۰ نفر

حاجی میرزایی مطرح کرد؛

برنامه ریزی آموزش و پرورش برای بازگشایی قطعی مدارس

۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۵۵
کد خبر: 548589
برنامه ریزی آموزش و پرورش برای بازگشایی قطعی مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: بازگشایی مدارس یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامه ریزی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حاجی میرزایی با بیان اینکه این اجلاس با دو هدف برگزار می‌شود، گفت: کسب آمادگی برای حضور در سال تحصیلی و اجرای پروژه مهر یکی از این اهداف است. پروژه مهر، پروژه بسیار بزرگی است. توصیه‌های مهم دنیا این است که مدارس باز شوند؛ چرا که برای مدرسه جایگزینی وجود ندارد. 

وی با تاکید بر اینکه سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است، ادامه داد: اگر تا دیروز دیدگاه‌های متفاوتی در این باره وجود داشت، اما امروز این اجماع حاصل شده که بازگشایی، یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامه ریزی کرد. سیاست قطعی، بازگشایی است، اما برنامه ریزی برای آن متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از فلسفه‌هایی که در شبانه روز باید پنج بار روبه قبله باشیم این است که پنج بار تجدید عهد کنیم. هر مدیرکل آموزش و پرورش استان، رییس آموزش و پرورش هر استان باید هرروز از خود بپرسد چقدر به اهدافش نزدیک شده است. 

حاجی میرزایی افزود: این موضوع جزو اموری است که کمترین توجه به آن شده است‌. وقتی سند تحول بنیادین را بررسی می‌کنیم مهم ترین عامل پیشرفت یعنی انتقال، بسط و اعتلای جامعه در آن تبیین شده است. 

وی ادامه داد: در قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش آموزش عمومی و تخصصی تبیین شده که در آموزش عمومی مهارت کافی برای خواندن و نوشتن و مبانی دینی، اجتماعی و اخلاقی باید در این نظام حاصل شود. برای تحقق این اهداف برنامه درسی تولید و معلم تربیت و نیرو جذب شده است. 

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مسئولیت مشترک تمام افرادی است که در نظام تعلیم و تربیت کار می‌کنند؛ هرروز باید ماموریت‌ها پایش شود؛ زیرا ماموریت بزرگی داریم. 

حاجی میرزایی گفت: تردیدی نیست که به اجرای سند تحول موظف هستیم. این ماموریت بزرگ آموزش و پرورش است؛ زیرا مطالبه مقام معظم رهبری و نهادهای قانونی است. ضرورت ماموریت ما اجرای این سند است آنچه سند گفته ضرورت تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش است. 

وی عنوان کرد: مامور هستیم آدم‌های باکیفیتی تربیت کنیم. این مهم ترین کارکرد تعلیم و تربیت است. آدم‌ها و جامعه شرایط متفاوتی دارند؛ برای جلوگیری از استیصال و افسردگی این افراد باید دائما قابلیت‌های نظام تعلیم و تربیت همراه با تحولات توسعه پیدا کند. 

حاجی میرزایی با بیان اینکه روش‌های متفاوتی برای اجرای سند تبیین شده است، افزود: این سند ۶ زیرنظام دارد و هشت هدف مهم برای تحقق سند لازم است و تلاش کردیم به این اهداف در این نشست اهتمام کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تربیت انسانی با ویژگی‌های سند، مشخص شدن نقش نظام تعلیم و تربیت و خانواده در رشد و پیشرف جامعه و پیوندهای تعلیم و تربیت با این رشد، گسترش عدالت، نظام کارامد مدیریت منابع انسانی، افزایش مشارکت اثربخش همگانی به ویژه خانواده، تحول در برنامه آموزشی، درسی و اداری، افزایش کارایی نظام تعلیم و تربیت، موقعیت برجسته در منطقه این هشت هدف است.

حاجی میرزایی گفت: غافله بزرگی را به ما سپرده اند که در هشت سال به یک نقطه ای رسیده است. حرکت کرده ایم و راهی را پیموده ایم و حالا این غافله را به دست دیگری می دهیم.

وی ادامه داد: حال باید بگوییم چه راهی پیموده ایم، این موضوعات  باید بیان شود تا تجربیات در اختیار نسل آینده قرار گیرد. این جمع بندی، تحلیل و ارزیابی برای پیشبرد بهتر امور باید در اختیار سایرین قرار گیرد. این حقی است که آیندگان به گردن ما دارند یعنی وظیفه داریم این ارزیابی در اختیار دیگران قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ممکن است این سوال مطرح شود که این تکلیف را خود مشخص کرده اید یا از شما خواسته شده است؟، از ما خواسته شده یعنی در ملاقاتی که با حجت الاسلام و المسلمین رییسی ریاست جمهوری منتخب داشتم، می خواست بداند چه کارهایی تاکنون صورت گرفته و قرار است در آینده انجام شود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اینکه چه کاری انجام داده ایم بیشتر آشکار است، اما اینکه چرا و  چگونه کارها صورت گرفته، بخش نهفته دانش است که در تیم مدیریتی است. در مدیریت دانش بر استخراج دانش نهفته در اذهان انسان و به اشتراک گذاشتن آن با عموم تاکید می شود.

وی یادآور شد: جامعه ای که نتواند دارایی خود را به درستی مدیریت کند، توان پیشرفت کردن هم ندارد. یکی از مهم ترین دارایی های جامعه  فهم مدیران، تجربیات و دانش کسب شده در انجام امور است،  البته منظور این نیست که همه  کارها درست بوده است؛ امور درست و نادرست هر دو آموختنی است و اتفاقا گاهی امور نادرست آموختنی تر است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امور نادرست می تواند از تکرار تجربیات جلوگیری کند، گفت: حضرت علی(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی (ع) می فرماید که به اندازه پیشینیان عمر نکرده ام، اما به کردار آنها نظر کرده ام تا آنجا که گویی یکی از آنها شدم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: می خواهیم مجموعه فهم، درک و تشخیص خود را درباره مهم ترین مسائل مطرح کنیم، در اختیار دیگران قرار دهیم و به یک جمع بندی روشن برسیم. تجربیات تکرار می شود، از این رو باید خوب فهم شود. علم وقتی ارزش پیدا می کند که تعبیر مشترک داشته باشد.

وی عنوان کرد: آرزو می کنیم در پایان اجلاس به پاسخ های مشترک به طور مثال در مورد نیروی انسانی برسیم. هدف دوم این نشست انتخاب ۶ محور اصلی و صحبت درباره آن است. ورود به این مباحث مقدماتی نیاز دارد، فرض کنید ماموریت می دهند درباره مجموعه ای ارزیابی و نتیجه گزارش شود، سوال مهم این است که از کجا باید آغاز کرد.

حاجی میرزایی افزود: از مهم ترین نقاط  این است که مجموعه برای چه بوجود آمده و قرار است کدام زخم را درمان کند. آیا چیزی برای آن ایجاد شده یا خیر. به کدام سمت می رود و در چه وضعیتی است. خدمات ارائه شده در این زمان اهمیت ندارد، اگر به مقصد نرسد اینکه چقدر خدمات وجود دارد مهم نیست. اولین سوال در حوزه آموزش و پرورش این است که این غافله بزرگ راه به کجا می برد و آیا به مقصد می رسد.