۰ نفر

خرید اینترنتی دف از بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دف

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۲۰
کد خبر: 549771
خرید اینترنتی دف از بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دف

با توجه به وجود انواع مختلف دف در بازار ایران که با کیفیت های مختلف و تنوع بالای تولید می شوند. این تنوع بالا موجب می شود خریداران دف که اکثرا تازه کار و هنرجو می باشند را در انتخاب و خرید دف دچار مشکل نماید. از همین روی در این نوشته قصد داریم به معرفی انواع دف و همچنین ساختار آن بپردازیم.

دف چیست؟

قبل از خرید اینترنتی دف باید بدانیم که ساز دف چیست و از چه ساختاری تشکیل شده است. دف یکی از سازهای کهن و کوبه ای ایران می باشد که از حلقه هایی از جنس چوب ساخته شده است که روکش نازکی که از پوست حیوانات و یا پوست مصنوعی بر روی آن کشیده می شود. دف جز سازهای ضربه ای ایرانی بوده که شباهت زیادی به دایره دارد که اقلب با آن اشتباه گرفته می شود اما صدای دف نسبت به دایره بم تر بوده از اندازه بزرگتری برخوردار است. در ایران و دوران پس از اسلام، دف بیشتر برای پشتیانی از ساز و حفظ وزن به کار گرفته و در محافل عرفانی نواخته میشده است. امروزه با تغییر در سبک اجرای مراسم، ترحیم عرفانی به دلیل اجرای خاص آن با به همراه دف، نی و تنبور به همراه اشعار عرفانی مولانا ، حافظ ، سعدی ، خیام ، بابا طاهر و… مورد توجه قرار گرفته است.

اجزای تشکیل دهنده دف

دف از اجزای اصلی زیر تشکیل شده است :

  • قاب یا کلاف اصلی
  • پوست
  • حلقه ها
  • گل میخ ها

پوست دف

پوست دف به دو نوع پوست مصنوعی و طبیعی قسمت بندی می شود.

پوست مصنوعی

پوست مصنوعی دف در مقایسه با پوست طبیعی دارای تفاوت هایی می باشد که در زیر به آن های اشاره خواهیم داشت :

  • دارای کوک ثابت و عدم تغییر در زمان اجرا
  • امکان کوک مختلف با نت برای هر دف
  • سطح صاف و یکدست و یکنواخت بودن کشش در تمام سطح پوست
  • به دلیل عدم جذب رطوبت در پوست مصنوعی، در صورت برخورد با رطوبت تغییر شکل نمی دهد.
  • عدم تغییر شکل و دفرمگی کمانه به دلیل کشش یکنواخت پوست دف
  • صدای خروجی مطلوب
  • عمر بالا نسبت به پوست طبیعی و عدم تجزیه پذیری
  • بدون بو
  • عدم افت قیمت ساز به دلیل ثابت ماندن کیفیت پوست

پوست طبیعی دف

جهت ساخت دف با پوست طبیعی از پوست حیواناتی مانند : آهو، بز، گوسفند و میش استفاده می گردد. پوست دف با کیفیت باید کهنه باشد و با برخورد با آب نباید از خود بوی نامطبوع متصاعد کند. پوست دف خوب باید بطور حرفه ای دباغی شده باشد و تمامی نقاط آن ضخامت یکدست داشته باشد. همچنین در فرایند دباغی پوست دف نباید از آهک استفاده گردد و باید آن را در آب خوابانده تا موهای پوست از آن جدا گردد. استفاده از آهک و مواد شیمیایی باعث بد شدن صدای خروجی دف می شود.

3

قیمت دف

قیمت دف به فاکتورهای مختلفی از جمله برند سازنده، نوع پوست (طبیعی ، مصنوعی ، طلقی) و جنس کلاف بستگی دارد. دف پوست طبیعی دارای قیمت بالاتری نسبت به دف پوست مصنوعی و طلقی می باشد. و هر چه تقارن و کیفیت کمانه دف بالاتر باشد، قیمت دف نیز بالاتر می رود.

آیا برند ساز دف مهم است؟

برند دف در کیفیت ساز دف موثر است اما اینکه فقط از برند نام آشنا اقدام به خرید نمایید اشتباه است زیرا کیفیت دف بستگی به فاکتور های گوناگونی دارد و هر دف هر چه برند و کیفیت بالایی داشته باشد ممکن از مناسب همه افراد نباشد که در این مورد استاد دف به دلیل کار با انواع دف می تواند هنرجو را در انتخاب نوع دف یاری نماید.

