تولید شده است. گفتنی است انواع بالابر هیدرولیکی و انواع آسانسور هیدرولیکی که در این مقاله قید شده از محصولات شرکت آسیابرج هستند و مشتریان با توجه به نیاز خود می توانند با مقایسه سفارش خود را ثبت کنند.