۰ نفر

سردرگمی داوطلبان کارشناسی ارشد برای تغییر رشته

۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۲
کد خبر: 546099
سردرگمی داوطلبان کارشناسی ارشد برای تغییر رشته

واکنش‌های انتقادی به یک نامه داخلی وزارت علوم و ممنوعیت تغییر رشته در کنکور ارشد، منجر به عقب‌نشینی این وزارتخانه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، کنکور، غول بی شاخ و دمی که خیلی‌ها سالانه درس می‌خوانند، تست می‌زنند و بعد از شکست دادن آن وارد محیط دانشگاه شوند.

بسیاری از افراد تنها راه رسیدن به قله‌های موفقیت را شرکت در آزمون سراسری یا همان کنکور می‌دانند، به همین علت با مطالعه دروس تخصصی و عمومی و پیاده سازی آن‌ها در جلسه امتحان، خود را برای آینده‌ای درخشان آماده می‌کنند و بعد از قبولی در دانشگاه به رشته مورد علاقه شان رفته و همان را ادامه می‌دهند تا بتوانند بعد از دریافت مدرک فارغ التحصیلی اسم دکتر، مهندس، وکیل، حسابدار، مدیر و ... را در سر لوحه کار خود قرار دهند که با انجام همین روند پیروزی را نصیب خود می‌کنند.

اما در مقابل خیلی از افراد هم بدون توجه و آگاهی و تنها به منزله قبول شدن و نماندن پشت کنکور به رشته‌هایی می‌روند که در آینده احتمال سقوط آن‌ها را دو چندان می‌کند. برای مثال، چنین افرادی بعد از دو ترم درس خواندن در رشته‌ای که قبول شده اند متوجه می‌شوند که آن رشته متناسب به علاقه و استعداد‌های شان نبوده و ادامه تحصیل تنها از دست دادن عمر است به همین علت ترجیح به ترک تحصیل یا تغییر رشته می‌کنند، البته برخی از افراد هم هستند که بعد از اخذ مدرک کارشناسی با این معضل مواجه می‌شوند و از همین رو ترجیح می‌دهند که در مقاطع بالاتر یعنی ارشد و دکتری به رشته‌های دیگری روی بیاورند که هیچ ارتباطی با مدرک آن‌ها ندارد.

از همین رو طی چند روز گذشته وزارت علوم اقدام به اخذ تصمیمی عجیب گرفت که در پی آن با اعتراضات جمع کثیری از داوطلبان رو به رو شد.  در واقع نامه اداره کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم به دانشگاه‌ها در خصوص یکی از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شد که براساس آن با اشاره به مصوبه شورا، پذیرش داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد را از سال ۱۴۰۱ در رشته‌های غیر مرتبط غیرممکن اعلام کرده بود.

14334247_316

در واقع این نامه با اعتراض و انتقادات جمع کثیری از دانشجویان و به صورت کلی جامعه دانشگاهی مواجه شد.

به همین علت وزارت علوم هم با صدور اطلاعیه‌ای از سوی مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این زمینه اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

در بخشی از نامه محمدرضا آهنچیان آمده است:

«بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی توضیح داده است که این دفتر مرجع تصمیم‌گیری درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیست و تصمیمات مقتضی در خصوص اجرای مصوبه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی» پس از انجام بررسی‌های کارشناسی در سطح کارگروه‌های تخصصی و طرح و تصویب در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اتخاذ خواهد شد».

2

توضیح وزیر علوم درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور با موضوع ممنوعیت ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط کارشناسی ارشد گفت: بحث رشته‌های مرتبط با مقاطع کارشناسی ارشد و یا پذیرش دانشجوی ارشد یک موضوعی بود که در داخل وزارت علوم در حال بررسی بود.

وی ادامه داد: شورای سنجش و پذیرش آن را به معاونت آموزشی وزارت علوم محول کرد تا کار تحقیقاتی و بررسی بیشتری انجام داده و سپس به شورای سنجش و پذیرش ارائه شود.

وزیر علوم ادامه داد: نامه‌ای که منتشر شده بود علی القاعده باید از کانال شورای سنجش پذیرش اعلام می‌شد که این فرایند طی نشده بود برای همین اعلام کردم، آن نامه فعلاً اجرایی نیست تا اینکه موضوع در شورای سنجش پذیرش مطرح شود.

