۰ نفر

روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا؛

نیروهای مسلح، بالاترین مرجع تصمیم گیری درمورد کروناست / شکل‌ گیری دوگانه‌ های مختلف در طول شیوع کرونا

۹ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۳
کد خبر: 549439
نیروهای مسلح، بالاترین مرجع تصمیم گیری درمورد کروناست /  شکل‌ گیری دوگانه‌ های مختلف در طول شیوع کرونا

رییس جمهور با اشاره به برگزاری منظم و هفتگی 78 جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز، گفت: در این جلسات که با حضورنمایندگان سه قوه، نیروهای مسلح، صدا و سیما و همچنین حضور ویدئو کنفرانسی استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، درمورد مباحثی که در جلسات روسای کمیته‌های تخصصی مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته بود، تصمیم‌گیری می‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  حسن روحانی روز شنبه در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم، گفت: در 78 جلسه برگزار شده، 573 مصوبه را گذراندیم که همگی ابلاغ شد و اهتمام ما همواره این بوده است که همه مصوبات به صورت کامل و دقیق اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی ستاد ملی مقابله با کرونا را بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درمورد این بیماری دانست و افزود: ستاد ملی کرونا یک نهاد تصمیم ساز است که تشکیل آن با تصویب شورای عالی امنیت ملی و تائید مقام معظم رهبری انجام شد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا همواره بر پایه خرد جمعی بوده است، گفت: در راه اجرای مصوبات ستاد ما با دوگانگی‌های مختلفی روبرو بودیم که مقام معظم رهبری با بیان و عمل خود دوگانگی‌ها درمورد کرونا را از بین بردند و همراهی مراجع عظام تقلید و علما در این زمینه نیز به اجرای دستورالعمل‌ها بسیار کمک کرد.

روحانی با اشاره به برگزاری جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور همه استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به شکل ویدئوکنفرانس افزود: این جلسات و ارتباط سراسری و کشوری کمک زیادی به ایجاد هماهنگی در روند مقابله با ویروس خطرناک کرونا کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله نهادسازی‌های جمهوری اسلامی بود، اظهار داشت: این ستاد تنها متشکل از دستگاه‌های اجرایی نبود بلکه نمایندگان قوای دیگر و نیروهای مسلح نیز در آن عضو بودند. رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این ستاد عضو بود. این ستاد تنها چند روز پس از مشخص شدن ورود ویروس کرونا به کشور و بسیار درست، به موقع، دقیق و سریع ایجاد شد.

روحانی با تشکر از همه کسانی که در جلسات ستاد ملی و یا کمیته‌های تخصصی زیر مجموعه ستاد برای مقابله با کرونا تلاش کردند، تصریح کرد: تصمیمات این ستاد همواره بر پایه خرد جمعی بود و در یک روند کارشناسی در چند مرحله بررسی شده و نهایی می‌شد.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور ناچار بودیم بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم، خاطرنشان کرد: در روزهای آغازین شیوع جهانی این بیماری هیچکس به دیگری کمک نمی‌کرد و در چنین شرایطی با توجه به تحریم‌ها هیچ کشوری حاضر نبود به ایران کمکی کند، لذا برای تامین تمام تجهیزات و داروهای مورد نیاز مجبور بودیم صرفا بر توان داخلی خود تکیه کنیم.

روحانی ادامه داد: همه دستگاه‌ها از وزارت بهداشت تا وزارت صمت و شرکت‌های دانش بنیان به میدان آمدند و توانستیم در یک تلاش همگانی همه نیازها را در داخل کشور تامین کنیم. نیروهای مسلح، مجلس، قوه قضائیه و همچنین صدا و سیما که نقش زیادی در این جریان داشت.

رییس جمهور افزود: صدا و سیما هم باید تصمیمات اتخاذ شده را اعلام می‌کرد، هم آنها را تبیین می‌کرد، هم مردم را به رعایت دستورالعمل‌ها تشویق می‌کرد و هم باید در برابر حرف‌های ناروا برای تشویش اذهان مردم فعالیت می‌کرد که تلاش موثری نیز در این زمینه ها  داشت.

روحانی در تشریح مشکلات موجود بر سر راه مقابله با شیوع بیماری کرونا گفت: یکی از مهمترین مشکلات در این مسیر ایجاد دوگانه‌ها در موضوعات مختلف بود. اولین دوگانه‌ای که ایجاد شد دوگانه علم و دین بود که بسیار هم خطرناک بود و عده معدودی سعی داشتند در مسیر مقابله با کرونا آموزه‌های دینی را در برابر آموزه‌های علمی قرار دهند. مقام معظم رهبری و مراجع و علما در مسیر رفع این دوگانه بسیار کمک کردند.

