۰ نفر

معاون فنی گمرک؛

مواد اولیه درحال فساد شیر خشک هنوز به گمرک اظهار نشده است

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۵
کد خبر: 552839
مواد اولیه درحال فساد شیر خشک هنوز به گمرک اظهار نشده است

معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: شیرخشک‌هایی که بنا به اظهار صاحب بار در حال فاسد شدن در گمرک است، هنوز برای بررسی به گمرکات اظهار نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک با اشاره به خبر خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه «۱.۵ میلیون دلار مواد اولیه شیر خشک در گمرکات کشور در حال فاسد شدن است» گفت: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد ۵۰۰ میلیون تن مواد اولیه تولید شیر خشک از طریق گمرک شهید رجایی بندر عباس وارد کشور شده است که بخشی از آن با درخواست صاحب کالا بدلیل شرایط نامناسب جوی بندر عباس به گمرک مشهد ترانزیت شده است. این کالا در گروه کالایی یکم و مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بوده که پس از رسیدن به کشور، به گروه ۲۵ و بعد گروه ۲۷ تغییر یافته است.

وی ادامه داد: مکاتبات متعددی برای تغییر اولویت این کالا بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تخصیص ارز ترجیحی صورت پذیرفته، اما هنوز این درخواست مورد پذیرش وزارت صمت قرار نگرفته است و بنابراین هنوز ثبت سفارشی برای آن صادر نشده تا به گمرک اظهار شود.

ارونقی افزود: طبق مقررات و با توجه به گذشت مدت زمان زیادی از ورود، کالا باید متروکه اعلام و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گرفت، اما چون هنوز کالا به فروش نرفته بود، با درخواست صاحب کالا، برای اعاده اظهارنامه اقدام شد تا تشریفات ترخیص کالا در گمرک آغاز شود.

معاون فنی گمرک بیان کرد: این اقدامات هنوز منجر به نتیجه نشده و هنوز مجوزی از سوی وزارت صمت صادر نشده و از سوی دیگر، مجوز حداقل اسنادی هم از سوی وزارت بهداشت برای این کالا صادر نشده است.