۰ نفر

بلاگر، اینفلوئنسر و واینر‌ چه تفاوتی با هم دارد؟

۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 540954
بلاگر، اینفلوئنسر و واینر‌ چه تفاوتی با هم دارد؟

اگر اکانت اینستاگرام دارید حتما یک یا چند واینر را هم دنبال می‌کنید یا شاید به طور اتفاقی در شبکه‌های اجتماعی دیگر آنها را دیده‌اید. واینر‌ها(vyner) همان افراد با مزه‌ای هستند که در اینستاگرام یا یوتیوب، ویدیو‌های سرگرم کننده درست می‌کنند، به ویدیو‌های آنها هم واین(vyne) گفته می‌شود.

واینر چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک با تو، اگر اکانت اینستاگرام دارید حتما یک یا چند واینر را هم دنبال می‌کنید یا شاید به طور اتفاقی در شبکه‌های اجتماعی دیگر آنها را دیده‌اید. واینر‌ها(vyner) همان افراد با مزه‌ای هستند که در اینستاگرام یا یوتیوب، ویدیو‌های سرگرم کننده درست می‌کنند، به ویدیو‌های آنها هم واین(vyne) گفته می‌شود. موضوع و سوژه این کلیپ‌ها هم بسیار متنوع است ولی بعضی از آنها آنقدر پر بیننده می‌شوند که تا مدت‌های طولانی تکیه کلام آنها را از اطرافیان می‌شنوید. این واینر‌ها در واقع کمدین‌های دنیای مجازی هستند.

تاریخچه تولید واین

شاید تولید واین یا ویدیو‌های سرگرم کننده در ایران به همین چند سال گذشته برگردد ولی در آمریکا خصوصا موضوع به این شکل نیست. در کشوری مانند امریکا استفاده از چهره‌های شناخته شده یا همان سلبریتی، سابقه طولانی‌تری دارد و فقط محدود به فضای مجازی نیست. هزاران جوان، به دنبال آرزو‌های خود برای سلبریتی شدن درس و دانشگاه را رها می‌کردند چون وجود سلبریتی‌ها در تمام جنبه‌های زندگی آمریکایی واضح و پر رنگ بود. خیلی از جوانان موفق می شدند خیلی هم نه. ولی با بوجو‌د آمدن شبکه‌های اجتماعی، بستری برای عرض اندام همه فراهم شد.می‌توان گفت از فیسبوک و یوتیوب این نوع سرگرمی‌ها بوجود آمدند و عده زیادی به صورت اتفاقی تبدیل به سلبریتی‌های تاثیر گذار دنیای مجازی شدند.

در کشور ما هم تقریبا با زیاد شدن طرفداران اینستاگرام، انواع مختلفی از صفحات سرگرم کننده به وجود آمدند. شاید اگر چند سال پیش این کلیپ‌ها را می‌دیدید چند دقیقه سرگرم می‌شدید و اصلا فکر نمی کردید که پشت صحنه این کلیپ‌های بامزه، ممکن است تجارتی بوجود بیاید. شاید همه ما این ویدیو‌ها را محض سرگرمی می‌دانستیم و فکر نمی‌کردیم تولید‌کنندگان آنها از همین طریق درآمد زایی کنند.

موضوع ویدیو های واینر‌ها چیست؟

واینر‌ها درباره همه چیز ویدیو می‌سازند از کلیشه‌های رابطه‌های دختر و پسر تا درس و دانشگاه. ولی نقطه مشترک بین تمام آنها این است که این موضوعات به روز هستند و تقریبا همه مخاطبان با آن روزانه برخورد دارند. حتما همین الان نام تعدادی واینر ایرانی در ذهن شماست. حتی اکثر این کلیپ ها با کمترین امکانات ساخته می‌شوند. موضوع‌ها هم اکثرا روزمره و بانمک هستند. از دعوا‌های عادی با پدر و مادر‌ها، موضوع گرانی، قبول شدن در دانشگاه، کمبود آب و هر چیزی ممکن است سوژه‌ای برای ساخت کلیپ‌های سرگرم کننده اینستاگرام باشد.

واینرها، افرادی هستند که در شبکه اجتماعی اینستاگرام ویدئو های طنز با موضوعات اجتماعی می سازند که روزانه همه ما با آنها مواجه میشویم. همین موضوعات طنز اجتماعی باعث محبوبیت این افراد شده که با نام واینر شناخته می شوند. خب بصورت کوتاه ما فهمیدیم که واینر چیست یا واینر چه کسی است.

بلاگر، بلاگر ها افرادی هستند که دارای تخصص خاصی در یک موضوع یا یک رشته هستند که این تخصص را در قالب ویدئو ها با بیان ساده به دنبال کنندگان خود در اینستاگرام منتقل میکنند. این تخصص ها از پزشکی گرفته تا ماکنیکی، آرایشگری و… متفاوت بود و برخلاف وینگر ها که تنها در زمینه طنز اجتماعی فعالیت میکنند زمیننه های گسترده تری را شامل می شوند.

اینفلوئنسر، افرادی که دارای دنبال کننده های بسیار بالایی هستند و این دنبال کننده ها می توانند از رفتار و صحبت های شخص اینفلوئنسر تاثیر بگیرند و رفتار و شخصیت او را تایید و دنبال کنند. در نتیجه اینفلوئنسر یعنی تاثیر گذاری و هر فردی که بتواند با صحبت و رفتارش روی افراد زیادی تاثیر بگذارد اینفلوئنسر گفته می شود.