رییس جمهور موضوع سلامت و معیشت را دو گانه بعدی عنوان کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با تصمیم‌گیری دقیق و ایجاد یک راه بینابینی هم اجازه تعطیلی کسب و کار مردم و تولید و معیشت را نداد و هم با تدوین دستورالعمل‌های دقیق مانع از گسترش بیماری شد.

روحانی افزود: دوگانه کرونا و مناسک مذهبی، دوگانه دیگری بود که سعی کردند ایجاد کنند، اما تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مانع ایجاد این دوگانه نیز شد.

رییس جمهور با اشاره به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها همزمان با شیوع کرونا اظهار داشت: با وجود تعطیل شدن آموزش حضوری، فضای سایبری و مجازی و صدا و سیما کمک کردند تا آموزش میلیون‌ها دانش آموز و دانشجو تعطیل نشود.

روحانی با بیان اینکه دوگانه بعدی درباره خرید یا عدم خرید واکسن از خارج ایجاد شد، تصریح کرد: در این زمینه نیز ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت را به عنوان مرجع تشخیص تعیین کرد و بر اساس بررسی‌ها و تصمیمات وزارت بهداشت اقدام به خرید واکسن از خارج کردیم. همچنین با یک فاصله حدود 7 ماهه واکسن داخلی نیز با لحاظ کردن شرایط اضطرار آماده تزریق شد. ممکن است واکسن‌هایی که امروز تزریق می شوند گاهی نقص و عیبی هم داشته باشند، ولی در مجموع واکسن زدن با نزدن قابل مقایسه نیست.

رییس جمهور در ادامه یکی از موفقیت‌های دولت دوازدهم را مساله تامین و تزریق واکسن کرونا عنوان کرد و گفت: جلوگیری از تاثیرگذاری دوگانه‌ها و ایثار و فداکاری کادر درمان در تمام این مدت سپری شده از شیوع بیماری کرونا، از دیگر نقاط درخشان عملکرد دولت دوازدهم است.

روحانی با اشاره به اینکه عملکرد دولت دوازدهم در زمینه گسترش و ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی در تمام تاریخ کشور بی‌نظیر بوده است، خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در یک سال و نیم گذشته از شیوع کرونا با وجود محدودیت‌های مالی شدید و گرفتاری در موضوع مقابله با کرونا، بیش از 13 هزار تخت جدید بیمارستانی بستری و مراقبت‌های ویژه افتتاح کرده که کار عظیم و بی‌نظیری است.

رییس جمهور پیشی گرفتن از پیش بینی‌ها در زمینه واکسیناسیون را از دیگر افتخارات دولت دوازدهم دانست و اظهار داشت: در حالی که وعده کرده بودیم تا پیش از پایان این دولت تمام افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه شوند، امروز افراد بالای 55 و در برخی استان ها بالای 50 سال و نیز افراد دارای مشاغل پرخطر مثل معلمان و اساتید دانشگاه و رانندگان در حال واکسینه شدن هستند.

روحانی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده، تا امروز مشکل کمبود تخت بیمارستانی نداشتیم. گرچه این روزها در پیک پنجم روزهای بسیار سختی را می‌گذرانیم اما تاکنون کمبود تخت نداشتیم و امیدواریم این افتخار هم تا آخر حفظ شود که بیماری بدون تخت، بدون دارو و بدون مراقب نماند.

رییس جمهور با تشکر از مردم برای همراهی با توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اگر مردم همراهی نمی‌کردند هیچ موفقیتی نداشتیم. همچنین عملکرد کادر درمان کشور به عنوان یک نقطه بارز در تاریخ کشور ثبت شد و همه نیروها، نهادها و مردم نیز در زمینه مقابله با کرونا همبستگی مثال زدنی داشتند.

