۰ نفر

واکسیناسیون معلمان؛ شاید وقتی دیگر

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۳۴
کد خبر: 548181
واکسیناسیون معلمان؛ شاید وقتی دیگر

وعده داده بودند که معلمان را اول مرداد 1400واکسینه‌ می‌کنند تا آنها بتوانند شروع سال تحصیلی سر کلاس درس باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، گفته بودند که همه را حتی نیروهای خدماتی و دفتری مدرسه و فرهنگیان شاغل در اداره‌های آموزش و پرورش را یک‌جا واکسن می‌زنند تا مدارس بالاخره باز شود و صدای بچه‌ها بپیچد در آن کلاس‌ها، راهروها و حیاط‌هایی که 2سال است انگار خاک‌مرده روی آن پاشیده شده است؛ حتی رفته بودند سمت اینکه راننده سرویس مدارس را هم در فهرست واکسیناسیون قرار می‌دهیم تا والدین با خیال راحت و فراغ‌بال بچه‌هایشان را روانه مدرسه کنند، اما حالا که مرداد شروع شده و 4روز از آن می‌گذرد، نه خبری از واکسن است و نه از وزیر آموزش و پرورش که بیاید و بگوید آن وعده‌های رنگین چه شد و تکلیف واکسینه کردن معلمان چه می‌شود؟

آن وعده‌ها

ناهید. خ، معلم ریاضی متوسطه است؛ دلتنگ مدرسه و کلاس، شاگردهایش و بیشتر نگران درس و مشق آنهاست. با قاطعیت می‌گوید که بچه‌ها در این 2سال کمتر از 20درصد مفاهیم هر درس را یاد گرفته‌اند و اغلب‌شان با ریشه‌های ضعیف و سست بالا آمده‌اند؛ «مسئولان آموزش و پرورش می‌دانند که وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان بد است و میزان افت تحصیلی چقدر بالا رفته و تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده در این دو سال چندین برابر شده؛ به همین دلیل هم بود که در خرداد تأکید کردند که معلمان باید واکسن بزنند تا سال دیگر مدارس باز شود. اما حالا معلوم شده که مشخص نیست وعده‌ها دقیقا چه زمانی محقق می‌شود؛  در شرایطی که زمان زیادی هم تا شروع سال تحصیلی باقی نمانده است.»

او تنها معلمی نیست که از وعده به سرانجام نرسیدن واکسن ناراحت است، بلکه معلمان بسیاری در استان‌های مختلف عصبانی‌اند از اینکه اسم آنها را بابت واکسیناسیون در سر زبان‌ها انداختند و باعث شدند مردم روی آنها حساس شوند و حالا خبری نیست که نیست. ایوب. م، معلم یاسوجی می‌گوید که در این 2‌ماه روزی نبوده که از دوست و آشنا بابت واکسیناسیون خارج از نوبت معلمان حرف و متلکی نشنیده باشد و حالا که وقتش رسیده به آنها گفته‌اند که شاید وقتی دیگر؛ «حکایت ما معلمان حکایت آش نخورده و دهن سوخته است.

طبق معمول که اگر قرار است چند صد هزار تومان روی حقوقمان بگذارند، از چند‌ماه قبل در بوق و کرنا می‌کنند و باعث گرانی می‌شوند، این بار هم بابت واکسن ما را از 2‌ماه قبل سر زبان کوچه و بازار انداختند که معلمان قرار است خارج از نوبت واکسینه شوند و برگردند به مدرسه، دائم این و آن می‌گفتند که مگر خون شما رنگین‌تر از بقیه کارمندان دولت است که مجبورند تمام سال بروند سر کار، اما حالا چه شد؟ می‌گویند واکسن نیست. بوی بهبود اوضاع جهان نمی‌آید.»

اعتراض معلمان در شبکه‌های مجازی نسبت به تأخیر واکسیناسیون تمامی ندارد. آنها دنبال پاسخگویی مسئولان آموزش و پرورش در این‌باره هستند تا ببینند که بالاخره تکلیف چیست و چه زمانی آنها می‌توانند با ایمنی بالا به کلاس درس برگردند.

واکسیناسیون به تعویق افتاد

وزیر آموزش و پرورش که نخستین‌بار بحث واکسیناسیون معلمان از اول مرداد 1400را مطرح کرد، حالا با گذشت 4روز از تاریخ تعیین شده، سکوت اختیار کرده و پاسخی به رسانه‌ها نمی‌دهد، اما مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره گفت که «همه مشخصات کارکنان و معلمان آموزش و پرورش در بخش دولتی و غیردولتی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته تا در سامانه واکسیناسیون درج شود که در این چند روز اخیر با تعطیلات مواجه شدیم و این کار به تأخیر افتاد.»

