۰ نفر

تفاوت ایمنی به دست آمده پس از ابتلا به کرونا و دریافت واکسن چیست؟

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۴۷
کد خبر: 557669
تفاوت ایمنی به دست آمده پس از ابتلا به کرونا و دریافت واکسن چیست؟

دانشمندان سازمان بهداشت جهانی فرق ایمنی ایجاد شده پس از ابتلا به کرونا، با ایمنی ایجاد شده پس از زدن واکسن را شرح دادند.

به گزارش العربیه، سازمان بهداشت جهانی تفاوت میان ایمنی کسب شده از ابتلا به کرونا و ایمنی به دست آمده بوسیله تزریق واکسن‌های کرونا را شرح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، در برنامه «علم در پنج» که از سوی سازمان بهداشت جهانی در پایگاه و حساب رسمی این سازمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، این مسئله که فرد مبتلا به کرونا می‌تواند واکسن این بیماری را بزند و اینکه چه زمانی باید پس از بهبود کامل صبر کند تا تزریق واکسن صورت گیرد و نقش واکسن در کنار آنتی بادی‌هایی که در بدن فرد به شکل طبیعی شکل می‌گیرد، را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

«ویسمیتا گوپتا اسمیت» رئیس استراتژی، برنامه ریزی و هماهنگی در بخش ارتباطات سازمان بهداشت جهانی گفت: پس از ابتلا به کرونا، افراد پاسخی ایمنی را دریافت می‌کنند اما این ایمنی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به این بستگی دارد که آیا فرد به کرونای خفیف مبتلا شده و یا بیماری وی جدی‌تر بوده است.

دکتر سوامیناتان ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر فردی دارای ابتلای بسیار خفیف باشد و یا ابتلای او به کرونا بدون عوارض باشد، احتمالا سطح آنتی بادی‌هایی که در بدن او شکل می‌گیرد، بسیار پایین هستند.

او افزود: سازمان بهداشت جهانی همچنان توصیه می‌کند اگر فردی به کووید۱۹ مبتلا شد، باید برای واکسیناسیون اقدام کند؛ چرا که این اقدام سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن فرد می‌شود.

زمان انتظار پس از ابتلا به کرونا

دکتر سوامیناتان در خصوص مدت زمانی که فرد بعد از ابتلا به کرونا باید برای تزریق واکسن منتظر بماند، توضیح داد: می‌توان به محض بهبود از کووید۱۹ واکسن را تزریق کرد؛ هر چند توصیه شده است فرد چند هفته منتظر مانده و مراقب بماند تا بطور کلی عوارض بیماری بر وی آشکار نشده و باید به هنگام واکسیناسیون احساس بهبودی کامل داشته باشد.

او افزود: اختلاف‌هایی در کشور‌های مختلف در خصوص این مسئله وجود دارد؛ برخی کشور‌ها از شهروندانشان می‌خواهند که سه یا حتی شش ماه پس از ابتلا منتظر بمانند.

این پزشک متخصص بیان کرد: چون در بسیاری از کشور‌ها کمبود واکسن وجود دارد، این کشور‌ها چنین درخواستی را انجام می‌دهند؛ چرا که افراد مبتلا شده به کرونا دست کم برای مدت طولانی مقداری آنتی بادی در بدنشان باقی می‌ماند تا از آن‌ها محافظت کند.

اما از لحاظ علمی و بیولوژیکی واکسن را می‌توان به محض بهبودی از کووید۱۹ تزریق کرد؛ خصوصا از آنجایی که در این مرحله نمی‌توان به شکل یقینی میزان آنتی بادی‌هایی را که در برابر کرونا ایمنی ایجاد می‌کند، مشخص کرد، به همین خاطر توصیه نمی‌شود تا فرد برود و برای سنجش آنتی بادی‌ها و اطمینان از اینکه ایمنی دارد یا خیر، آزمایش دهد.

البته هم اکنون که تحقیقات و پژوهش‌ها در خصوص رابطه میان «ابتلا» و «ایمنی ایجاد شده» همچنان در جریان است، باید منتظر داده‌های بیشتری در این زمینه ماند.

دکتر سوامیناتان در این باره می‌گوید نوع ایمنی که پس از ابتلای طبیعی فرد در بدن وی ایجاد می‌شود، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و پیش بینی در خصوص آن دشوار است. واکسن‌ها از لحاظ آنتی ژن‌های مصرفی استاندارد هستند و این بر اساس آزمایش‌های بالینی صورت گرفته، بیان می‌شود؛ بنابراین زمانیکه فردی واکسن را تزریق می‌کند، می‌تواند تا حدودی اطمینان خاطر داشته و انتظار نوعی پاسخ ایمنی را داشته باشد.

ایمنی طبیعی و واکسن

دکتر سوامیناتان گفت: بین ایمنی ایجاد شده بر اثر ابتلا و ایمنی که پس از تزریق واکسن ایجاد می‌شود، تفاوت وجود دارد . پژوهش‌هایی در جریان است تا پاسخ ایمنی که پس از تزریق یک دوز واکسن به فرد و سایر موارد را مورد بررسی قرار دهد.

دانشمندان معتقدند که این نوع رویکرد ممکن است در واقع پاسخ ایمنی بسیار قوی تری از یک عفونت طبیعی به تنهایی یا همان واکسیناسیون به تنهایی ایجاد کند؛ اما این‌ها ایده‌های قابل توجهی هستند که باید منتظر داده‌ها بر اساس نتایج مطالعات ماند.

دکتر سوامیناتان تأکید کرد: اکنون اطمینان کامل وجود دارد همه واکسن‌هایی که در فهرست موارد اضطراری سازمان بهداشت جهانی گنجانده شده است، از بیماری‌های شدید و نیاز به بستری شدن به دلیل انواع سویه‌های ویروس SARS-CoV-۲ جلوگیری می‌کند.

با این حال، لازم است همه اقدامات احتیاطی شخصی مانند استفاده از ماسک‌های محافظ و حفظ فاصله فیزیکی و دوری گزیدن از مکان‌های شلوغ و بسته را در کنار دیگر توصیه‌های بهداشتی بکار بسته شود.