روحانی با تاکید چندباره بر اینکه تنها راه موثر مقابله با بیماری کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، گفت: حتی اگر همه مردم کشور نیز واکسن کرونا تزریق کنند، تا این روند در همه کشورهای جهان انجام نشود، عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند باعث اوج گیری دوباره بیماری و حتی شیوع سویه های خطرناک‌تر شود.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه دولت در زمینه حمایت از افرادی که از شیوع کرونا آسیب دیدند، در حد توان خود اقدام کرد، اظهار داشت: باید از کمک‌های مومنانه در مقاطع مختلف نیز تشکر و قدردانی کنم. دولت دوازدهم در زمینه مقابله با کرونا آنچه در توان داشت به کار گرفت و ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت سیزدهم نیز به فعالیت خود در مسیر مقابله و مهار بیماری کرونا ادامه خواهد داد.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

امروز که روز میلاد با سعادت امام هفتم حضرت موسی‌بن جعفر(ع) است،  هفتاد و هشتمین و آخرین جلسه کرونا در دولت دوازدهم بود. انشاءالله از برکت روح بلند پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) مردم ما در مسیر صحت و سلامت قرار بگیرند و شر این ویروس به زودی از سر مردم ما و همه مردم جهان کوتاه شود.

به طور منظم تقریبا همه هفته‌ها به استثنای یکی دو هفته خاص،  از آغاز داستان که پایان سال 98 بود ستاد ملی کرونا شروع شد و هر هفته جلسات منظم داشتیم و خدا توفیق داد که در این جلسات مباحثی که قبلا در کمیته‌های تخصصی محل بحث و بررسی قرار گرفته بود مطرح و تصمیم‌گیری شود.

این جلسه با جلسات ستاد استانی متصل بود و همه استاندارهای محترم و همه روسای دانشگاههای علوم پزشکی و هم برخط در این جلسه حضور داشتند و این خیلی به ما کمک کرد، یعنی اگر این اتصال نبود ایجاد هماهنگی در سراسر کشور ساده نبود.

چون بالاترین مرجع تصمیم‌گیر مقابله با کرونا، ستاد ملی بود و در ستاد ملی هم در واقع از طریق ویدئو کنفرانس همه استاندارهای محترم، روسای دانشگاههای علوم پزشکی حضور داشتند و گاهی هم ضرورت داشت نکاتی که مورد نظر آنها بود مطرح می‌کردند و ما استفاده می‌کردیم. این اتصال و هماهنگی بسیار ما را برای اهداف‌مان یاری و کمک کرد.

ما در در این جلسه هر هفته تصمیماتی که احساس می‌کردیم ضروری هست اتخاذ می‌کردیم، مردم عزیز ما بدانند مجموعا در این هفتاد و هشت جلسه، 573 مصوبه را گذراندیم این مصوبات همگی ابلاغ و اجرا شده و اهتمام بر این بوده که دقیقا مصوباتی که در اینجا تصویب شده اجرایی و عملیاتی شود.

این جلسه در واقع جزو نهادسازی‌های نظام بود یعنی نظام از آغاز درگیری با این ویروس احساس کرد که یک نهادی را نیاز دارد برای اینکه بتواند با این ویروس مقابله کند، این نهاد از طریق شورای عالی امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تصویب شد، مقام معظم رهبری آن را تایید کردند و اختیارات این جلسه را مساوی اختیارات شورای عالی امنیت ملی قرار دادند.

لااقل کمتر اتفاق می‌افتد البته ما مواردی داشتیم مثلا در ماجرای عراق داشتیم که شورای عالی امنیت ملی یک جلسه را در دبیرخانه تشکیل و مصوبات آن را مساوی شورای عالی امنیت ملی تلقی کرد. در آن مقطع در سال 2003، داشتیم اما مواردی محدود بوده است.

این مورد جزو آن موارد بود و در طول یک سال و نیم این جلسات تشکیل شد و این جلسه، جلسه‌ای بود که هم نیروهای مسلح و هم قوای دیگر حضور داشتند یعنی این جلسه تنها جلسه ی قوه اجرایی و دولت نبود، هم قوه اجراییه بود، هم نیروهای مسلح بودند، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده ناجا شرکت می‌کردند و همچنین از طرف قوه قضاییه دادستان کل شرکت می‌کردند و از طرف مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس که آن زمان نایب رئیس مجلس هم بودند در این جلسه شرکت می‌کردند.

از صدا و سیما هم در همه جلسات رئیس صدا و سیما حضور داشت و این هماهنگی و همفکری که بین سه قوه و بین مقامات لشکری و کشوری تقریبا یک چیزی شبیه ترکیب خودِ شورای عالی امنیت ملی وجود داشت در یک سطح که بسیار نهادسازی درست و به موقع، دقیق و سریع انجام شد چون روشن شد که کرونا در روز آخر بهمن سال 98 وارد ایران شده است، مصوبه شورای عالی امنیت ملی شنبه سوم اسفند است بنابراین فوری این تصمیمات اتخاذ و تکمیل شد.

