۰ نفر

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه؛

برای آزمون وکالت و کارشناسی سقف ظرفیت اعلام می شود

۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۳
کد خبر: 544490
برای آزمون وکالت و کارشناسی سقف ظرفیت اعلام می شود

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به برگزاری آزمون‌های این مرکز در شهریورماه گفت: برای هر دو آزمون وکالت و کارشناسی سقف ظرفیت اعلام می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در نشست خبری خود در ارتباط با آزمون وکالت و کارشناسی ۱۴۰۰ گفت: همان‌طور که اعلام کردیم امسال هردو آزمون را برگزار خواهیم کرد و مجری آن‌ها سازمان سنجش است و تاریخ برگزاری هردو اواخر شهریور است. اساسا آزمون‌های مرکز سالانه به طور منظم اواخر شهریور برگزار می‌شود مگر آن‌که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد. امسال هم آزمون وکالت روز جمعه ۱۹ شهریور و آزمون کارشناسی، پنج‌شنبه ۱۸ شهریور در حداقل تمامی مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد و تلاشمان این است در شهرهای بزرگ نیز آزمون برگزار شود.

وی ادامه داد: آزمون کارشناسی امسال را در ۲۵ رشته پرطرفدار برگزار می‌کنیم و اسامی این رشته‌ها در آگهی آزمون اعلام خواهد شد. در این آزمون داشتن سابقه تجربه اجرایی ضروری است که از ۵ تا ۱۵ سال سابقه اجرایی متغیر است و تمامی رشته‌های دانشگاهی به شرط داشتن سابقه اجرایی توان شرکت در آزمون را دارند اما در ۲۵ رشته امتحان می‌دهند.

بهادری جهرمی افزود: ما پیش از این، این روال را داشتیم که ظرفیت آزمون از قبل تعیین میشد و نصاب نمره را نیز تعیین می‌کردیم یعنی حداقل نمره‌ای را قرار می‌دادیم، امسال نیز حداقل نمره برای وکالت و کارشناسی ۱۰ از ۲۰ است و علاوه بر این نمره، سقف ظرفیتی نیز برای مدیریت دوره کارآموزی تعیین می‌کنیم. پس برای هر دو آزمون وکالت و کارشناسی سقف اعلام می‌کنیم که البته هنوز هیئت نظارت سقفی اعلام نکرده اما پیشنهاد هیئت‌های مدیره برای کارشناسی کمتر از ۱۵ هزار نفر است و شورای عالی کمتر از ۷۰۰۰ نفر را تایید کرده و پیش‌بینی من نیز کمتر از ۷۰۰۰ نفر است، در خصوص آزمون وکالت هم سقف ظرفیت ۶۰۰۰ نفر است.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده خاطرنشان کرد: کسانی که مشمول سهمیه ایثارگری می‌شوند از همین الان به نهادهای متبوع خود مراجعه کنند و کد ۱۲ رقمی ایثارگری را دریافت کنند زیرا هنگام ثبت‌نام ورود این کد ضروری است، هم‌چنین ثبت‌نام آزمون‌ها نیمه اول مرداد است و به احتمال زیاد اول ثبت‌نام آزمون کارشناسی را شروع می‌کنیم.

بهادری جهرمی با بیان این‌که مجری آزمون سازمان سنجش است گفت: رویه ما این است که سعی کنیم با سازمان سنجش به جهت جایگاه و اعتبارش همکاری کنیم و کل فرایند آزمون با این سازمان است و هرکس اعتراضی دارد باید اعتراض خود را به سازمان سنجش اعلام کند، داوطلبان نباید برای اعتراض به ما مراجعه کنند. آزمون‌های ما نیز شامل دو مرحله کتبی و شفاهی است که آزمون کتبی توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود. این احتمال نیز وجود دارد که آزمون کارشناسی ما و کانون کارشناسان مشترک باشد و همراهی بسیار خوبی از جانب کانون کارشناسان وجود دارد. همانطور که اعلام شده درس حقوق اساسی امسال به منابع آزمون وکالت اضافه شده است که این یک نوآوری است و منبع آن کتاب حقوق اساسی پژوهشگاه شورای نگهبان است.

وی در ارتباط با اقدامات دوساله‌ی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: مرکز در طول این دو سال تحولات چشم‌گیری داشته و از جمله تحولات حوزه دادسرا و دادگاه انتظامی است، از دو سال پیش به تدریج این دادسراها و دادگاه‌ها را در کل کشور ایجاد کردیم و شکایت از وکیل در همان استان پیگیری و رسیدگی می‌شود، الان بیش از ۱۲۰ دادیار انتظامی در کشور داریم که ۱۳ برابر از دو سال پیش رشد داشته است در حوزه دادگاه انتظامی نیز ۳۸ قاضی انتظامی در سراسر کشور داریم که در این دو سال ۹.۵ برابر شده است.