وزن و اندازه دف

دف با توجه به استفاده کودکان و بزرگسالان، در اندازه های مختلفی ساخته می شود. در نتیجه قبل از خرید دف باید با توجه به سن خود، سایز دف مناسبی را انتخاب نمایید. قاب چوبی دف در سایزهای بزرگ (طوق پهن) و کوچک (طوق باریک) تولید می گردد. اگر دستان بزرگی دارید برای اینکه دف در دستانتان لق نزند، پیشنهاد می شود از دف طوق پهن تهیه نمایید و چنانچه دستان ظریف و کوچکی دارید دف طوق باریک مناسب شماست.

از مهم ترین فاکتور ها در خرید دف، وزن آن می باشد زیرا چنانچه قصد داشته باشید به مدت طولانی دف بنوازید، و وزن دف شما سنگین باشد باعث خستگی شما خواهد شد. دف های سبک با طوق باریک جهت هنرجویان مبتدی و افراد با توان جسمی ضعیف و متوسط مناسب می باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که نوازندگان دف در سطح بالاتر و حرفه ای باید از دف با وزن متوسط استفاده نمایند زیرا بسیاری از ریتم ها با دف وزن سبک به درستی انجام نمی گیرد.

صدای دف

توصیه نوازندگان با تجربه اینست که دفی را انتخاب نمایید که صدای زیری داشته باشد زیرا پس از مدتی پوست آن شل می شود و صدای مورد نظر به دست خواهد آمد. اگر کمانه دف دارای تقارن مناسب باشد و پوست دف بصورت یکدست بر روی آن کشیده شده باشد صدای خروجی دف عالی خواهد بود.

4

در خرید دف به چه نکاتی دیگری باید توجه داشته باشیم؟

  • در هنگام خرید دف باید به شکل ظاهری دف دقت نمود تا دفرمگی نداشته باشد و همچنین باید توجه داشت که شکل دف بصورت کاملا دایره شکل باشد و حالت بیضی شکل در آن دیده نشود. از دیگر موارد تاثیر گذار در کیفیت دف، صاف بودن کمان دف است که برای تشخیص این مورد یک آزمایش ساده باید انجام دهید به این صورت که دف را بر روی سطح صاف و صیقلی مانند شیشه یا میز قرار دهید اگر دف کاملا بر روی سطح صاف قرار نگرفت این دف از کیفیت ساخت بالایی برخوردار نیست. البته ناصافی در حد 2 میلیمتر مهم نمی باشد.
  • مهر زده شده بر روی دف، سازنده آن را معرفی می نماید ولی به این موضوع باید توجه داشت که همیشه مهر سازنده دف دارای اعتبار نبوده و باید بیشتر به صدای آن توجه داشت.
  • از قرار دادن دف در معرض آب و هوای بسیار گرم و نور مستقیم خورشید خودداری نمایید زیرا به طوق فشار وارد شده و پوست آن پاره می شود و برعکس آن اگر دف در معرض آب و هوای سرد و مرطوب قرار گیرد پوست آن شل شده و صدای آن مانند دبه خواهد شد. در نتیجه دمای نگهداری دف بسیار مهم است.

فروشگاه اینترنتی دف بشیر

خرید، فروش اینترنتی انواع دف با پوست طبیعی، پوست مصنوعی، طلقی و ... در فروشگاه اینترنتی نواهنگ بشیر، دارای نماد اعتماد الکترونیک، ارائه دهنده برند های معروف و معتبر مانند دف بشیر، اکو، سکوت و ... با ویژگی های :

  • جنس چوب با کیفیت بسیار عالی با مقاومت بالا
  • حلقه متصل (بدون ریزش)
  • کمانه بصورت یک تکه
  • جنس پوست کره ای
  • دارای وزن سبک
  • سنوریته متناسب با سفارش(زیر ، ملایم و بم)
  • پهنای کمانه متناسب با سفارش
  • امکان ارسال به کل کشور

و از دیگر مزیت های برند دف بشیر امکان چاپ طرح اختصاصی شما بر روی دف مانند لوگو، تصویر فرد محبوبتان و ... می باشد.

گروه موسیقی عرفانی بشیر

با ۲۰سال سابقه درخشان در امر تدریس و اجرا در کلیه مراسم ترحیم ( ترحیم آنلاین ، ترحیم عرفانی با نی دف و تنبور، مداحی با نی در بهشت زهرا، مراسم ختم، یادبود، سالگرد، چهلم، شب سوم، شب هفت) عروسی، مولودی خوانی به همراه دف، افطاری، همایش و کلیه مجالس، گروه موسیقی بانوان بشیر با اجرا در مراسم مختلف : اعم از کلیه مجالس، مراسم عروسی، مولودی، عقد، ازدواج و ... همچنین اجرای گروه بانوان در بدو ورود عروس و داماد با مراسم کل کشان و گلریزان همراه می باشد.

راه های تماس با گروه موسیقی عرفانی بشیر

تلفن - واتس اپ : 09125504591

وب سایت : www.navahangbashir.ir

اینستاگرام : @navahangbashir

تلگرام : @navahangbashir