در کنار این ستادها کمیته‌های مختلفی تشکیل شد، روسای کمیته‌ها در بخش های تلاش و فعالیت کردند و مصوبات را داشتند، آنها خودشان جلسات متعددی داشتند البته ما هفتاد و هشت جلسه ستاد ملی داشتیم و تقریبا یک هفتاد و هشت جلسه هم از روسای کمیته‌ها داشتیم اما در عین حال خودِ کمیته‌ها به ویژه جلسه داشتند و مصوبات در بخشهای مختلف داشتند.

وزارت بهداشت و درمان جای خود دارد که در خط مقدم بود و خودِ وزیر محترم و معاونین محترم مخصوصا معاون بهداشت که سخنگوی این ستاد هم بود بسیار زحمت کشیدند، معاون درمان و همینطور سایر معاونین و مقامات در وزارت بهداشت و درمان و در کنار آن هم وزارت کشور که مخصوصا از زمانی که قرارگاه عملیاتی در این 9 ماه اخیر تشکیل شد و وزیر کشور فرمانده این قرارگاه عملیاتی شد، اینها در این امر بسیار مهم بسیار یاری و کمک کردند .

تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده یعنی نشستیم، بحث کردیم، بررسی و تصمیم‌‌گیری کردیم چه در کمیته‌ها و چه در روسای کمیته‌ها، بنابراین می شود گفت حداقل در سه چهار رده این تصمیمات پخته می‌شده، در کمیته‌ها بحث می‌شده، در خودِ وزارت بهداشت و درمان بحث می‌شده، در قرارگاه عملیات رفته و دوباره بحث می‌شده، در روسای کمیته‌ها دومرتبه بحث می‌شده و می آمد در ستاد. در چندین مرحله این تصمیات مورد بحث و بررسی و دقت نظر قرار می‌گرفت و الحمدالله تصمیمات پخته‌ای بوده است.

اگر برگردیم و همه تصمیمات را نگاه کنیم، تصمیمی نمی‌بینیم که بر خلاف اصول علمی یا روندی که حتی امروز در جهان وجود دارد، تصمیم ما برخلاف آنها باشد. در همان مسیر بوده و در همان مسیر حرکت کرده ایم البته از تجربه جهانی هم استفاده کردیم، خودِ دانشمندان ما هم در اینجا پژوهش‌های مختلفی داشتند و در سطح جهان ارائه کردند.

از آغاز چاره‌ای نداشتیم که بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم چون در اوایل هیچ‌کس به هیچ‌کس کمک نمی‌کرد ما که تحریم بودیم بماند، برای ماسک هم کسی به کسی کمک نمی‌کرد حتی در هوا ماسک را می‌قاپیدند تا از این کشور به آن کشور نرسد، در دارو همینطور بود و کسی حاضر نبود ما را یاری کند، در ماسک‌های ویژه‌ای مثل ان.95 اصلا کسی نبود به ما بدهد، تجهیزات پزشکی که نیاز داشتیم، ونتیلاتورهایی که نیاز داشتیم، تخت‌های ویژه‌ای که نیاز داشتیم، اکسیژن‌سازهایی که نیاز داشتیم، کسی حاضر به کمک نبود.

در همه موارد  بر توان و امکانات داخلی خودمان تکیه کردیم و الحمدالله هم موفق بودیم یعنی در زمینه پروتکل بهداشتی که در راس آن مواد شوینده بود، هیچ‌وقت در مواد شوینده کمبود نداشتیم، در ماسک هم خیلی سریع در یک سطح بسیار وسیع رسیدیم با قیمت مناسب در اختیار مردم گذاشته شد پس در زمینه‌ های پروتکلی آن را که نیاز لجستیک داشت تامین شد.

وزارت صمت، شرکت‌های دانش‌بنیان همه وارد عمل شدند، خودِ وزارت بهداشت و درمان همه تلاش کردند الحمدالله به نتیجه رسیدیم، جاهایی هم که نیاز به مسائل مالی و ارز داشت، علیرغم تحریم و پیچیدگی‌هایی که بود ولی بانک مرکزی و بانکهای دیگر همه یاری و کمک کردند، خودِ وزارت خارجه در این زمینه فعال بود و کمک می‌کرد.

در کل، نهادهای نیروهای مسلح انصافا با همه توان از همان روز اول به صحنه آمدند. ستاد کل به صحنه آمد و قرارگاه ویژه‌ای را تشکیل دادند، قرارگاه امام رضا(ع)، سپاه، ارتش، بسیج و ناجا که دائم در این مسیر حضور داشت و برای اجرای مصوبات بار سنگینی بر دوش داشت، قوه قضاییه ما را یاری و کمک کرد و مجلس شورای اسلامی همه یاری و کمک کردند و اگر این یاری و کمک همه با هم نبود به این نقطه نمی‌رسیدیم.

