۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

ردپای کرونای دلتا در استان هرمزگان

۱۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۵۳
کد خبر: 543416
ردپای کرونای دلتا در استان هرمزگان

یکی از نمونه‌های جهش یافته ویروس کرونا مدل دلتای آن است که اگر تست آن منفی هم شود احتمال مبتلا بودن وجود دارد و در جریان هوا هم قابل انتقال است، حال رد پای این ویروس در استان مشاهده و یک مورد ابتلای قطعی نیز ثبت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، این روزها در کشور شاهد رشد و افزایش پیدا کردن انواع نمونه‌های ویروس کرونا به ویژه واریانت دلتا که نوع جدیدی از کرونا است، هستیم. 

این نوع از کرونا از کشور هند وارد کشور شده و خبرها حاکی از این است که به تازگی به تهران هم رسیده و در حال اوج‌گیری است؛ علائم آن بیشتر شبیه به سرماخوردگی ساده است اما این موضوع نباید از اهمیت آن بکاهد مخصوصاً وقتی که این علائم در کنار اختلالات گوارشی تب و لرز سرفه و خستگی زیاد قرار بگیرد و فردی که به این نوع از کرونا مبتلا می‌شود لازم است 10 تا 14 روز در قرنطینه کامل باشد.

همانطور که می‌دانید سرعت شیوع و گسترش واریانت دلتا بسیار زیاد شده به طوری که در چند ساعت اولیه مبتلا شدن فرد می‌تواند 8 تا 12 نفر را درگیر کند و پس از آن قدرت سرایت آن بیشتر هم می‌شود اگر فرد مبتلا به توصیه‌های بهداشتی عمل نکند در مدت زمان بسیار پایین سایر اعضای خانواده و اطرافیان او مبتلا خواهند شد، لازم به ذکر است که اگر فردی شک کرد که به این بیماری مبتلا شده و اقدام به تست دادن کرد ولی تست منفی شد احتمال این که به دلایل مختلف جواب تست منفی شده باشد بالاست و ممکن است او به کرونای دلتا مبتلا بوده باشد لذا فرد مشکوک به ابتلا ولو با تست منفی باید زیر نظر پزشک قرنطینه شود و از او مراقبت‌های لازم انجام شود.

برای اینکه احتمال ابتلا به کرونای دلتا را در خود کاهش دهیم باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری به خرج دهیم؛ استفاده درست از ماسک بسیار ضروری است و متاسفانه بسیاری از مردم در هرمزگان با توجه به گرمای بیش از حد در این استان التزام درستی به استفاده ماسک ندارند؛ مورد بسیار مهم دیگر در کنترل بیماری‌های زمینه‌ای است کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند در صورت مبتلا شدن به کرونای دلتا شرایط بسیار سختی را تجربه خواهند کرد اما اگر تحت نظر پزشک باشند مراقبت از آنها آسان‌تر می‌شود؛ شرکت نکردن در مهمانی‌ها و جمع‌های شلوغ، تهویه هوای مناسب برای وسایل نقلیه عمومی نیز بایستی مورد توجه باشد.

این نوع از ویروس کرونا می‌تواند همه افراد جامعه را درگیر خود کند و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها می‌تواند حتی افرادی که واکسن زده‌اند را نیز به کرونا مبتلا کند.

 تحقیقات متخصصان نشان می‌دهد که کرونا دلتا شبیه کرونای انگلیسی است و علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد که با گلو درد و آبریزش بینی و سرفه شروع می‌شود و بعد از 48 ساعت به درگیری با ریه می‌انجامد.

با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی کرونای دلتا با جریان هوا نیز قابل انتقال است و گردش هوا بدون تهویه می‌تواند مکانی برای انتقال ویروس کرونای دلتا باشد.

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بندر عباس اظهار داشت: استان هرمزگان یک مورد ابتلا قطعی به کرونای دلتا مشاهده شده است که منجر به فوت بیمار شد و تعداد بیماران مشکوک دیگری هم وجود داشت که بعد از نمونه‌گیری برای تشخیص قطعی به انستیتو پاستور تهران ارسال شد اما رد شد.

وی افزود: اما این دلیل نمی‌شود که مورد مثبت دیگری در استان وجود نداشته باشد؛ با مثبت شدن یک مورد تعداد دیگری هم قطعا وجود دارند اما هنوز شناسایی نشده و مورد تشخیص قرار نگرفته‌اند.

نوروزیان با تاکید بر اینکه عمده نوع کرونا در استان هرمزگان کرونای انگلیسی است گفت: کرونا دلتا به مراتب قدرت سرایت بالاتری نسبت به سایر کروناها دارد و تقریباً 130 برابر قدرت سرایت آن از کرونای نوع چینی بیشتر است همچنین بیماری‌زایی آن از نمونه‌های قبلی بالاتر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: علائم کرونای دلتا بیشتر شبیه به سرماخوردگی است به طوری که فرد مبتلا فریب این علائم را می‌خورد؛ آبریزش بینی، گلو درد، سردرد اولین علائم دلتا هستند و در مراحل بعدی تب و سرفه به سراغ فرد مبتلا می‌آید اما در کرونای چینی سرفه و تب زود‌تر پدیدار می‌شد.

وی عنوان کرد: فرق دیگر کرونای دلتا با نمونه‌های قبلی ویروس این است که ظاهراً این نمونه از ویروس تست منفی بیشتری دارد.

نوروزیان خاطرنشان کرد: از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا دلتا دیده نمی‌شود و در کرونا انگلیسی هم این علائم کمتر دیده می‌شد اما در کرونای چینی به وضوح بیشتر بود.