۰ نفر

جا ماندن مشاغل از تعطیلات ستاد ملی مقابله با کرونا

۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹
کد خبر: 547939
جا ماندن مشاغل از تعطیلات ستاد ملی مقابله با کرونا

با گذشت 4روز از ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا و اتاق اصناف، تعلل دستگاه‌های ذیربط و مقاومت اصناف در برابر تعطیلات 6روزه موجب باز بودن اغلب واحدهای صنفی در روزهای سه‌شنبه و به‌خصوص پنجشنبه هفته گذشته شد؛ گرچه اغلب مشاغل در روز چهارشنبه(عید قربان) تعطیل بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بالا گرفتن تب شیوع کرونا موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلی مشاغل و کسب وکارهای غیرضروری در استان‌های قرمز تهران و البرز از ساعت 18روز سه‌شنبه هفته گذشته شد؛ مصوبه‌ای که با تأخیر چند ساعته توسط اتاق‌های اصناف تهران و ایران به روسای اتحادیه‌های صنفی ابلاغ شد اما مشاهدات از کم و کیف اعمال این ممنوعیت و محدودیت‌ها حاکی از رفتار کجدار و مریز اغلب مشاغل برای تعطیلی واحدهای صنفی بود به‌نحوی که با وجود ابلاغ تعطیلی مشاغل از ساعت 18روز سه‌شنبه همه واحدهای صنفی مشمول گروه یک‌تا4 شغلی در میدان منیریه(لوازم ورزشی) خیابان ولیعصر و میدان ولیعصر(صنف پوشاک و کیف و کفش و رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها) پاساژ ونک، بازار بزرگ تهران، واحدهای صنفی اطراف میدان صادقیه و حتی اغذیه‌فروشی‌ها و فروش لوازم جانبی خودرو در خیابان ستارخان تهران تا پاسی از شب باز بود.

تماس  با مسئولان اتاق اصناف برای پیگیری در مورد چرایی تعطیلی مشاغل مشمول از روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز با پاسخ‌های متفاوت و متناقض اتاق اصناف ایران و تهران مواجه شد؛ موضوعی که حتی در اطلاعیه‌های این تشکل‌های صنفی برای تعطیلی مشاغل نیز به خوبی مشهود بود و بیش از پیش زمینه سردرگمی روسای اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی برای تداوم فعالیت(اتحادیه صنف فروشند گان لوازم ورزشی تهران) یا تعطیلی کسب‌وکارشان را به‌دنبال داشت.

درحالی‌که برخی روسای اتحادیه‌های صنفی دیر ابلاغ شدن اطلاعیه اتاق اصناف تهران برای اعمال تعطیلی مشاغل و فعالیت صنوف خود تا ساعت14 را عامل این سردرگمی قلمداد می‌کردند و برخی دیگر از روسای اتحادیه‌ها اصلا از ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توسط اتاق اصناف اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

با این روند روز سه‌شنبه هفته گذشته همه مشاغل و کسب‌وکارها باز بود اما در روز چهارشنبه هفته گذشته(عید قربان) اغلب مشاغل و کسب‌وکارهای گروه 2تا4 شغلی تعطیل بود و روز پنجشنبه موعد راستی‌آزمایی مصوبات ستاد و ابلاغیه اتاق اصناف برای تعطیلی مشاغل گروه 2تا4 شغلی بود، با وجود این در روز پنجشنبه هفته گذشته فعالیت عادی همه مشاغل از سر گرفته شد و به‌نظر می‌رسد مصوبات ستاد و اتاق اصناف روی کاغذ باقی ماند.

مصوبات متناقض اتاق اصناف

با صدور ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز سه‌شنبه هفته گذشته(28تیر ماه) اتاق اصناف ایران در ابتدا طی اطلاعیه‌ای در ساعت11:38صبح اعلام کرد که محدودیت فعالیت مشاغل فقط در 7گروه شغلی اعمال خواهد شد و بقیه مشاغل به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت شدند. اما در ادامه اتاق اصناف ایران در ساعت22:52 روز سه‌شنبه طی اطلاعیه تکمیلی اعلام کرد که براساس آخرین ابلاغیه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا کلیه پاساژهای سربسته اعم از تخصصی و غیرتخصصی تا اطلاع ثانوی تعطیل است و تنها عرضه خدمات سوپرمارکتی اعم از اقلام خوراکی، آشامیدنی، پروتئینی و بهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجاز است. اما این پایان ماجرای اطلاعیه‌های اصناف نبود و اتاق اصناف ایران مجددا طی اطلاعیه‌ای فهرست مشاغل صنفی مجاز به فعالیت در تعطیلات 6روزه اضطراری استان‌های تهران و البرز را اعلام و تأکید کرد که وزارت بهداشت درخواست تعطیلی کامل برای کلیه دستگاه‌های اجرایی، اصناف، بانک‌ها را ارائه که مورد موافقت ریاست محترم جمهوری قرار گرفت.

اتاق اصناف ایران روز چهارشنبه 29تیر‌ماه نیز در حالی با ارائه گزارش تصویری از برخی نقاط مختلف شهر تهران مانند خیابان طالقانی، بهار، صنف شوفاژ، خیابان آیت‌الله کاشانی جنب پاساژ یاران و خیابان پانزده خرداد از تعطیلی واحدهای صنفی در نخستین روز تعطیلات اضطراری ۶ روزه کرونایی تهران و البرز خبر داد که اغلب کسبه در این روز به مناسب عید قربان فعالیت خود را تعطیل کرده بودند. اما از روز پنجشنبه هفته گذشته فعالیت همه مشاغل از سر گرفته شد.

اطلاعیه‌ای که دیر ابلاغ شد

فروشندگان لوازم ورزشی د ر میدان منیریه تهران ازجمله مشاغلی بودند که تا بعد از ساعت18 و صدور چند اطلاعیه اتاق اصناف تهران و ایران به فعالیت خود ادامه دادند و اغلب کسبه از مصوبات ستاد و اطلاعیه اتاق اصناف اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. همان روز رییس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی تهران  در مورد علت ادامه فعالیت این صنوف بعد از ساعت9 شب، گفت: با توجه به ساعت کار این اتحادیه تا ساعت 2بعدازظهر، اطلاعیه اتاق اصناف با تأخیر به‌دست ما رسید که این موضوع عاملی برای تأخیر در اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و اتاق اصناف تهران برای تعطیلی مشاغل گروه 2تا 4 از ساعت 18روز سه‌شنبه هفته گذشته شد.

مرتضی حق‌پرست با تأکید بر اینکه تعطیلی پی‌درپی مشاغل به‌دلیل شیوع کرونا و عدم‌حمایت‌های دولت، فعالان صنفی را از زمینگیر کرده است، افزود: با توجه به شرایط بد اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و تشدید رکود، فروشندگان لوازم ورزشی که در فصل بهار و تابستان بیشترین فروش را دارند، از 2سال پیش با کسادی بازار مواجه بوده و حتی قادر به تامین هزینه‌های جاری و پرداخت اجاره بهای واحدهای صنفی خود نیستند.

به‌گفته او این در حالی است که وعده‌های دولت برای معافیت یا تعویق پرداخت مالیات، پرداخت تسهیلات، تعویق چک‌های برداشتی و... محقق نشده و واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه بیش از این قادر به تحمل ضرر و زیان تعطیلی کسب‌وکار خود نیستند.