صدا و سیما نقش زیادی داشت، هم می‌بایست آنچه تصمیم گرفتیم اعلام کند هم می‌بایست تبیین کند هم می‌بایست تشویق کند و هم می‌بایست حرفهای ناروایی که خارج‌نشین‌ها می‌گفتند و ذهن مردم را مشوش می‌کردند آنها را پاسخ دهد، صدا و سیما وظیفه سنگینی داشت و با همه توان هم واقعا وارد عمل شد و تلاش و کوشش کرد و این کار برای اینکه بتوانیم به اهداف‌مان دست پیدا کنیم بسیار موثر بود..

البته ما بی مشکل نبودیم و مسائلی در افکار عمومی مطرح می شذ، دوگانه‌هایی که یا خارج‌نشین‌ها درست می‌کردند یا بعضی جاها ممکن بود اختلاف سلیقه و اختلاف نظر باشد. یک دوگانه‌هایی مرتب درست می‌شد اول دوگانه "علم و دین" بود که بسیار هم خطرناک بود البته عدد آنها زیاد نبود ولی عده‌ای گوشه‌و کنار درست کردند که مثلا آیا علم و یا پزشکی که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید یا نه جای آن دعا و توسل و متکی شدن به ارواح طیبه بزرگان وحی و دین و این دوگانه کاملا نادرستی بود.

این دو اصلا در کنار هم هستند یعنی علم در کنار دین است، وحی در کنار یافته‌های علمی یقینی بشری است و در این زمینه همیشه هم توسل داریم هم اتکای ما به خداوند است و هم توسل ما به ائمه هدی(ع) است و همه هم باید از همه امکانات علمی استفاده و بهره‌برداری کنیم.

 یک دوگانه بسیار خطرناکی بود که در رفع این دوگانگی بیان مقام معظم رهبری و عمل ایشان کمک کرد، هم ایشان بیان کرد و کمک کرد، ایشان ستاد و مصوبات ستاد را تایید کرد،  ایشان مردم را تشویق می‌کرد، حتی خودِ ایشان می‌گفت من تابع مصوبات هستم هرچه مصوبه باشد من همان را اجرا می‌کنم در عمل هم ایشان همین‌ کار را می‌کرد اگر روضه‌ای بود، برنامه‌ای داشت، جلسه‌ای داشت همه جا ایشان پروتکل‌ها را مراعات می‌کرد و ایشان هم با زبان و هم با عمل این دوگانگی را از بین برد.

مراجع عظام و بزرگان حوزه و دانشمندان و فرهیختگان، آنها هم به صحنه آمدند یعنی یک مرجع نبود یک عالم بزرگ نبود و یک مدرس عالی مقام نبود که بخواهد این دوگانگی را ایجاد کند، عده‌ای در سطوح پایین حرف‌هایی می‌زدند ولی بحمدالله نگذاشتیم این دوگانگی شکل بگیرد.

یک دوگانگی بزرگ دیگر درست شد که دوگانگی سلامت و معیشت بود، که آیا باید پروتکل حفظ شود، آیا باید مغازه‌ها و مشاغل باز باشد که  به هر حال یک راه بینابینی تصمیم‌گیری شد، سلامت در اولویت بود اما در عین حال معیشت هم مهم است. تمام تولیدگرهای ما کار تولید خود را انجام دادند یک روز هم تعطیل نکردیم، کارخانه‌های بزرگ ما، همه تولیدگرهایی که مواد غذایی، مواد مورد نیاز جامعه را تولید می‌کردند یک روز هم تعطیل نشد البته بحمدالله پروتکل‌ها را مراعات می‌کردند.

خدمات هم همینطور، تمام خدماتی که باید برای مردم داده شود و همه خدمات انجام می‌گرفت از حمل و نقل، انرژی، آب و برق گرفته هر چه که بود همه خدمات در کشور انجام می‌گرفت منتها در چارچوب پروتکل‌ها، گاهی هم لازم می‌شد مثلا یک هفته یا دو هفته‌ای مغازه‌ها بسته می‌شد یا مشاغل خاصی تعطیل می‌شد، سفرهایی تعطیل می‌شد آن یک شرایط ویژه بود ولی این دوگانگی را هم نگذاشتیم باشد و با مراعات پروتکل این دو را در کنار هم قرار دادیم و از این مسائل عبور کردیم.

