۰ نفر

رکوردزنی کرونا در سربالایی پیک پنجم

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۵:۴۰
کد خبر: 550992
رکوردزنی کرونا در سربالایی پیک پنجم

با تداوم روزهای تاریک کرونا روز گذشته نیز 39 هزار و 357 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و 409 بیمار مبتلا نیز جان‌شان را از دست دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این سومین بار است که در طول هفته دوم مرداد آمار فوتی‌ها از مرز 400 نفر عبور کرده است. این در حالی است که تعداد تست‌های تشخیصی به 68 هزار و 560 تست در روز افول کرده و همان‌طور که علیرضا زالی اعلام کرده است از آنجا که هر علامتی کرونا تلقی می‌شود نیاز به تست پی‌سی‌آر کمتر شده است.

از طرفی در دو روز گذشته 352 بیمار بدحال به جمع بیماران با شرایط حاد اضافه شده است. همزمان با بحرانی شدن وخامت اوضاع کرونایی کشور مجموع افراد تحت واکسیناسیون به 14 میلیون و 24 هزار و 35 دوز رسیده است.در 24 ساعت منتهی به روز گذشته تزریق روزانه واکسن به 437 هزار و 829 مورد رسید.

با ادامه رکوردهای پیاپی کرونا در پیک پنجم جهش لامبدا نیز با درصد سرایت‌پذیری بالا به تهدید تازه‌ای بدل شده است هر چند که این جهش هنوز وارد ایران نشده است با این حال متخصصان می‌گویند کرونا با ادامه جهش  مکرر تهاجمی‌تر شده و انتقال‌پذیری اش افزایش می‌یابد اگر رعایت نکنید و پروتکل‌ها را نادیده بگیرید آمار مرگ و میر بالا می‌رود. در کنار همه اینها اما اوضاع در بیمارستان‌ها رو به وخامت گذاشته است.

گفته می‌شود سد سیستم بهداشت و درمانی در کشور ترک برداشته و بزودی با ادامه کلاپس بیمارستان‌ها و سرریز شدن بیماران کرونایی شکسته می‌شود. دلتا مدت زمان اقامت در بیمارستان‌ها را نسبت به سوشه‌های قبلی تا دو نیم روز افزایش داده است با این وجود رؤسای بخش‌های عفونی مراکز درمانی می‌گویند؛ میزان بیماران کرونا بی‌سابقه است و با اینکه در همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تزریق سرپایی داروی کرونا گذاشته‌اند که بیمار روزانه دارو را در مراکز سرپایی تزریق کند اما با همه اینها ظرفیت درمانی به انتها رسیده و بزودی این سد شکسته می‌شود.

تقریباً از همه مراکز درمان کشور خبر می‌رسد که بستری بیماران دچار مشکل شده و در کنار بحران تخت خالی مسأله مهم بعدی خستگی و فرسودگی نیروها است که از حجم بالای بیماران و بی‌توجهی عده زیادی به شیوع هولناک دلتا به جان آمده‌اند. کادر درمان می‌گوید سهل‌انگاری و بی‌خیالی مردم در کنار عدم نظارت دقیق بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی منجربه خستگی و فرسودگی کادر درمان، صف آمبولانس‌ها و ازدحام جانکاه بیماران در اورژانس‌ها شده است. کمبود غیر قابل پیش‌بینی شده دارو و افزایش مصرف منابع اکسیژن و بویژه سرم تزریقی فشار مضاعفی را به بیماران و دست اندرکاران ارائه دهنده خدمات در مراکز درمان وارد کرده است.

ابراز نگرانی از فشار مضاعف دلتا بر کادر درمان

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران نیز از فشار مضاعف پیک پنجم کرونا بر کادر درمان گلایه می‌کند و هشدار می‌دهد: در مورد سوشه دلتا حتی در فضای باز هم میزان سرایت‌پذیری ویروس بسیار بالاست و افراد پرخطر نباید در مجامع عمومی حاضر شوند. زیرا هیچ گارانتی برای عدم ابتلا وجود ندارد و توصیه می‌کنیم اگر افراد مسن و پرخطر باید بر حسب ضرورت در جامعه حضور یابند حتماً از دو ماسک استفاده کنند و هر ۳ ساعت یکبار آن را تعویض کنند. هشدار مدیران حوزه مقابله با کرونا در حالی است که برگزاری تجمعات عزاداری در ماه محرم به دیگر نگرانی‌ها دامن زده است.

به‌گفته علیرضا زالی در حال حاضر ۹۴۰۰ بیمار در پایتخت بستری است که حدود ۲۵۰۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و سه‌شنبه شب گذشته هم میزبان حدود ۲۰۰۰ بیمار جدید بودیم و حدود ۱۶۰۰ بیمار ترخیصی داشتیم. کماکان میزان مراجعان سرپایی ما حدود ۲۰ هزار نفر است که عمده آنها برای درمان سرپایی مراجعه کردند و تا زمانی که افولی در مراجعات سرپایی شکل نگیرد باید در روزهای آتی نیز شاهد همین الگو در تهران باشیم.

