۰ نفر

شستا چگونه متحول شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۱
کد خبر: 551158
شستا چگونه متحول شد

تا پیش از این صحبت از هیات مدیره های دو شغله و مشمولین تبصره ۲ ماده ۲۴۱ قانون تجارت و بازنشستگان و سیاسیونی که بدون تخصص صندلی های مدیریتی را اشغال کرده بودند با واکنش تند و منفی از سوی مسئولین شستا مواجه می شد، اما اکنون دیگر خبری از هیات مدیره های دوشغله و بازنشستگان در شستا نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ جوانگرایی و استفاده از ظرفیت جوانان در پست های مدیریتی ، افشای اسامی هیاتمدیره شرکت های زیر مجموعه شستا همراه با ذکر مشخصات، اصلاح ساختاری و متعاقب آن خروج شرکت های زیر مجموعه شستا از زیان دهی ، حذف پدیده مدیران پروازی از نمونه اقدامات محمد رضوانی فر در شستا است.

رضوانی فر با تکیه بر مدیران جوان و انقلابی هزینه های زائد شستا را دفع کرد، دفاتر تهران شرکت ها که کلونی آقازاده ها و سفارشی ها بود را تعطیل نمود و عمده تمرکز و فعالیت شرکت های زیر مجموعه شستا را در کارخانه ها مستقر کرد. افزایش سود خالص شستا از ۱۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حداقل ۳۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ ، کاهش شرکت های زیان ده از ۴۰ سرکت در سال ۹۶ به هشت شرکت در سال ۹۹ و خروج تمامی شرکت های زیر مجموعه شستا از زیان دهی در سال ۱۴۰۰ از جمله شاخص های عملکردی شستا در دوره جدید مدیریتی بوده است.

نظر سازمان حسابرسی کشور ثابت کننده مدعای شفافیت شستا در دو سال اخیر است، شستا پس از ۲۲ سال بالاترین رتبه ارزیابی گزارش مالی پاک را از سازمان حسابرسی با عنوان ” مطلوب و بدون شرط” دریافت کرد. ۹۳ درصد گزارش‌ها، گزارش مقبول هستند در حالیکه قبلا این نسبت ۵۰ درصد بود و در گزارشات مجموعه سازمان حسابرسی نیز همین نسبت گزارش مقبول وجود دارد و کسب ۹۳ درصد گزارش مقبول برای گروه شستا یک اقدام بزرگ بوده است.

معاون امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سرمایه‌گذاری های شستا ضمن رعایت و لحاظ کردن عدالت سرمایه‌گذاری و آمایش سرزمینی، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ویژه هر استان باید مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست گزارش سامانه‌های شفافیت شستا ارائه و هیات سازمان بازرسی سوالات و نکات خود را مطرح کردند.

معاون امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در ادامه تصریح کرد: در سرمایه‌گذاری های شستا ضمن رعایت و لحاظ کردن عدالت سرمایه‌گذاری و آمایش سرزمینی، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ویژه هر استان باید مورد توجه قرار گیرد.

سامانه های شستا؛ از حذف رانت چند هزار میلیاردی تا اتصال مستقیم به بانک های اطلاعاتی

او در نشست رونمایی از سامانه‌های شفافیت شستا از ۱۰ سامانه مدیریتی و شفافیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با عناوین سامانه هوش تجاری، سامانه مدیریت اسناد (سما)، سامانه تولید و فروش، سامانه یکپارچه نظارت و ارزیابی عملکرد (سینا)، سامانه ثبت و ضبط املاک (سامان)، سامانه سفر و ماموریت‌های خارجی، سامانه صورتجلسات داخلی، سامانه جامع امور حقوقی و قرارداد‌ها (دادرس)، سامانه خرید شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) و سامانه فروشگاه اینترنتی شرکت توزیع داروپخش رونمایی کرد.

از جمله این سامانه‌ها می‌توان به هوش تجاری اشاره کرد که ارائه گزارشات تجمیعی در سطوح شستا و هلدینگ‌ها در حوزه‌های مالی و منابع انسانی، تهیه گزارشات به‌روز از اطلاعات مالی، منابع انسانی و … و ارائه گزارش‌های تحلیلی و همچنین تهیه گزارشات در صنایع مختلف و مقایسه شرکت‌های تابعه با رقبا در حوزه صنعت از اهداف این سامانه است.

از دیگر سامانه ها، سامانه فروشگاه اینترنتی شرکت توزیع داروپخش؛ از جمله اهداف این سامانه می‌توان به شفافیت و اطمینان از دسترس بودن دارو و تجهیزات حیاتی، توسعه خدمات به داروخانه بر بستر تکنولوژی در چهار بازار جدید، افزایش ۴۰۰ درصدی سهم فروش آنلاین دارو به داروخانه و افزایش ۴+۱ درصدی سهم بازار دارو اشاره کرد.

این سامانه اولین و تنها فروشگاه اینترنتی صنعت پخش دارویی کشور است. همچنین کاملترین سبد داروخانه‌ای کشور، ارسال سریع جهت دسترسی در لحظه به کالا و تجهیزات حیاتی و همچنین امکان مشاهده کالا، قیمت، تخفیفات، شرایط فروش و اطمینان از موجودی در هر ساعت از شبانه روز و امکان صدور فاکتور و نحوه انتخاب روش‌های پرداخت از ویژگی‌های این سامانه می‌باشد.

رضوانی‌فر اشاره کرد: با پیگیری، تدبیر، ارتقای شفافیت و اصلاحات فنی و حرفه‌ای صورت‌های مالی گزارش مقبول برای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ در واپسین روز سال ۹۹ دریافت شد.

چرا شستا را الگوی شفافیت می دانند؟

او با بیان اینکه این مجموعه برای اولین‌بار برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ پس از ۲۲ سال گزارش مقبول دریافت کرده بود، تصریح کرد: تکرار گزارش مقبول در گزارش ۶ ماهه با وضعیت مطلوب‌تر نشان‌گر نتیجه‌بخشی مسیر ارتقا شفاف‌سازی است که در گروه آغاز و دنبال شده است.

رضوانی فر با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۹۳ درصد گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌های مدیریتی گروه مقبول است، افزود: نسبت به ۶ ماهه مشابه، ۶۰ درصد تعداد گزارش‌های مقبول افزایش یافته است. دستیابی به این مهم برای مجموعه‌ای با گستردگی و تنوع گروه چندرشته‌ای اتفاق بزرگی است و از منظر فنی و نگاه سهام‌داران جهش سودآوری وقتی مقبول‌تر است که با چنین گزراشی همراه شود.