بعض ها خواستند از آیین‌های دینی و مذهبی دوگانه درست کنند این را همیشه تاکید کردیم که آیین‌های دینی و مذهبی در ماه رمضان، محرم خواهد بود و تعطیل نخواهد شد اما در عین حال آنها باید بیش از دیگران پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند چون این پروتکل‌ها جنبه الزامی و واجب دارد ولی آن مناسک جنبه مستحب دارد و این مستحب و واجب باید در کنار هم تلفیق و ضمیمه شوند.

در بحث آموزش خیلی بحث بود که باید آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها تعطیل باشد، باز باشد چه کار کنند؟ کلاً علم و آموزش علمی نتوانیم انجام دهیم، به هر حال بتوانیم، این را هم فضای مجازی و سیستم ارتباطات، فضای سایبری، صدا و سیما کمک کرد و دیدیم در آموزش و پرورش، آموزش میلیون‌ها دانش آموز و میلیون‌ها دانشجو در سراسر کشور انجام گرفت و انصافا فضای مجازی در این زمینه و ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات بسیار ما را یاری کرد و همچنین صدا و سیما که البته عمدتا آموزش غیرحضوری جز موارد استثنایی بود ولی آموزش حفظ شد.

در واکسن یک دوگانگی درست شد که واکسن داخلی یا خارجی، اصلا واکسن بخریم یا نخریم؟ خیلی بحث‌ها بود در این زمینه هم دوگانه آن را برداشتیم و گفتیم ما باید واکسن خارجی هر جا  اطمینان کردیم بخریم و مرجع ما هم وزارت بهداشت و درمان است، اگر گفت این واکسن قابل تایید من است باید خریداری کنیم، بیاوریم و در داخل هم باید با همه توان کمک کنیم که بسازیم و تولید کنیم.

کار بسیار درستی بود، واکسن داخلی ما هم خیلی از واکسن دنیا عقب نبود مثلا فرض کنید 6، 7 ماه فاصله کمی داشت. واکسن ساختن کار 6 ماه و یک سال و دو سال نیست واکسن سالها زمان می‌برد تا به آن نقطه مطلوب برسد. گاهی وقت‌ها واکسن‌هایی بوده اند که 12 سال گاهی 15 سال طول می‌کشید تا به آن نقطه نهایی برسد ولی اینجا اضطرار بود چاره نبود باید در یک زمان کوتاهی ساخت، دنیا هم به این نتیجه رسید که به صورت اضطرار و سریع بتواند از این واکسن‌ها استفاده کند.

ممکن است یک واکسن نقص و عیبی هم داشته باشد ولی سرجمع واکسن زدن با نزدن قابل مقایسه نیست اگر هم واکسن مشکلی داشته باشد نزدن آن خیلی مشکل ایجاد می‌کند و الان یکی از موفقیت‌های ما در کل در دولت دوازدهم مساله واکسن است یعنی اگر الان بخواهیم بگوییم موفقیت ما چه بوده،  یکی از موارد مهم واکسن است یکی از موارد مهم نوع مدیریت این داستان است و جلوگیری از این دوگانگی‌هاست.

البته بهداشت و درمان و مدافعین سلامت حساب‌شان جداست آنها خط مقدم بودند، فداکاری و ایثار کردند و شهید دادند به هر حال آنها کار بزرگی انجام دادند اما همه حضور پیدا کردند خوبی آن این است که هیچ‌کس عقب نرفت و اختلاف و دو دستگی ایجاد نشد، چیزهایی گفته می‌شد ولی همه واقعا در یک مسیر حرکت کردند، فرهیختگان دانشگاهی، فرهیختگان حوزه تقریبا صدا واحد بود حالا احزاب و جناح‌های مختلف هم ممکن است سلیقه‌های مختلف داشتند اما در این داستان همه همصدا بودند و همه یاری کردند و به صحنه آمدند تا بتوانیم با این ویروس بسیار خطرناک مقابله و مبارزه کنیم.

