۰ نفر

ضرورت آب بندی بتن و روش های آب بندی سازه های بتنی

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 555982
ضرورت آب بندی بتن و روش های آب بندی سازه های بتنی

آب بندی سازه های بتنی به لحاظ دوام سازه های بتنی (عمده آسیب های بهره برداری سازه های بتنی نشات گرفته از نفوذ عوامل مخرب مانند آب، سولفات، کلر و ... در بتن می باشد)، مشکلات بهره برداری (نشت آب با فشار منفی درون سازه ها)، پرت آب و مصالح مشابه، مشکلات زیست محیطی (مانند نشت پساب های نفتی و شیمیایی در محیط و خاک) و وضعیت دیداری سازه ها مورد توجه ویژه می باشد.

از این رو در احداث سازه های بتنی همواره سعی می گردد تا تمهدات لحاظ به منظور آب بندی، حفاظت و کاهش نفوذپذیری بتن صورت گیرد. آب بندی یا حفاظت بتن در معنای مهندسی می تواند به نفوذ آب به جسم بتن (عدم خروج آب از وجه دیگر سازه) و جریان آب به صورت نشت (عبور آب یا مایعات از جسم بتن یا درزها و خروج در وجه دیر عضو بتنی)، گفته شود.

انواع روش های آب بندی سازه های بتنی

الف- آب بندی سازه های بتنی در حین ساخت:

در این سیستم به دو موضوع جسم بتن و درزها و محل های نفود اجرایی و سازه ای پرداخته می شود.

  • آب بندی جسم بتن: برای این امر علاوه بر طرح اختلاط مناسب، اسلامپ مناسب و... باید از افزودنی های بتن استفاده نمود. از جمله این محصولات می توان به افزودنیDEZOMIX 4500 ، DEZOSEAL G-330 و DEZOBOND P-2200 اشاره کرد.عملکرد این محصولات و پایه آنها متفاوت بوده که براساس سازه ی اجرایی، ابعاد سازه، مقاومت بتن و ... می توانند کاربردی موثر داشته باشند.
  • فوق روان کننده بتن بر پایه پلی کربوسیلاتDezobuild D-10 : این افزودنی با کاهش حداکثری نسبت آب به سیمان، باعث کاهش نفوذ پذیری و آب بندی سازه ها و به تبع حفاظت از آن می گردد. این سیستم برای بتن های جنرال، قطعات پیش ساخته و یا بتن های معمول شهری مناسب می باشد. باید توجه داشت این محصول می تواند در تلفیق با پودر میکروسیلیس عملکرد مناسب و پر رنگ تری در آب بندی و حفاظت سازه ها به خصوص در سواحل خلیج فارس و سازه های صنعتی داشته باشد. میزان مصرف این محصول 0.3 تا 0.8 وزن سیمان مصرفی میباشد.
  • ژل میکروسیلیس الیافدارDezomix 4500 : این محصول ترکیبی معین از پودر میکروسیلیکا (در حدود شصت درصد) ، فوق روان کننده ملامین و نفتالینی و الیاف بتن می باشد. این محصول با ایجاد فرآیند های فیزیکی و شیمیایی، باعث کاهش حداکثری نفوذپذیری بتن و افزایش مقاومت الکتریکی آن عملکرد بی نظیری در بتن به خصوص در نواحی خوردنده خواهد داشت. این محصولات ( میکروسیلیس ) که مصرف آن به شدت در آیین نامه پایایی توصیه شده است با کاهش نسبت آب به سیمان نیز عملکرد مضاعفی در کاهش نفوذپذیری و جلوگیری از ایجاد درزهای اجرایی خواهد داشت. این محصول برای مخازن آب و فاضلاب، اسکله ها، نیروگاهها، مخازن پساب، محوطه سازی، فونداسیون ها، زیرزمین ها و... مناسب می باشد. میزان مصرف این محصول بین 5 تا 10 درصد وزن سیمان مصرفی می باشد.
  • 2

  • سوپر ژل میکروسیلیس الیافدارDezomix P-4500 : این محصول نیز ترکیبی از پودر میکروسیلیکا، فوق روان کننده بتن بر پایه پلی کربوکسیلات اتر و الیاف بتن می باشد. این محصول به علت پایه فوق روان کننده با میزان مصرف پایین تری ( 1 تا 3 درصد وزن سیمان مصرفی ) به اسلامپ مورد نظر خواهد رسید. لذا پر واضح است که میزان میکروسیلیس وارد شده به بتن در مترمکعب مقدار پایینتری و کمتر است مقدار بهینه و توصیه شده استفاده از میکروسیلیس می باشد. این محصول که به عنوان سوپر ژل یا ژل میکروسیلیس اقتصادی نیز شناخته می شود  برای بتن های صرفا آب بند می تواند مناسب باشد و برای بتن های در معرض خوردگی به علت میزان پایین میکروسیلیس وارد شده توصیه نمی شود.
  • افزودنی آب بندی کریستال شوندهCrystal C320 : این محصول بر پایه آخرین تکنولوژی آب بندی دنیا بوده و با ایجاد کریستال های غیرمحلول در بتن باعث حذف حفرات مویینه در بتن می گردد. از مزایای این سیستم آب بندی فعال و شیمیایی درون بتن و حتی پس از گذشت زمان و نیز بستن ریز ترک های موجود در عمق و سطح بتن می باشد. این محصول قابلیت استفاده در همه سازه های مورد نظر جهت حفاظت و آب بندی می باشد. میزان مصرف این محصول 2 درصد وزن سیمان مصرفی برای نسبت آب به سیمان تا 0.45 می باشد.
  • افزودنی آب بندیDezoseal G-330 : این محصول بر پایه پلیمر های آبگریز می باشد برای بتن های در معرض آب های جاری و ریزشی مناسب می باشد. این محصول با ایجاد خواص آب گریزی در بتن باعث آب بندی بتن در برابر آب می گردد. میزان مصرف این محصول که به صورت پودر و مایع ارائه می گردد ، نیم درصد وزن سیمان مصرفی میباشد. این محصول برای آب بندی کانالها ، محوطه ها ، پلاستر بیرونی ساختمان ها و ... مناسب می باشد.
  • افزودنی چسب بتن لاتکسDezobond P-2200 : این محصول بر پایه پلیمرهای اکرلیکی می باشد و با اضافه شده به بتن یا ملات باعث ایجاد خواص آب بندی قوی می گردد. میزان مصرف این محصول 5 تا 10 درصد وزن سیمان مصرفی میباشد. از این رو یک محصول گران جهت آب بندی به حساب می آید. این محصول برای ایجاد ملات یا بتن های تعمیری آب بند، پلاستر آب بند دیوارهای خارجی ساختمان، کاشی و سرامیک کاری آب بند، پلاستر آب بندی در استخر ها، پر کردن حفرات و میان بولت ها در مخازن مناسب می باشد.
  • آب بندی درزهای اجرایی، انبساطی و تمهیدات اجرایی:  برای این امر باید از واتراستاپ های پی وی سی حفره دار یا تخت، واتراستاپ های بنتونیتی برای درزهای اجرایی و انبساطی – کاور بولت و بولت های آب بند برای بولت های قالب بندی و واتراستاپ های منبسط شونده SWEELBAND A  برای دور لوله ها و قطعات فلزی و پلی اتیلن  استفاده گردد.
  • 3

