۰ نفر

رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم فقط 39 درصد!

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۰۳
کد خبر: 555575
رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم فقط 39 درصد!

علی عبدالله پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو می‌گوید که در ۲۴ مرداد تعداد مسافران مترو حدود ۵۵۶ هزار نفر بودند که براساس آمارهای دریافتی در روز ۲۹ مرداد ماه به حدود ۱۸۸ هزار و ۷۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، ساعت ۸ و نیم صبح یکشنبه است. درست بعد از ۶ روز تعطیلی الزامی که خیلی‌ها را خانه نشین کرده بود حالا اغلب خیابان‌های تهران به روزهای نرمال پیش از تعطیلی برگشته‌اند. جز تعدادی که همچنان در شوک خلوتی این چند روزه مانده‌اند.

 این ۶ روز قرار بود به‌ کاهش میزان تلفات و مبتلایان کرونا کمک کند. اما نتیجه‌ای که همچنان از وضعیت شهرهای قرمز اعلام می‌شود عجیب! نه ترسناک و وحشتناک است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌عبارتی فاصله‌گذاری اجتماعی به عدد ۳۹ درصد رسیده و البته میانگین استفاده از ماسک نیز به زیر ۵۲ درصد کاهش یافته است. حالا در هفته ۷۸ اپیدمی، (۲۲ تا ۲۸ مرداد) شاهد افزایش ۱۲.۵ درصدی مرگ‌های ناشی از این بیماری نسبت به هفته گذشته هستیم. آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کماکان همان میانگین حدوداً 550 نفر است. خیلی هایمان قطعاً در این یکسال و چند ماه طعم رنج این از دست دادن‌ها را تجربه کرده‌ایم اما همان اندک‌ها هم اگر در هفته‌های اخیر گذرشان به بهشت زهرای تهران افتاده باشد تأیید می‌کنند که آمار کفن ودفن بالای ۲۰۰ فوتی کرونایی در یک روز نمی‌تواند تنها یک آمار ثبت شده سازمانی ساده باشد!

 با‌ آنکه در این چند روز منعی برای تردد داخل شهری وجود نداشت اما تهران جز در شب‌ها و البته در روز تاسوعا و عاشورا تصویر یک شهر تقریباً خلوت را برای خود ثبت کرد. در روزهای شلوغ هیأت‌ها و مراسم‌های عزاداری هم آن‌طور که پیمان صابریان، رییس اورژانس تهران اعلام کرده رعایت پروتکل‌ها حدود ۷۵ درصد بوده است. اما ترددهای غیر مجاز بین استانی و حتی محدودیت‌های شبانه با همه سختگیری‌های پلیسی بازهم نتوانست جلودار ۶۰۰ هزار نفری باشد که از ساعت ۱۲ بیست و چهارم تا سی مرداد ماه برگه جریمه دریافت کرده اند. البته که سرهنگ احمد شیرانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور خبر داده که تردد در جاده‌های کشور نسبت به مدت مشابه ۴۵ درصد و در جاده‌های شمالی حدود ۶۲ درصد کاهش داشته است.

۳ صنف در صدر دریافت اخطارهای کرونایی

 برخی مراکز واکسیناسیون که پیش از این داد شهروندان را برای انتظارهای چند ساعته درآورده بودند هم در این روزها خلوت‌تر بودند. خانم فرامرزی  می‌گوید که روز شنبه در سوله بزرگراه کردستان در کمتر از ۲۰ دقیقه کارش تمام شده است. روز یکشنبه البته ازدحام مردم بیشتر شده اما راویان می‌گویند که در مقایسه با روزهای قبل به مراتب بهتر است. از روز یکشنبه بانک‌ها که ۶ روز کرکره‌ها را پایین داده بودند هم دوباره باز شدند و البته این بار جمعیتی که در پشت درها ایستاده بودند قابل مقایسه با گذشته نبود. این را کارمند شعبه یکی از بانک‌ها می‌گوید: «خیلی از مشتری‌ها منتظر بازشدن بانک‌ها بودند چون سررسید چک‌هایشان رسیده بود و یا کار بانکی داشتند؛ ماهم البته پیش‌بینی این شرایط را کرده و مشتری‌ها را نوبت‌بندی کرده‌ایم؛ اما متأسفانه برخی‌ها هنوز با خدمات اینترنتی آشنا نیستند.» افزایش قیمت دلار و تعطیلی صرافی‌ها نیز مزید بر علت شده تا پشت در صرافی‌ها صف‌های طولانی تشکیل شود. یکی از صرافی‌های معروف خیابان ملاصدرا ورود مشتری‌ها را نوبت‌بندی کرده و بیشتر از سه نفر اجازه ورود نمی‌دهد؛ اما همین باعث شده تا تعداد زیادی از مشتری‌ها در پیاده رو بدون فاصله‌گذاری و برخی با ماسک‌های زیر چانه ازدحام کنند. با آنکه بجز مشاغل گروه یک، سایر مشاغل باید تعطیل می‌بودند اما روایت تکراری تخلفات اصناف همچنان در این تعطیلات ادامه داشت. آقای رمضانی که صاحب یک فروشگاه لوازم خانگی است کرکره مغازه‌اش را در این چند روز تا نصفه پایین داده و کار مشتری‌ها را راه می‌انداخته‌ است. یا صاحب رستورانی در خیابان امیرآباد که می‌گوید بیرون بر است، اما در داخل هم مشتری دارد. همین تخلفات البته موجب شد تا ۳ صنف در صدر دریافت اخطارهای کرونایی باشند. تا ۲۷ مرداد ماه به ترتیب سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه اول تا سوم تخلفات را به‌ نام خود ثبت کردند. با آنکه گفته می‌شد شرکت‌های خصوصی نیز از این تعطیلات استثنا نیستند اما کارمندان آنها خلاف این گفته را تأیید می‌کنند. خانم گودرزی می‌گوید که بجز روز تاسوعا و عاشورا سر کار حاضر شده و امروز هم ترافیک و شلوغی مترو دقیقاً مثل روزهای غیرتعطیل بوده و خیلی‌ها هم در تاکسی و مترو ماسک‌هایشان نصف و نیمه زده شده بود.

افزایش 15 درصدی مسافران مترو بعد از تعطیلات

علی عبدالله پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو می‌گوید که در ۲۴ مرداد تعداد مسافران مترو حدود ۵۵۶ هزار نفر بودند که براساس آمارهای دریافتی در روز ۲۹ مرداد ماه به حدود ۱۸۸ هزار و ۷۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. امروز هم با شروع ساعات کاری تعداد مسافران در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته؛ جالب اینکه تعداد مسافران مترو در ۲۳ مرداد حدود ۸۱۶ هزار نفر بوده است. قرار است از امروز ساعات کاری ادارات دولتی از ۷ تا ۱۳ بعدازظهر به ۷ و نیم تا ۱۴ و نیم تغییر کند. ساعت اجرای طرح ترافیک هم از ۸ و نیم صبح تا ۱۶ بعدازظهر خواهد بود.