الان خیلی خوشحالم که در طول این یک سال و نیم علاوه بر تخت‌های بیمارستانی که قبلا آماده کرده بودیم مخصوصا در این هشت سال، در بخش سلامت کار عظیم و بی نظیری انجام شد، حتما باید روی این کلمه تاکید کنم در این هشت سال در بهداشت و درمان کار بی نظیری در تاریخ ایران انجام گرفت، قبل و بعد از انقلاب فرق نمی‌کند از نظر نیروی انسانی، از لحاظ تجهیزات، از لحاظ تخت‌های بیمارستانی، از لحاظ خودِ بیمارستان‌ها. اینکه ما در این یک سال و نیم موفق شدیم 13 هزار تخت بیمارستانی و تخت ویژه را اضافه کنیم 13 هزار تخت در کمتر از دو سال اضافه شده، یک رقم بسیار عظیم و بالایی است. همین امروز بعدازظهر شاید نزدیک 2 هزار تخت بیمارستانی، الان رقم دقیق آن یادم نیست ولی نزدیک 2 هزار تخت بیمارستانی همین امروز افتتاح می‌کنیم و یک بیمارستان عظیم هزار تختخوابی که مراحل نهایی آن است و احتمالا بتواند همین روزها بیمار بپذیرد، این به عهده وزارت بهداشت و درمان است البته تکمیل نهایی آن شاید یک مقدار بعضی‌ جاها کار داشته باشد ولی این هم آماده است برای اینکه بیمار بپذیرد و در این شرایط فعلی کرونایی واقعا این بیمارستان الان آمادگی دارد که بیمار کرونایی را بپذیرد.

می‌شود گفت بزرگترین بیمارستان تاریخ ایران است بعد از انقلاب که چنین چیزی نداشتیم قبل از انقلاب هم یک جا هزار و خورده‌ای تخت در یک جا با این تجهیزات و امکانات هیچ‌وقت نداشتیم. بزرگترین و مجهزترین بیمارستان ما آماده افتتاح است. فکر کنم چند هفته دیگر آماده افتتاح می‌شود، مراحل نهایی آن است، حتی بعضی از دوستان معتقد بودند امروز افتتاح کنیم من گفتم نه، خواستند بیمار را بپذیرند اگر نظر وزارت بهداشت و درمان است افتتاح را برای چند هفته دیگر بگذاریم یا یکی دو ماه دیگر که همه چیز آن کامل و نهایی شود. این یکی از افتخارات بزرگ ماست.

واکسن یکی از  افتخارات بزرگ ماست، از پیش‌بینی‌ای که برای واکسن می‌کردیم الان یک قدم جلوتر هستیم علیرغم اینکه آنهایی که می‌خواستند به ما واکسن بفروشند به دلایل مختلف نشد که به زمان و به موقع به ما بدهند مثلا کوواکس خیلی تخلف کرد و به موقع به ما نداد ما در دادن ارز و پول یک مشکلاتی داشتیم اما در عین حال امروز می‌بینید در کل جلو هستیم.

قرار ما این بود که تا پایان این دولت 65 ساله‌ها و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند واکسینه شوند الان از 65 بحث 55 سال است در بعضی از استانها 50 ساله به بالا واکسینه می‌شوند در بعضی از جاها مثل جزایر و عشایر، 18 ساله به بالا هم واکسینه شدند بنابراین یک قدم از آن چیزی که قول داده بودیم جلوتر هستیم انشاءالله تا پایان این دولت که چند روز آینده هست آن قولی که دادیم در زمینه افراد مسن و افرادی که پرریسک بودند واکسیناسیون آنها انجام گرفته و حتی مشاغلی که یک مقدار پرخطر هستند الان شروع شده است.

بحث آموزش و پرورش، معلمین، اساتید دانشگاه، در بخش حمل و نقل، اینها هم آغاز و شروع شده انشاءالله این روند ادامه پیدا می‌کند و خوشحالم در کنار واکسن خارجی که الان به وفور در اختیار ما قرار می‌گیرد، واکسن داخلی ما هم انشاءالله به وفور به بازار می‌آید و در عرصه تزریق قرار می‌گیرد.

مجموعاً می‌توانیم بگوییم در این دو زمینه یعنی تخت‌های بیمارستانی، تخت‌های ویژه، اکسیژن‌سازها، ونتیلاتورها، تجهیزات، دارو، امکانات و در کنار آن واکسن، کار ما کار قابل قبولی در دنیا است و تلاش بسیار زیادی شده و الحمدالله هیچ‌وقت تا امروز مشکل اینکه تخت بیمارستانی نداشته باشیم و مردم در گرفتاری تخت قرار بگیرند وجود نداشت هاست.

گرچه الان در این پیک پنجم روزهای بسیار سختی را می‌گذرانیم انشاءالله امیدواریم این افتخار هم تا آخر حفظ شود که بیماری بدون تخت، بدون دارو، بدون مراقب نماند و انصافاً مدافعین سلامت ما فداکاری بسیار عظیم و بزرگی را در این شرایط بسیار سخت در این مدت انجام دادند.