ثبت ۵۰۰۰ شکایت از وکلا و کارشناسان قوه قضاییه در دو سال

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده ادامه داد: در طول این دو سال بیش از ۵۰۰۰ شکایت انتظامی ثبت شده که ۳۰۰۰ مورد مربوط به وکلا و ۱۸۰۰ مورد مربوط به کارشناسان بوده است و در طول دو سال گذشته ۲۶ مورد پروانه وکیل و کارشناس را تعلیق کردیم و از نهاد کارشناسی و وکالت می‌خواهم اگر مورد جدی دیدند حتما برخورد کنند این را هم بگویم آن بازیگر معروف پروانه وکالتش تعلیق شده و خودم درخواست تعلیق را دادم و دو سال است که پروانه ایشان تعلیق است، ایشان یک محکومیت انتظامی هم داشتند و برای یک عنوان دیگر تخلف نیز جلسه حضوری برگزار خواهد شد. تعداد ابطال پروانه‌های وکالت نیز بیشتر از تعداد تعلیق‌ها بوده است.

بهادری جهرمی با بیان این‌که امروز امر کارشناسی ۱۰۰ درصد الکترونیکی شده است، گفت: امروز، ارجاع کارشناسی، انتخاب کارشناس و اظهارنظر کارشناس نیز به صورت الکترونیکی است و حتی امضای کارشناس نیز دستی انجام نمی‌شود و از کلیه دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌کنم به سامانه ۱۵۱۵ مراجعه کنند و آن‌جا درخواست کارشناسی را ثبت کنند و حتی این امکان را ایجاد کردیم که دستگاه خودش کارشناس را انتخاب کند تا روشن و شفاف شود، این یک تحول عظیم در کارشناسی است و سامانه شفافیت به طور کامل محقق شده است البته زیرساخت شفافیت برای مشاوران و وکلا نیز فراهم شده است.

وی با بیان این‌که در حوزه خدمات رفاهی دو کار محوری صورت گرفت، گفت: یکی از این خدمات، اعطای وام به اعضای مرکز بود که تفاهم خوبی صورت گرفت و اکنون تمام اعضای ما در سراسر کشور حتی کارآموزان می‌توانند به سایت خدمات رفاهی مرکز مراجعه کنند و درخواست وام بدهند که یکی از این وام‌ها برای خرید دفتر وکالت و کارشناسی است که از هفته بعد معرفی آن‌ها شروع خواهد شد و این وام به مبلغ یک میلیارد تومان و سود آن ۱۸ درصد است و یک وام ۲۵۰ میلیون تومانی هم برای خرید تجهیزات دفتر اختصاص داده می‌شود.

رییس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده گفت: هر وکیل، کارشناس و کارآموز مرکز و کانون می‌تواند از خدمات بیمه و اعطای وام استفاده کند اما طبیعتاً در حوزه اعطای وام اولویت با اعضای مرکز است. همه کارکنان مرکز در طی دو سال بیمه تامین اجتماعی شده‌اند و علاوه بر این کارکنان وکلا و مشاوران نیز مانند وکلا و مشاوران از خدمات بیمه‌ای بهره می‌برند.

بهادری جهرمی در ارتباط با سابقه کار کارشناسان برای شرکت در آزمون گفت: این ۵ سال سابقه کار نص قانون است اما به کسانی که فوق‌ لیسانس و دکتری دارند مقداری ارفاق شده است برای اولین بار در طول این دو سال برای دروس آزمون‌ها، منبع اعلام کردیم و بعد از مرکز، کانون‌ها نیز این رویه را در پیش گرفتند علاوه بر این امسال رشته‌های مرتبط نیز اعلام شد تا رانت و انحصار از بین برود و حتی داوطلب می‌تواند مستندات خود را اعلام کند و کمیته هم بپذیرد که کار وی مرتبط است و به زودی یک کتاب جامع کارشناسی منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت افزودن حقوق اساسی به منابع آزمون گفت: متاسفانه ما در حوزه حقوق عمومی ضعیف هستیم و مرکز سعی کرد این مشکل را برطرف کند و از رییس محترم قوه قضائیه درخواست کردم حقوق مالی و اداری هم اضافه شود که البته نشد و امیدوارم یک روز به این بلوغ برسیم که جذب وکیل تخصصی شود.

رییس مرکز وکلا در ارتباط با دسترسی آسان و ارزان به وکیل گفت: مطابق آمار دفاتر معاضدتی قوه قضائیه اعلام کردم نرخ خدمات معاضدتی ما ۵ برابر کانون وکلا است که برخی از اعضای کانون‌ها گفتند این آمار اشتباه است و من می‌خواهم کانون‌ها نیز آمار خود را اعلام کنند. نرخ میزان دسترسی به وکیل بیش از ۲۰ شده است چون تعداد وکلای کشور در سال ۷۹ (سال تاسیس مرکز) زیر ۴۰۰۰ نفر بوده است اما اکنون ۸۱ هزار وکیل در کشور داریم.

بهادری جهرمی در پایان در خصوص آیین‌نامه استقلال کانون وکلا گفت: این آیین‌نامه اصلاحاتی داشته است. بخشی از آیین‌نامه مربوط به مرکز است و از زمانی که ابلاغ شده اجرایی شده است. مرکز مشکلی با این آیین‌نامه و اجرای آن ندارد.