۰ نفر

دلایل آلودگی هوا در ۷کلانشهر

۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶
کد خبر: 544366
دلایل آلودگی هوا در ۷کلانشهر

افزایش ازن و ذرات معلق، آسمان شهرهای کشور را آلوده کرده است و شرایط تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آلودگی هوا این روزها موجی جدید را در کلانشهرهای کشور ایجاد کرده است. مردم در 7شهر اراک، تهران، اصفهان، کرج، مشهد، اهواز و زاهدان طی 2روز اخیر هوای آلوده تنفس کرده‌اند امروز نیز شرایط برای آنها نظیر 2روز قبل، ‌آلوده خواهد بود.

افزایش آلودگی هوا در شرایطی است که ترددها در شهرهای بزرگ کشور که از نظر کرونا به رنگ قرمز درآمده‌اند به کمترین حد خود رسیده اما همچنان آلاینده‌ها شهرها را محاصره کرده‌اند. روند شاخص کیفیت هوای دیروز کلانشهرهای کشور نشان می‌دهد شاخص در شهر اراک 156، تهران 134، اصفهان 119، کرج 130، مشهد 112، اهواز 107و زاهدان 129بوده و امروز نیز در همه این شهرها هوا آلوده بین 2شاخص ناسالم برای گروه‌های حساس تا ناسالم برای همه خواهد بود. جنس آلودگی هوا در نیمه جنوبی کشور متاثر از آلاینده ذرات معلق کمتر از 10میکرون یا همان گردوغبار است که از کانون‌های محلی ناشی از خشکسالی پدید آمده است.

اما در شهرهای شمالی و صنعتی هوا به واسطه حضور منابع آلاینده متحرک و ثابت آلوده شده که متاثر از حضور ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون است. رنگ آلودگی هوا نیز در شهرهایی نظیر تهران شبیه گرد و غبار است اما این رنگ ناشی از تجمع و غلظت اکسیدهای نیتروژنی است که در جو باز تولید شده و به شکل موجود دیده می‌شوند که دلیل اصلی آن تجمع و تردد وسایل نقلیه و کارخانه ها و صنایعی است که آلودگی ناشی از آنها به شکل ازن و ذرات معلق ظاهر می شود.

وضعیت تهران

 براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران و بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز ۲1تیر روند تدریجی افزایش دما در استان تهران مورد انتظار است و طی سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۲و۲۳ تیر در ارتفاعات شرقی استان احتمال رگبار ‌پراکنده و رعد و برق وجود دارد. از سویی بنابر پیش‌بینی‌های انجام ‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا کاهش تندی باد تا صبح امروز دوشنبه ۲۱تیر و افزایش ترافیک صبحگاهی موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد.

با حاکمیت جو نسبتاً آرام طی روز، پراکندگی آلاینده‌ها محدود خواهد شد؛ همچنین باتوجه به افزایش دما، تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن در ساعات بعدازظهر، کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق را به‌دنبال خواهد داشت. شایان‌ذکر است با تداوم این شرایط جوی تا اواخر وقت دوشنبه و ترافیک شامگاهی، افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

اما روند افزایش آلودگی هوای پایتخت از ابتدای تیرماه سیر نزولی داشته است. با گذشت 21روز از تیرماه، تاکنون 6روز آلوده ثبت شده که نشان از افزایش آلودگی هوای ازن پایه و ذرات معلق پایه در شهر دارد. دیروز حتی این روند طی 2ساعت از بامداد رکورد زد. در تهران از ساعت 3تا 5بامداد دیروز شاخص کیفیت هوا‌ به بالای 200و شرایط بسیار ناسالم رسید که با وزش باد این آلودگی در ساعت 6صبح کاهش یافت.