۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌ دهد؛

تکانه‌ های دلتا در چین / آزمایش گسترده کووید از پکن تا ووهان

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۳
کد خبر: 551121
تکانه‌ های دلتا در چین / آزمایش گسترده کووید از پکن تا ووهان

چین در شهرهای بزرگ خود از پکن تا ووهان با مساله شیوع دوباره ویروس کرونا روبروست و به همین دلیل مقامات این کشور آزمایش‌های جمعی و محدودیت‌های گسترده مسافرتی را در برخی از شهرها بار دیگر اعلام کرده‌اند.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ با گسترش شیوع کرونای نوع دلتا در سراسر چین، موارد روزانه ابتلا به کووید – ۱۹ در این کشور بار دیگر روند افزایشی در پیش گرفته است. کمیسیون ملی بهداشت چین روز چهارشنبه ۹۶ مورد ابتلا به کووید – ۱۹ را در این کشور تایید کرد با تاکید بر این مساله که این سومین روز متوالی است که تعداد موارد ابتلای جدید از مرز ۹۰ نفر عبور کرده است. کمیسیون بهداشت همچنین اعلام کرده است که از این تعداد، ۷۱ مورد سرایت محلی بوده است.

اقتصاددانان نگران هستند که محدودیت‌های شدید دولت چین می‌تواند به اقتصاد این کشور آسیب برساند، آن هم در حالی که اقتصاد چین تنها اقتصاد بزرگی است که حتی در سال گذشته رشد کرده است.

روبرت کارنل، سرپرست تحقیقات منطقه‌ای آسیا – اقیانوسیه در بانک هلندی ING در این باره گفت: چین پیشتر نشان داده است که در مساله سختگیری‌های کنترل کووید – ۱۹ مصمم است و شکی نیست که این بار هم مسیر مشابهی در پیش خواهد گرفت.

وی ادامه داد: محدودیت‌های شدید ترددی و مسافرتی، نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت اما نکته آن است که کرونای دلتا به شدت قابل سرایت است و همین مساله نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و سوال اساسی این است که کنترل کرونای دلتا در چین با چه هزینه‌ای انجام خواهد گرفت؟

هنگامی که کووید – ۱۹ برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در این کشور ظهور یافت، مقامات چین از محدودیت‌های سختگیرانه و آزمایش‌های جمعی برای کنترل شیوع ویروس استفاده کردند.

از زمان شیوع نخستین موارد کرونا در چین تاکنون، مقامات این کشور هر گونه شیوع مجدد ویروس را به شدت کنترل کرده‌اند. اما این بار شیوع آخرین جهش کرونا با نام دلتا بار دیگر مقامات این کشور را وادار به تشدید تدابیر مهار در سراسر چین کرده است.

خبرگزاری دولتی شینهوای چین امروز گزارش کرده است که مقامات از مردم خواسته‌اند سفرهای خود را محدود کرده و از هر گونه تجمع خودداری کنند. همچنین در همین راستا برخی پروازها، قطارها و اتوبوس‌های بین شهری هم که مسیری طولانی می‌پیمایند محدود شده است.

به گزارش شینهوا، پکن پایتخت چین روز یکشنبه کنترل‌های سختگیرانه‌ای برای ورود و خروج اعمال کرد و گفته می‌شود پس از افزایش موارد ابتلا به کرونا در اواخر ماه جولای که برای نخستین بار در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد اکنون این کشور در «مرحله بحرانی» کنترل همه‌گیری این ویروس قرار دارد.

همچنین بر اساس گزارش این خبرگزاری، شهر ووهان یعنی جایی که ویروس کرونا نخستین بار در آنجا ظهور کرد، همه از آزمایش‌های جمعی برای اطمینان در رابطه با سلامت شهروندان خود استفاده خواهد کرد.

تا تاریخ بیستم جولای بیش از ۱۷ میلیون دوز واکسن کووید در ووهان تزریق شده است و بر اساس اعلام کمیسیون بهداشت و درمان شهرداری ووهان، واکسیناسیون به بالای ۱۸ سال و بیش از ۷۷.۶ درصد بوده است.

نگاهی به بهبود اقتصادی چین

بهبود اقتصادی چین روند تقریبا ناهمواری داشته است. بخش‌های صادرات محور در حالی بیشترین رشد را ایجاد کرده‌اند که روند مصرف داخلی کندتر بوده است.

به گفته سیان فنر اقتصاددان ارشد آکسفورد اکونومیکس ظهور دوباره کووید – ۱۹ و آخرین اقدامات مهار کننده در این کشور، بهبود هزینه کرد خانوارهای چینی را به تاخیر می‌اندازد.

به گفته وی گسترش جغرافیایی نوع دلتای کرونا مقامات چینی را نگران کرده است در حالی که ما قبلا هم شاهد آن بوده‌ایم که مقامات چینی تحمل پایینی حتی نسبت به کوچکترین نشانه‌های این ویروس دارند.

وی افزود: امیدواری‌ها به این بود که با افزایش نرخ واکسیناسیون، بخش خدمات بهبود یابد اما به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی پیش‌بینی‌ها به سمت آهسته‌تر شدن روند رشد اقتصادی با تاخیر در بهبود هزینه‌های خانوار پیش می‌رود.

فنر همچنین در پایان بر حفظ پیش بینی سرعت رشد ۸.۴ درصدی اقتصاد چین تا پایان سال تاکید کرد که کمی بالاتر از پیش بینی صندوق بین‌المللی پول با سرعت ۸.۱ درصدی رشد اقتصادی است.