اگر بخواهم تشکر کنم قبل از هر چیز باید از ملت ایران تشکر کنم که آنها با ما، با توصیه‌های پزشکی، با آنچه وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه  ستاد درخواست می‌کرد همکاری و کمک کردند اگر مردم همراهی نمی‌کردند هیچ موفقیتی نداشتیم. هم کمک کردند هم در تولید حضور پیدا کردند و هم الحمدالله صف خرید برای امکانات بهداشتی، برای مواد غذایی این طور که بعضی از کشورها هفته‌ها گرفتار بودند ما نداشتیم و این در سایه این بود که همه مردم و همه بخشها حضور فعال در نهادها پیدا کردند و همه مسوولین هم الحمدالله در این زمینه حرکت بسیار خوبی داشتند که به این نکته رسیدیم.

در پایان همه عرایضم ضمن اینکه باید از همه اندیشمندان و دانشمندان و بخش تولید و فعالان و بخش بهداشت و  درمان و نیروهای مسلح و همه آنها و صدا و سیما تشکر کنیم دو سه نکته را می‌خواهم تاکید مجدد کنم یکی اینکه ایستادگی مدافعان سلامت ما به عنوان یک نقطه بارز در تاریخ ما ثبت شده و ثبت خواهد شد که در شرایط سخت نه یک روز نه دو روز که یک سال و نیم پشت سر هم آمدند و پذیرای بیماران بودند و فداکاری و ایثار کردند همه بخش‌ها از پزشک و پرستار و همه بخشهای مختلف آمدند و در این زمینه فداکاری کردند.

نکته دوم همبستگی همه نیروها و نهادها و مردم در این زمینه بود، مساله سوم هم واکسن بود که به خوبی به آن دسترسی پیدا کردیم هم واکسن خارجی و هم داخلی و آخرین نکته اینکه مردم عزیز ما همچنان بدانند عامل اصلی حفاظت در برابر این بیماری اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیری است حتی اگر واکسن زده باشند حتی اگر فاز اول و دوم واکسن تزریق شده باشد باز هم باید اصول بهداشتی را مراعات کنند تا زمانی که اکثریت قاطع، 70 درصد، 75 درصد جامعه ما واکسن گرفته باشند و در دنیا هم یک اطمینانی حاصل شود و کشورهای دیگر هم واکسن به اندازه کافی گرفته باشند والا ممکن است همه ما واکسن بزنیم کشورهای همسایه و کشورهای دیگرانی که با آنها رفت و آمد داریم آنها واکسن نزده باشند آنها با یک ویروس خطرناک‌تر از دلتا دومرتبه این ویروس را وارد کشور کنند و مشکلات را باز برای مردم به وجود بیاورند.

من از کمک‌های مومنانه هم بسیار متشکرم که در مقاطع مختلف حمایت کردند چه آنهایی که در خانه‌ها قرنطینه بودند چه آنهایی که نیازمند بودند. دولت هم از لحاظ اقتصادی و مالی در حد توان خود کمک کرد حالا بنا بود وام بدهد، استمهال اگر نیاز بود امهال کردیم مواردی که لازم بوده، در مساله مستاجرین کمک کردیم، همه جا آنجایی که در توان و امکان دولت بوده کمک کرده و این هم بسیار تاثیرگذار بوده است .

ما در دو مقطع بسته‌های ویژه‌ای را هم برای عده‌ای از عزیزان و برای 34 میلیونی که در این بسته دومی که قرار دادیم برای 34 میلیونی که گرفتار بودند حدود 4 ماه ادامه دادیم به هر نفر ماهانه 100 هزار تومان دادیم به هر حال دولت هم با کمک خود در حد توان خود توانست مقداری بر آلام و مشکلات مردم تخفیفی ایجاد کند.

خداوند انشاءالله این خدمت و تلاش را مورد قبول خود قرار دهد. مردم عزیز ما بدانند آنچه در توان داشتیم برای مقابله با کرونا انجام دادیم. همه تلاش و کوشش کردیم و فکر می‌کنم مسوولین و مردم در کنار یکدیگر توانستند در برابر این بیماری به وظیفه خودشان به خوبی در این مدت عمل کنند انشاءالله همین روند در دولت سیزدهم هم ادامه پیدا می‌کند.

مسوولین دولت سیزدهم هم تلاش خواهند کرد انشاءالله این ستاد هم تعطیل نخواهد شد، ستاد هم باید فعالیت خود را ادامه دهد. تا امروز هفتاد و هشت جلسه در دولت دوازدهم بود جلسه بعدی در دولت سیزدهم خواهد بود انشاءالله کار خود را ادامه می‌دهد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته