۰ نفر

شهرهای کرونایی هر روز سرخ تر می‌ شوند

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۶:۰۵
کد خبر: 551421
شهرهای کرونایی هر روز سرخ تر می‌ شوند

در اوج پیک‌پنجم، حالا شهرهایی که هنوز روی نقشه قرمز نشده‌اند را می‌توان با انگشت شمارش کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کرونا در همه سوی کشور همچنان جان می‎ستاند. برتعداد بیماران دسته‌دسته افزوده می‌شود و این روند گویا سر بازایستادن ندارد. می‌شود نقطه‌هایی که هنوز روی نقشه قرمز نشده‌اند را با انگشت شمارش کرد زیرا حالا شهرهای قرمز کرونایی فقط سرخ‌تر می‎شوند و هیچ شهری به جمع زردها و نارنجی‌ها اضافه نمی‌شود. در جنوب، شمال، شرق و غرب کشور مدام خبر می‎رسد که بیماران بیشتر شده‌اند و فوتی‎ها افزایش یافته‌اند، گویا تنها راه چاره آن است که خودمان به فکر خودمان باشیم.

هرمزگان و 5‌ماه وضعیت بحرانی مداوم

کمی پس از تعطیلات نوروز بود که شهرهای هرمزگان یکی یکی شروع به قرمز‌شدن کردند. با گذشت 5ماه اما شرایط نه‌تنها بهبود نیافته که به‌گفته سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان از همیشه بحرانی‌تر است.

فاطمه نوروزیان می‌گوید: متأسفانه سفرهای تفریحی مداوم به استان و باز‌بودن تالارها موجب شده است از فروردین وارد موج شدید کرونا شویم. شیوع سویه دلتا با سرعت انتقال بسیار زیاد هم شرایط را بدتر کرد و اکنون شرایط ما با فروردین تفاوتی ندارد درحالی‌که با ویروسی وحشی‌تر مواجهیم.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کاهش داشته است، می‌گوید: برگزاری عروسی‌ها هم متأسفانه ادامه دارد و کسی هم از این روند جلوگیری نمی‌کند.

سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان درباره مشکلات درمانی استان نیز می‌گوید: کمبود پرستار در استان پس از اعلام فراخوان از سوی علوم پزشکی تا حدی بهتر شده است. هم‌اکنون 27پرستار از سراسر کشور جذب استان شده‌اند و ارتش نیز 10پرستار به استان اعزام کرده است تا بخشی از مشکلات رفع شود. در زمینه کمبود تخت هم با ایجاد 2بیمارستان صحرایی از سوی ارتش و سپاه پاسداران تا حدی مشکل رفع شده است. نوروزیان مهم‌ترین آسیب هرمزگان را ادامه روند عادی زندگی در استان می‌داند و ادامه می‌دهد: حداقل برای یک هفته باید تمام اصناف، صنایع و ادارات استان تعطیل و همه انواع سفر لغو شود تا چرخه ابتلا در استان کمی کند شود. وی درباره دلیل پذیرفته‌نشدن این درخواست هرمزگان که بارها از سوی مسئولان استان مطرح شده است هم می‌گوید: هرمزگان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنعتی کشور است و تعطیلی این صنایع مشکلات اقتصادی زیادی را ایجاد خواهد کرد. این موضوع موجب شده است با تعطیلی استان موافقت نشود هرچند از نظر ما فعالان حوزه بهداشت و درمان، سلامت بر اقتصاد ارجحیت دارد.

هر ۳۰دقیقه یک مرگ در مازندران

کرونای هندی در روزهای گذشته تقریبا هر ۳۰دقیقه جان یک مازندرانی را گرفته است تا با مرگ ۴۹نفر در یک شبانه‌روز - معادل 11.2درصد آمار کشوری- بحران کرونا در این استان پررنگ‌تر از روزهای سیاه گذشته شود. با این حال میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی در مازندران همچنان روندی کاهشی را دنبال می‌کند. ثبت این تعداد مرگ کرونایی در مازندران طی ۲۴ساعت وقتی در مقایسه با مجموع مرگ‌های کرونایی کشور طی همین مدت قرار بگیرد، هولناکی وضعیت کرونا در مازندران را بیشتر نشان می‌دهد. مرگ‌های کرونایی در حالی به ۴۹نفر در شبانه‌روز رسیده که گروه‌های سنی بالای ۵۵سال مازندران واکسینه و بخش زیادی از آنها در مقابل این بیماری مصون شده‌اند، اما با این حال به‌دلیل شیوع بسیار گسترده ویروس و بی‌توجهی به پروتکل‌ها روند مرگ‌های کرونایی استان بالاست.