ستاد کرونا در تهران گرچه که روز به روز ظرفیت‌های جدیدی را برای بستری موقت در تهران ایجاد می‌کند اما بر اساس مطالعات ستاد کرونا در تهران اقامت این بیماران در بیمارستان نسبت به بیماران با ابتلا به سوشه‌های قبلی ۲.۵ روز بیشتر است.

وی در خصوص فرایند واکسیناسیون علیه کرونا در تهران نیز اظهار کرد: روند به شکل مستمر ادامه دارد و مراکز تزریق جدیدی افتتاح خواهیم کرد. در حال حاضر آخرین عدد واکسیناسیون در تهران در مورد جمعیت هدف به ۱۹.۶ درصد رسیده است و در مورد جمعیت عمومی به ۱۵ درصد رسیده است که هنوز با شاخص مورد لزوم فاصله داریم و این امر باید شتاب بیشتری گیرد. در میان جنگ تخت و دارو و اکسیژن و سرم البته خبرها از واکسیناسیون فاز سوم و گروه‌های پر خطر امیدوارکننده است. تقریباً نزدیک به یک سوم از وعده واردات 7 میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان مرداد تاکنون محقق شده و آن‌طور که کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد؛ همچنین یک میلیون و 850 هزار دوز واکسن کووبرکت به وزارت بهداشت تحویل داده شده است. وی در توئیتی نوشت: پنج میلیون دوز واکسن کووبرکت تا ۱۳ مرداد تولید شده که از این تعداد یک میلیون و ۸۵۰ هزار دوز تحویل وزارت بهداشت شده است. تزریق واکسن کووبرکت تا صبح روز گذشته در فرایند واکسیناسیون عمومی (بدون احتساب تزریق در مطالعات بالینی) ۸۶۱ هزار و ۳۷۲ دوز است.

 فعال شدن سامانه واکسیناسیون برای کارکنان ستاد وزارت علوم و کلیه دانشگاه‌های کشور

از طرفی با افزایش روند واکسیناسیون فاز سه سن دریافت کنندگان واکسن برای گروه‌های عمومی دو سال دیگر هم کاهش یافت و در حال حاضر متولدین 1347 به قبل در سامانه تزریق کرونا ثبت‌نام می‌کنند. همچنین در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان ، قم و هرمزگان متولیدن 1348 تا 1357 که پرونده بهداشت دارند امکان ثبت‌نام دارند. از طرفی بر اساس اعلام معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم؛ ستاد وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور فعال شد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از فعال شدن سامانه واکسیناسیون برای کارکنان ستاد وزارت علوم و کلیه دانشگاه‌های کشور به منظور واکسینه کردن آنها علیه کرونا خبر داد. محمدتقی نظرپور ضمن بیان این مطلب گفت: سامانه واکسیناسیون برای کارکنان ستاد وزارت علوم و کلیه دانشگاه‌های کشور به منظور واکسینه کردن همه اعضای هیأت علمی و کارکنان اداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری فعال شده است. وی افزود: پیرو توافقی که با وزارت بهداشت انجام شده، مقرر شد دانشگاهیان (اعضای هیأت علمی و کارکنان اداری) در مردادماه و پس از آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی طبق اولویت‌بندی که انجام شده، در شهریورماه واکسینه شوند.

نظرپور با اشاره به اینکه فهرست مشخصات اعضای هیأت علمی و کارکنان ستادی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری به تفکیک استان‌ها برای انجام واکسیناسیون، به وزارت بهداشت اعلام شده است، افزود: اسامی و کد ملی حدود ۳۰ هزار عضو هیأت علمی و حدود ۶۴ هزار نفر از کارکنان و کارشناسان اداری دانشگاه‌ها برای واکسیناسیون ارسال شده است.

به‌گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی با بیان اینکه واکسیناسیون دانشگاهیان بدون محدودیت سنی انجام می‌شود، تأکید کرد: با توجه به ضرورت از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان و به‌منظور فراهم آوردن همه امکانات برای برگزاری کلاس‌های حضوری دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مهرماه، لازم است اعضای هیأت علمی و کارکنان بخش اداری دانشگاه‌ها و همه کسانی که برای امور دانشجویان و آموزش آنان باید حضور فیزیکی داشته باشند واکسینه شوند.  در پی ایجاد برخی نگرانی‌ها مبنی برممنوعیت تزریق برخی از واکسن‌ها برای خانم‌های زیر 50 سال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر عدم تزریق یک نوع از واکسن کرونا به خانم‌های کمتر از ۵۰ سال گفت: تزریق هیچکدام از واکسن‌های کرونای موجود در کشور برای خانم‌های کمتر از ۵۰ سال ممنوعیت ندارد.

به‌گزارش وبدا، سیما سادات لاری افزود: به‌دلیل برخی مطالعات انجام شده درباره یکی از واکسن‌های خارجی، ترجیح بر این شد که به خانم‌های کمتر از ۵۰ سال تزریق نشده و به جای آن از سایر واکسن‌های وارداتی یا واکسن‌های تولید داخل استفاده شود.