ب- آب بندی و حفاظت ثانویه بتن:

در این سیستم از انواع پوشش های ثاویه بر روی سطوح بتن یا تزریق استفاده می گردد. عوامل موثر در انتخاب سیستم پوشش آب بند و محافظتی یا سایر روش های شامل موارد ذیل می باشد:

  1. فرصت زمانی اجرا و بهره برداری: برخی از سیستم ها دارای تمهیدات خاص زیر سازی و یا کیورینگ بتن می باشند یا باید در چند مرحله اجرا گردد که این امر می تواند در محدودیت های زمانی بسیار حائز اهمیت باشد.
  2. میزان فشار و دبی آب: میزان فشار آب در کیفیت و نوع پوشش و خصوصیات مورد نظر بسیار حائز توجه می باشد.
  3. جهت فشار آب: جهت فشار وارد به پوشش از اهمیت زیادی برخودار است. لازم به ذکر است در جهت فشار منفی (حرکت آب از جهت مقابل پوشش اجرا شده می باشد) پوشش انتخابی باید داری مقاومت فشاری و کششی بالایی بوده، در صورتی که در فشار مثبت (فشار آب هم جهت پوشش اجرا شده باشد) آیتم موثر مقاومت فشاری و کششی با اهمیت تر است.
  4. شرایط شیمیایی آب: گاهی در سیستم های آب بندی باید در نظر داشت با توجه به شرایط بهره برداری پوشش دارای مقاومت شیمیایی در برابر ترکیبات خاصی داشته باشند.
  5. شرایط اسیدی آب و محلول در تماس: برخی سازه ها برای آب بندی نیازمند پوشش هایی می باشند که دارای مقاومت اسیدی بالا باشند مانند مخازن پساب و نگهداری اسید در پتروشیمی ها و صنایع فولاد و نفت، مخازن و سازه های فاضلابی سر بسته
  6. شرایط و محدودیت های عمل آوری: بعضی از انواع پوشش های نیازمند کیورینگ و عمل آوری خاصی نبوده در حالی که برخی پوشش ها نیازمند کیورینگ های پیچیده می باشند.
  7. محدودیت های اجرایی پوشش و سیستم آب بندی: دمای لازم، شرایط رطوبت سازه ها و محیطی، کیفیت بتن بستر
  8. تجهیزات و نیروهای اجرایی در اختیار: اجرای برخی پوشش ها نیازمند تجهیزات ویژه و پرسنل متخصص ویژه ای می باشند که ممکن است به راحتی و به سرعت در اختیارنباشند.
  9. شرایط تطابق با آب شرب: در مخازن آب شرب باید توجه داشت که محصول مصرف شده کمترین واکنش را با آب نداشته و در مجاورت آب ترکیبات مضرر ایجاد نکند.
  10. مقاومت در برابر نور آفتاب: با توجه به شرایط سازه هو بهره برداری، بعضا باید از پوشش هایی بهره جست که دارای دوام لازم در برابر اشعه UV داشته باشند. مانند مخازن سرباز و...
  11. مدول الاستیسته: با توجه به مصالح ساخت و روش ساخت و کیفیت اجرای سازه باید این امر مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال در سازه های آبی ساخته شده با بلوک و آجر این امر باید به شدت مد توجه قرار گیرد. یا در استخر ها  و محل هایی که شاهده نوسانات بالای دمایی میباشیم.
  12. مقاومت فشار و چسبندگی.

برای مشاوره در زمینه انواع مواد آب بند کننده بتن، دریافت مشخصات فنی انواع مواد آب بند کننده بتن، اخذ لیست قیمت و خرید انواع مواد آب بند کننده بتن و افزودنی های آب بندی بتن با بخش بازرگانی کلینیک فنی و تخصصی بتن ایران ( 44618462 – 44618379 – 09120916271) تماس حاصل فرمائید. همچنین شما می توانید جهت مشاوره و اجرای تعمیرات و آب بندی سازه ها با بخش فنی و مهندسی کلینیک تخصصی بتن ایران ارتباط برقرار نماید.