تفاوت واینر با بلاگر و اینفلوئنسر

واینرها هم به‌نوعی اینفلوئنسر محسوب می‌شوند و اتفاقاً در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ جزو گزینه‌های پرطرفدار برای همکاری هستند. چون معمولاً به‌خاطر اینکه در حیطه خاصی فعالیت ندارند و محتوایشان طنز است، فالوئرهای زیادی دارند؛ اما خوب زیاد بودن فالوئر یعنی اینکه لزوماً قرار نیست محصول برند مناسب آن‌ها باشد. به‌عبارت دیگر، واینر با اینکه نوعی اینفلوئنسر محسوب می‌شود، مانند بلاگرها و دیگر اینفلوئنسرهای تخصصی، اثر آن‌چنانی بر مخاطب خود ندارد؛ اما مخاطب زیاد دارد.

آیا برای واینر شدن به تخصص خاصی نیاز است؟

باید بگوییم به تخصص خاصی نیاز نیست ولی حتماً باید شخصیت طنز داشته باشید و این بسیار مهم است البته هر چیزی با آموزش ممکن است.

شاید در ابتدا به تخصص خاص نیاز نباشد ولی برای کسب درآمد از این راه حتماً باید به مرور حرفه ای تر رفتار کرد و به تولید محتوی هایی حساب شده تر و تأثیرگذارتر پرداخت، تا مخاطب از ویدئو تولید شده خوشش بیاید و آن را برای دوستانش بفرستد و همین فرستادن هاست (Share) که شما را معروف می کند (پستتان وایرال شود).

برای حرفه ای شدن در این کار باید نویسنده و کارگردان طنزهای ما را مدیریت کنند و ما آن را به تنهایی یا با کمک چند واینر دیگر اجرا کنیم.

شاید داستان های پرویز و پونه را در اینستاگرام دیده باشید، دیرین دیرین این نیز یک نوع واینرینگ است که به آن انیمیشن واینرینگ می گویند.

انیمیشن واینرینگ (به نوعی Motion Graphic است) نیز به تخصص نیاز دارد که به جای خود و هم بازی هایش به خلق یک شخصیت کارتونی طنّاز می پردازد.

می توان گفت سروش رضایی در صفحه ی ایستاگرام سوری لند (sooriland) یکی از موفق ترین واینر های اینستاگرام است که از روش انیمیشن واینرینگ استفاده کرده و بسیار تأثیرگذار جذاب و پرمخاطب است.

همان‌طور که گفتیم معمولاً واینرها فالوئرهای زیادی دارند. مثل دیگر اینفلوئنسرها اصلی‌ترین مدل درآمد یک واینر اینستاگرام تبلیغ برندهای گوناگون است. این‌طور نیست که امروز واینر شوید و فردا بخواهید سر قیمت تبلیغات چانه بزنید. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود یک برند سراغ شما بیاید، تعداد دنبال‌کنندگانتان است. اگر در یک حیطه تخصصی اینفلوئنسر باشید، تعداد فالوئر نه اینکه مهم نباشد، اما اهمیت کمتری دارد. در آن مورد مسئله مهم میزان تاثیرگذاری‌ شما بر مخاطبانتان است و درمورد واینرها مسئله میزان دنبال‌کنندگان و بازدیدی است که از محتوایشان می‌شود. هرچه بیشتر بهتر. وقتی تعداد فالوئرهایتان به‌میزان چشم‌گیری رسید، برندهای گوناگون برای تبلیغات با شما تماس می‌گیرند. یادتان باشد اگر می‌خواهید مسیر رو‌به‌جلو خود را ادامه دهید، نباید تعداد تبلیغات به‌حدی باشد که حال دنبال‌کنندگانتان را به‌‌هم بزند. همچنین متناسب‌سازی هر تبلیغ با لحن خودتان و شکل محتوایی که منتشر می‌کنید، نکته‌ای است که اگر رعایت کنید از عمده واینرهای فعال در اینستاگرام جلوتر هستید.

نکات و توصیه های لازم برای واینر شدن

برای اینکه در اینستاگرام واینر موفقی باشید، باید تمام ظرفیت‌های آن را بشناسید. برای پروفایلتان عکس مناسب انتخاب کنید. لحنتان را مشخص کنید. تمرکزتان بر استوری است یا پست یا IGTV؟ کیفیت محتوا از همه‌چیز مهم‌تر است. استفاده درست از هشتگ‌ها رشد نمایی برایتان فراهم می‌کند. منظم فعالیت کنید، یه روز بودن و 5 روز نبودن اصلاً خوب نیست. با واینرهای دیگر ارتباط بگیرید.

شاید تا چند سال قبل اگر کسی می‌گفت می‌توانید از طریق گوشی موبایلتان درآمد خیلی زیاد داشته باشید، یا دیوانه به‌نظر می‌رسید یا کلاه‌بردار. اما واینری این رویا را محقق کرد. برای واینر بودن باید توانایی خنداندن افراد دیگر را داشته باشید. اصلی‌ترین شرط. مهم‌ترین دارایی یک واینر تعداد بالای فالوئرهایش است، همین تعداد فالوئر و صدالبته میزان درگیریشان با فرد، درآمد واینر را تعیین می‌کند. در ایران واینر اینستاگرام خیلی بیشتر از واینر دیگر شبکه‌های اجتماعی جاافتاده است. البته یادتان باشد واینر اینستاگرام شدن با این همه رقیب نیاز به خلاقیت و صبر دارد.