۰ نفر

رییس سازمان غذا و دارو تشریح کرد؛

ماجرای تاخیر در ترخیص داروهای کرونایی در انبارهای فرودگاه امام خمینی (ره)

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۱۷
کد خبر: 553549
ماجرای تاخیر در ترخیص داروهای کرونایی در انبارهای فرودگاه امام خمینی (ره)

شانه ساز گفت: برخلاف تبلیغات و شایعات فضای مجازی از ۴۵ معرفی نامه به بخش خصوصی تنها یک شرکت دارویی خصوصی معتبر موفق به واردات واکسن شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: سایر دستگاه‌ها از جمله گمرک، وزارت صمت، سازمان غذا و دارو بانک مرکزی و غیره در موضوع تاخیر در ترخیص داروها دخیل هستند.

او گفت: دارو محصولی نیست که بتوانیم آن را متوقف کنیم. ما ماه‌ها و سال هاست زحمت کشیدیم تا مجوز حداقل اسناد و تجهیزات پزشکی را بگیریم، چیزی که قبلا با هماهنگی ما برنامه ریزی شده بلافاصله از گمرک خارج می‌شود و حتی ممکن است به انبار نرسد.

شانه ساز با اشاره به اینکه بخش خصوصی تنها توانسته است یک میلیون دز واکسن وارد کشور کند؛ گفت: برخلاف تبلیغات و شایعات فضای مجازی از ۴۵ معرفی نامه به بخش خصوصی تنها یک مورد، آن هم یک شرکت دارویی خصوصی معتبر موفق به واردات واکسن شده است.

شانه ساز بیان کرد: در حال حاضر دارو‌هایی که انبار شده اند؛ مورد استفاده قرار نگرفته اند، زیرا بدون اجازه ما وارد شدند و آن چیزی که ما بررسی کردیم در انبار‌ها اقلام دارویی نبود از دانه و بذر تا خیارشور دیده می‌شد.

او افزود:اما آن چیزی که مربوط به دارو میشد چند دسته بودند که مشابه تولید داخلی زیادی داشتند که از بخش مهمی از آن‌ها ما خبر نداشتیم. قطعا ما نیاز داریم که سامانه‌ای بین سازمان غذا و دارو به صورت آنلاین نکات را اطلاع رسانی کنند.

شانه ساز تصریح کرد: واکسن از تمام طرق‌ها تهیه می‌شود. از مسیر تولید و واردات تا کانال‌های دیگر، تلاش شبانه روزی کردیم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر واکسن از منابع معتبر تولید کنیم.

او گفت: همانطور که می‌دانید علی رقم تمام تحریم‌ها و نقل و انتقال پول، پیش پرداخت برای تمام واکسن‌هایی صورت گرفته، تقریبا ۲۵ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است.

شانه ساز بیان کرد: برنامه ریزی که شده باید بتوانیم تا آخر شهریور حداکثر ۳۰ میلیون دز واکسن وارداتی داشته باشیم. یقینا روند تولیدات به طور قطع اتفاق خواهد افتاد. همچنین برنامه ریزی شده تا آبان ماه ۸۰ میلیون دز واکسن داشته باشیم. ما می‌توانیم بخش اعظمی از واردات هدف خودمان را واکسینه کنیم.