۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

استفاده از خدمات بانکی با کارت ملی هوشمند؛ به زودی

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۵
کد خبر: 542090
استفاده از خدمات بانکی با کارت ملی هوشمند؛ به زودی

رییس سازمان ثبت احوال از آغاز بهره‌برداری از کارت ملی هوشمند برای خدماتی از جمله خدمات بانکی براساس مصوبه شورای فناوری اطلاعات خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمید درخشان‌نیا در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه کمیته امداد و سازمان ثبت احوال کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار ثبت نام کارت ملی هوشمند و صدور آن توسط سازمان ثبت احوال گفت: بیش از 60 میلیون نفر فرایند ثبت نام کارت ملی هوشمند ثبت نام کردند که 51 میلیون کارت هوشمند صادر و توزیع شده و براساس آمار واجدین شرایط بالای 15 سال برای دریافت کارت ملی هوشمند 64 میلیون نفر است که براساس آمار 90 درصد افراد کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند.

رییس سازمان ثبت احوال همچنین از بهره‌برداری کارت ملی هوشمند خبر داد و گفت: به زودی سامانه هدا (هویت دسترسی ایرانیان) با حفظ محرمانگی خدمت رسانی در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار خواهد گرفت و اطلاعات به صورت محرمانه خواهد بود.

درخشان‌نیا ادامه داد: همچنین براساس مصوبه شورای فناوری اطلاعات از کارت ملی هوشمند برای تلفن همراه و همچنین خدمات بانکی استفاده خواهد شد که این کار از طریق دستگاه‌های کارتخوان و همچنین از طریق تماس با موبایل و به روش اپلیکیشنی که دولت اعلام می‌کند انجام خواهد شد.

وی همچنین درباره تفاهمنامه با کمیته امداد برای دسترسی این نهاد به اطلاعات هویتی افراد گفت: پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سازمان ثبت احوال مستقر است و اطلاعات هویتی هموطنان ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات هویتی 115 میلیون ایرانی در بیش از یک قرن در سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده است گفت: دستگاه‌های اجرایی به پایگاه جمعیتی ثبت احوال متصل هستند و به صورت برخط اطلاعات لازم را در رابطه با فرآیند احراز هویت اخذ می‌کنند و کاری که امروز در کمیته امداد به انجام رسید از جنس این کار است.

رییس سازمان ثبت احوال  ادامه داد: با اتصال کمیته امداد به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور از این پس اطلاعات هویتی به صورت برخط در حوزه ‌های مختلف ولادت، فوت، ازدواج به صورت آنلاین در اختیار کمیته امداد قرار خواهد گرفت و این می‌تواند در فرایند شناسایی نیازمندان موثر باشد.

درخشان‌نیا در رابطه با اهداف این تفاهمنامه و همچنین اتصال کمیته امداد به پایگاه اطلاعات کشور خاطرنشان کرد: با این اقدام کمیته امداد دسترسی راحتی به اطلاعات در فرآیند شناسایی نیازمندان خواهد داشت و می‌تواند کسانی را که به صورت موازی از سایر نهادها خدمات حمایتی دریافت می‌کنند شناسایی کند.

 سید مرتضی بختیاری نیز در مراسم امضای تفاهمنامه کمیته امداد و سازمان ثبت احوال کشور که با حضور حمید درخشان‌نیا رییس سازمان ثبت احوال برگزار شد اظهار کرد: این تفاهمنامه در راستای استفاده از ظرفیت ثبت احوال برای ارائه خدمات به جامعه هدف کمیته امداد انجام می‌پذیرد. این تفاهمنامه با رعایت ضوابط صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به سامانه استعلامات الکترونیک ثبت احوال خاطرنشان کرد: قدم مؤثری برداشته خواهد شد که طی نشست‌هایی که در هفته‌های گذشته با حضور رییس سازمان ثبت احوال رگزار شد متن این تفاهمنامه نوشته و تهیه شد.

رییس کمیته امداد با اشاره به اطلاعاتی که کمیته امداد از فرآیند شناسایی نیازمندان تهیه کرده و گفت: این اطلاعات به صورت یک شبکه و با سابقه 40 ساله در اختیار کمیته امداد است و اگر از ظرفیت موحود استفاده نکنیم این شبکه به روزرسانی نخواهد شد.

وی ادامه داد: ورود به سامانه استعلامات الکترونیکی به کمیته امداد کمک می‌کند به اندازه چندین هزار مددکار این نهاد از ظرفیت خود برای گره‌گشایی نیازمندان بهره ببرد که خوشبختانه این موارد در تفاهمنامه اشاره شده پیش بینی شده است و ما می‌توانیم از این طریق به نیازمندان دسترسی پیدا کنیم.