۰ نفر

فایبرگلاس چیست؟

۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۳
کد خبر: 548661
فایبرگلاس چیست؟

کولینگ تاور فایبرگلاس(fiberglass cooling tower) در واقع ساختاری از انواع مدل های مختلف برج های خنک کننده یا کولینگ تاور می‌باشد که معمولأ سازندگان این برج در بدنه آن از متریال کامپوزیت یا فایبرگلاس استفاده می‌کنند. تولید کنندگان برج های فایبرگلاس این برج را برای استفاده در چیلرها و یا ماشین آلات صنعتی به دلیل خنک کردن آب داغ برگشتی از این دستگاه ها طراحی و تولید می‌کنند.

می‌توان گفت فایبرگلاس در تعریف کلی نوعی کامپوزیت یا ترکیب متفاوتی از چند نوع مختلف پلیمری(رزین و چسب) به همراه شیشه می‌باشد که امروزه در سازنده کولینگ تاور کاربرد بسیار فراوانی دارد. این ترکیب نام این دستگاه برگرفته از دو کلمه fiber به معنای فیبر یا در تعریفی همان پلاستیک فشرده و کلمه glass که به معنای ترکیب پلیمر با شیشه است. فایبرگلاس ها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند، که دسته اول شامل FRP و دسته دوم grp می‌گردد که می‌توان گفت fiber reinforced polymer کامل شده کلمه  FRP است. دلیل استفاده تولید کنندگان از کولینگ تاور های فایبرگلاس ساختاری مقاوم تر از دیگر متریال های مصرفی برج های خنک کننده می‌باشد که این مقاومت به سبب ترکیب شدن دو ماده الیاف شیشه ای و چسب مخصوص یا همان رزین ها می‌باشد. در واقع می‌توان در تعریفی دیگر درباره فایبرگلاس گفت که پلیمری می‌باشد که به وسیله ی الیاف شیشه تقویت شده و مقاومت مکانیکی بسیار بالایی پیدا کرده است.

سازندگان کولینگ تاور به چه علت از فایبرگلاس در ساختار برج ها استفاده می‌کنند؟

علت استفاده تولیدکنندگان برج های خنک کننده از متریال فایبرگلاس به دلیل ویژگی های زیاد و منحصر به فرد این متریال می‌باشد. حال امروزه با توجه به استفاده بالا از این متریال در کولینگ تاور ها این سوال که به چه علت در ساختار برج خنک کننده از متریال فایبرگلاس استفاده می‌کنیم؟ بسیار مطرح می‌شود. به همین دلیل در این مطلب فوق می‌خواهیم به برخی از ویژگی های این کولینگ تاور اشاره کنیم.

2

ویژگی های کولینگ تاور فایبرگلاس

نفوذ ناپذیری این دستگاه در مقابل گرمای خورشید(بلخصوص در فصل تابستان)

رسوب پذیری بسیار پایین این برج در برابر املاح سخت موجود در آب

وزن بسیار پایین و سبک بودن این متریال فایبرگلاس در مقایسه با فلزهای دیگر همانند بتن

امکان تولید و ساخت این برج به صورت چند سلولی و در ظرفیت های بالا

عدم واکنش با آب و زنگ زدگی کولینگ تاور

رشد باکتری ها و جلبک ها در بدنه فایبرگلاس به کندی تکثیر می‌شوند.

عمر کاری مفید کولینگ تاور فایبرگلاس و طول عمر بالای بدنه این برج

تولید ارزان به نسبت انواع برج های خنک کننده و داشتن صرفه اقتصادی بالا

ساخت و مونتاژ بسیار سریع

جابجایی و حمل بسیار آسان

طرز خنک کردن آب در کولینگ تاور فایبرگلاس به چه شکل می‌باشد؟

نحوه خنک کردن آب در برج های خنک کن معمولأ به دو شکل انجام می‌شوند یا به بیان دیگری می‌توان گفت آبی که در برج خنک کن فایبرگلاس توسط هوای سرد خارج از برج خنک می‌شود، به دو روش اساسی گرمای خود را از دست می‌دهد. که هر کدام مناسب در مکان های مخصوصی می‌باشند و بستگی به نوع برج خنک کننده فایبرگلاس دارند.