وی ادامه داد: نظر خود من این است که در علوم انسانی می‌توانیم از همه رشته‌ها دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کنیم چون تجربه خوبی در گذشته از این بابت داشته‌ایم در مورد بقیه رشته‌ها هم باید دید که محدودیت‌ها چیست.

ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط عاقلانه نیست

سیاوش خرسندی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، درباره مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اظهار کرد: مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اقدام مناسبی نیست؛ چرا که باعث می‌شود تا برخی استعداد‌هایی که در حوزه‌های مختلف طی سال‌های گذشته بعد از تغییر رشته شکوفا شده اند، دیگر چنین اتفاقی را در جامعه پدیدار نکنند.

او افزود: تغییر رشته از کارشناسی به ارشد باعث می‌شود تا فعالیت‌های موثری بین رشته‌ها اتفاق بیوفتد؛ بنابراین مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط حرکت درستی نخواهد بود.

خرسندی تصریح کرد: مشکلاتی که باعث تصمیم گیری در خصوص این مصوبه شده جزو مشکلات اجرایی بوده که قابل رفع است و وقتی که بعد از تغییر رشته دانشجویان در کلاس‌های جبرانی شرکت می‌کنند باعث می‌شود تا آن‌ها اطلاعات خود را در در دو حوزه تکمیل کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشجویانی که تغییر رشته داده اند باعث شده تا آن‌ها بتوانند فعالیت‌های ارزنده تری را انجام دهند و به اینصورت ارتباط میان دو رشته‌ها را برقرار کنند.

خرسندی تاکید کرد: تعداد افرادی که اقدام به تغییر رشته می‌کنند مطابق یافته‌های وزارت علوم بیش از ۵ درصد نبوده است و مصوبه گذراندن برای این آمار حرکت معقولی نیست؛ چرا که معضل جدی برای اجرایی کردن این مصوبه وجود ندارد و باید وزارت علوم تغییر رشته از کارشناسی به ارشد را همچنان ادامه دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با توجه به تجربه‌ها و سابقه‌هایی که کسب کرده ام، افراد در زمینه مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط با بدنه علمی کشور مشورت کافی نکرده اند و این امر باعث شده تا تصمیم به اجرایی کردن آن بگیرند؛ بنابراین خواهشمندم که آن‌ها بررسی‌های کارشناسانه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

کلاف سردرگمی داوطلبان ارشد با تصمیمات ضد و نقیض وزارت علوم/ وقتی مسئولان سدی در مقابل آرزو‌های جوانان می‌شوند

مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اگر اجرایی شود صد درصد می‌تواند روی سرنوشت جمع کثیری از فارغ التحصیلان تاثیر منفی بگذارد.  در حال حاضر امکان تغییر رشته از کارشناسی به ارشد باعث شده تا آن‌ها بعد از دوران کارشناسی زمینه‌های مورد علاقه خود را بهتر شناسایی کنند و بعد از ورود به گرایش‌هایی که به آن‌ها علاقه بیشتری دارند باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری برای فعالیت در جامعه داشته باشند. وقتی انگیزه افراد افزایش یابد باعث می‌شود تا گرایش به کار هم متناسب با آن رشد داشته باشد.

حال مشاهده نامه «ممنوعیت تغییر رشته داوطلبان از کارشناسی به ارشد» و سپس لغو آن بعد از گذشت چند روز نشان می‌دهد که مسئولان وزارت علوم در تصمیم گیری‌های خود دو به شک هستند و بلافاصله بعد از اعتراضات داوطلبان سریع عقب نشینی کرده یا برای بررسی‌های بیشتر با نظر کارشناسانه آن را به تعویق انداخته اند.

اگر هم هیچ کدام از این فرضیات و نقل قول‌ها درست نباشد، باید گفت که وزارت علوم با تصویب یک تصمیم ناعادلانه باعث بر هم ریختن آرامش هزاران داوطلب کنکور ارشد و به تبع آن مخاطبان آموزش عالی شده است که همین امر می‌تواند انگیزه خیلی‌ها را گرفته و سدی مقابل رسیدن به آرزو‌های شان با تصمیمات یک شبه وزارت علوم باشد.