سیستم بهداشتی کردستان تاب‌آوری ندارد

گرچه غرب کشور دیرتر از شرق و مرکز درگیر ویروس دلتا شده است، اما استان‌های غربی ازجمله کردستان اکنون با افزایش بحران و به‌ویژه ابتلای تعداد بیشتری از شهروندان به ویروس کرونا مواجه هستند. تا آنجا که طی 2هفته تست‌های مثبت استان از 7 به 25درصد رسیده است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی کردستان می‌گوید: متأسفانه در ماه‌های گذشته نظارت مشترکی که سازمان‎های مختلف بر رعایت پروتکل‌ها از سوی اصناف داشتند، کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر شهروندان هم دیگر تمایلی به رعایت پروتکل‌ها ندارند، در کردستان برگزاری مراسم عروسی از تالارها به خانه منتقل شده و از آنجا که خانه‌های مردم قابل نظارت نیست، وضعیت ممکن است وخیم‌تر شود.

ابراهیم قادری با بیان اینکه بزرگ‌ترین آسیبی  که کردستان را در این شرایط تهدید می‌کند کاهش تاب‌آوری سیستم بهداشتی استان است، ادامه می‌دهد: ما به تنهایی وظیفه پیشگیری، نظارت و واکسیناسیون را به‌عهده داریم و بودجه چندانی هم دریافت نمی‎کنیم. حتی بدهکاری‌های ما به حقوق پرسنل هم رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر در سیستم بهداشتی نتوانیم جلوی گسترش بیماری را بگیریم، انبوه بیماران به بیمارستان‌های استان سرازیر می‌‎شوند، می‌گوید: اگر تعداد بیماران از این بیشتر شود، در کردستان هم فاجعه اتفاق خواهد افتاد و با کمبودهای درمانی مواجه خواهیم شد.

خیز کرونا در خوزستان

استان خوزستان هم دوباره به بحرانی‌شدن شرایط کرونا نزدیک می‌شود تا آنجا که رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مردم توصیه کرده به‌دلیل خیز جدید کرونا در استان به‌مدت ۲هفته در منزل بمانند.

فرهاد ابول‌نژادیان می‎گوید: اکنون بیمارستان رازی اهواز مملو از بیمارانی است که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. همکاران ما در بخش‌های بهداشتی و درمانی شبانه‌روز مشغول خدمات‌رسانی به بیماران هستند ولی سیل مراجعان بسیار بالاست.

وی ادامه می‌دهد: در شبانه‌روز گذشته 7200نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مراجعه کرده و ۴۲۳نفر از آنان بستری شده‌اند. به یک‌هزار نفر نیز به‌صورت سرپایی خدمات داروهای تزریقی ارائه می‌شود که این آمار بی‌سابقه است.

وی خطاب به مردم می‌گوید: اگر می‌خواهید در امان باشید و کارتان به بیمارستان نکشد، ۲هفته تحمل کنید و در خانه‌هایتان بمانید تا پیک جدید کرونا فروکش کند. مردم دید و بازدیدها و دورهمی‌ها را تعطیل کنند و جز موارد ضروری از منازل خود خارج نشوند.

قزوین تمام قرمز

در همه استان‌ها شرایط، بحرانی است و قزوین هم مشکلاتی مشابه دیگر استان‌ها دارد. معاون بهداشتی علوم پزشکی قزوین می‌گوید: افزایش بستری‌ها در قزوین با سرعت زیادی در حال وقوع است. روزانه تقریبا 850مثبت جدید و 150بستری جدید داریم که آمار کمی نیست.

جلال رحمانی ادامه می‌دهد: مردم واقعا پروتکل‎ها را رعایت نمی‌کنند و با نزدیک‌شدن به ایام سوگواری محرم، مراسم عروسی بسیاری در استان برگزار می‌شود. اگر پیگیری کنیم همه کسانی که کرونایشان مثبت می‌شود در عروسی یا مهمانی پرجمعیتی حضور داشته‌اند. وی با بیان اینکه تا وقتی که پروتکل‌ها از سوی مردم و اصناف رعایت نشود، تغییری در اوضاع حاصل نمی‌شود، می‌افزاید: در این وضعیت ما شاید توانایی تامین 50 یا 60تخت دیگر را در علوم پزشکی استان برای بیماران کرونایی داشته باشیم و این یکی از دغدغه‌های ماست. با بسیج و سپاه استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که افراد کرونا مثبت در استان رهگیری و راهنمایی شوند تا بتوانیم با نگه‌داشتن آنها در خانه کمی بار بیماری را کم کنیم.

مشکل فقط همین استان‌ها نیست، در سراسر کشور بحران کرونا به همین شکل ادامه دارد. حالا کم‌کم حرف‎ها تکراری شده‌اند، مسئله قطع‌شدن روند بیماری است؛ موضوعی که مردم هم به‌اندازه مسئولان درمانی کشور درباره آن مسئول هستند. هر کدام از ما می‌توانیم محل قطع یک زنجیره ابتلا باشیم، شاید بهتر است فقط کمی به اطرافیان و عزیزانمان فکر کنیم و برای نجاتشان خطر را جدی بگیریم.