خنک کردن آب به وسیله ی انتقال گرمای محسوس:

این روش همانطور که از نامش پیداست در کاهش دمای آب کولینگ تاور فایبرگلاس، تبخیر و آزاد شدن گرمای محسوس آب واکنش نشان می‌دهد. در این روش خنک کردن آب به این صورت انجام می‌شود که بطور کلی برای تبخیر درصدی از جریان آب داغ گرمایی نیاز است، که این گرمای محسوس از خود جریان آب گرفته می‌شود. این آب پس از تبخیر به شکل بخارات در آمده وارد هوای خشک ورودی می‌شود و پس از مدتی اشباع می‌گردد. نکته قابل ذکر در این روش و این است که به هر اندازه رطوبت هوا کمتر باشد گرمای محسوس با میزان بیشتری از آب گرفته می‌شود و به طبع آب خنک تری خواهیم داشت. به همین سبب میزان عملکرد و بازدهی کولینگ تاور های فایبرگلاس در مکان های خشک یا به عبارتی محیط های دارای رطوبت کم بالاتر می‌باشد.

خنک کردن آب به وسیله ی انتقال حرارت جابجایی:

نحوه خنک کردن آب مصرفی در کولینگ تاور فایبرگلاس در این روش براساس اختلاف دمای آب داغ با هوای خارج از محیط کولینگ تاور می‌باشد که سازندگان کولینگ تاور فایبرگلاس این گرمای از دست رفته با نام انتقال برودتی می‌نامند. در نتیجه این اتفاق انتقال گرمای برودتی در کولینگ تاورفایبرگلاس، آب مصرفی با توجه به میزان هوادهی و اندازه دمای محیط خنک می‌شود. نکته بسیار مهم درباره این دستگاه این است که هر چه حجم هوای بیشتری را بتوانیم در تماس با آب قرار دهیم به همان اندازه میزان انتقال برودتی نیز بیشتر خواهد شد. همچنین در بیشتر موارد در فصول گرم از سال با افزایش دمای خشک و نزدیک سدن دمای محیط به دمای آب داغ این میزان کاهش می‌یابد.

3

کولینگ تاور فایبرگلاس درچه کاربری هایی تولید می‌شوند؟

کولینگ تاور فایبرگلاس در کاربری خنک کن ماشین آلات صنعتی

تولیدکنندگان برج خنک کننده فایبرگلاس این برج را در کاربری صنعتی به علت عملکرد و بازده بالا، امروزه استفاده بسیاری از آن در جایگزینی برج های استراکچر مکعبی یا مستطیلی قابل استفاده قرار داده اند. نکته قابل توجه این است که با توجه به شرایط صنعتی و همچنین آب و هوایی و کشور، سیستم های برودتی در کشور بسیار کابرد فراوانی دارند. امروزه در کشورمان صنعت تولید پویاتر از همیشه در مقایسه با صنعت ساختمانی فعال هستند. در زمینه های صنعت تولید مهمترین اصل تولید بدون مکث و وقفه می‌باشد.

کولینگ تاور فایبرگلاس به عنوان خنک کننده چیلر

در این نوع برج خنک کننده فایبرگلاس بطور معمول از کولینگ تاورهایی با ظاهر مدور به رنگ سفید در پشت بام ساختمان ها استفاده می‌شود، وظیفه کولینگ تاور فایبرگلاس سرد نمودن آب کندانسور چیلر در موتورخانه می‌باشد. برج های خنک کننده چیلر معمولأ استفاده بیشتری نسبت به کاربری صنعتی دارند. افزایش روز افزون سیستم های تهویه مطبوع مرکزی در ساختمان ها موجب استفاده بیشتر کولینگ تاور ها در این کاربری می‌گردد. یکی از مزایای این برج های خنک کن فایبرگلاس مونتاژ آن در محل ساختمان انجام می‌گردد.