محمدمحسن بیگی سپس توضیح داده که «فکر می‌کنم در چند روز اول مرداد واکسیناسیون معلمان قابلیت اجرایی نداشته باشد؛ زیرا هنوز برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است و احتمالا چند روزی این کار تأخیر داشته باشد، ولی کلیات موضوع در دست وزارت بهداشت است و ان‌شاءالله به‌زودی انجام خواهد شد.»

او نگفته که منظورش از «به‌زودی» چه زمانی است و فقط توضیح داده که «به محض اینکه فرایند واکسیناسیون تعریف شود، تاریخ را اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا معلمان طبق بازه زمانی تعیین شده به مراکز مراجعه کنند.»

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس هم اینطور پاسخ داده که «فعلا مشخصات رانندگان سرویس مدارس ارسال نشده؛ زیرا شرکت‌های پیمانکار هنوز وضعیت مشخصی اعلام نکردند؛ بنابراین واکسیناسیون آنها با تأخیر انجام می‌شود.»

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت نامشخص واکسیناسیون معلمان فقط گفته است: «روز یکشنبه قرار است در مورد معلمان تصمیم‌گیری قطعی شود. قرار نیست این افراد به مراکز تجمیعی ما بیایند و واکسن بزنند. قرار است وزارت آموزش و پرورش خودش برنامه‌ریزی کند که مثلا آنها در مدارس واکسینه شوند.» روز یکشنبه هم آمد و رفت اما خبری از اعلام نهایی برنامه واکسیناسیون معلمان نشد.

دانش‌آموزان، کلاس‌های شلوغ و ویروس پرقدرت

از زمانی که بحث واکسیناسیون معلمان و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده مطرح شد، زمزمه‌هایی در جامعه مبنی بر اینکه حضور دانش‌آموزان واکسینه‌نشده در مدرسه خطرناک است، شنیده می‌شود. والدین بسیاری سخنان مسئولان وزارت بهداشت را که می‌گویند «کرونا سلامت کودکان و نوجوانان را هم تهدید می‌کند و در کمترین حالت از آنها ناقل خاموش می‌سازد» مبنا قرار داده و استدلال می‌کنند که حتی با واکسینه شدن همه معلمان باز هم حضور دانش‌آموزان در مدارس شلوغ خطرناک و غیرمنطقی است. آنها می‌گویند که نسبت به فرستادن فرزند خود به مدرسه دچار شک و شبهه‌اند و هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته‌اند. مرتضی میری، کارشناس آموزشی در این‌باره  می‌گوید: «مسئولان وزارت بهداشت یک استدلال روشن و مشخصی درباره ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونا نمی‌آورند. یک‌بار می‌گویند که ابتلای گروه‌های سنی یک تا 17سال با خطرات و عوارض کم و کوتاهی همراه است و مرگ آنها را تهدید نمی‌کند، اما بار دیگر می‌گویند که بیمارستان‌های کودکان پر از بیمار کرونایی شده و آنها را به‌شدت درگیر کرده است. همین دوگانگی باعث سردرگمی والدین شده و آنها می‌گویند به فرض اینکه معلمان واکسینه شوند، تکلیف بچه‌ها چیست؟»

او افزود: «نکته مهم‌تر اینکه هم‌اکنون میانگین دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی حدود 35تا 40نفر است و سهم آنها از فضای آموزشی در شهرهای بزرگی مانند تهران نزدیک به 3متر است؛ درحالی‌که استاندارد سرانه دانش‌آموزی طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش 8متر اعلام شده و همین تراکم جمعیت می‌تواند در سال تحصیلی آینده بحران‌آفرین باشد.

در سال‌های تحصیلی قبل از کرونا هم ما شاهد انتشار سریع ویروس‌های واگیردار مانند آنفلوآنزا در فصل پاییز و زمستان در کلاس‌های درس بودیم و الان مسئولان آموزش و پرورش باید توضیح دهند که چگونه می‌خواهند معضل کلاس‌های شلوغ و ویروس پرسرعت کرونا را با هم حل کنند؟ اینها سؤالاتی است که جامعه از آموزش و پرورش دارند، ولی پاسخی برای آن دریافت نمی‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش در طول سال تحصیلی گذشته بارها گفته بود که بیش از 3میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی 1400-1399وارد سامانه شاد نشدند و از تحصیل در فضای مجازی محروم ماندند. از سویی دیگر آمارهای غیررسمی و پراکنده که از سوی مدیران آموزش و پرورش استان‌های مختلف اعلام شده، نشان می‌دهد که 2پدیده افت تحصیلی و ترک تحصیلی در پایه‌های مختلف افزایش چشمگیری داشته است. با این احوال و توصیفات اما هنوز مشخص نیست تکلیف واکسیناسیون معلمان و آماده‌سازی فضای آموزشی برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده چه خواهد شد؟