۰ نفر

دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد؛

برای جلوگیری از ورود بیشتر کرونا از مرزهای شرقی تلاش می کنیم

۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۴۳
کد خبر: 540416
برای جلوگیری از ورود بیشتر کرونا از مرزهای شرقی تلاش می کنیم

دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به تاکید ستاد ملی کرونا و دستور رئیس‌جمهوری و وزیر کشور گفت: همه دستگاه‌ها تلاش خواهند کرد تا از ورود بیشتر ویروس از مرزهای شرقی به داخل کشور جلوگیری شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بابک دین‌پرست در پایان جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: براساس گزارشی که نمایندگان وزارت بهداشت ارائه کردند میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در بازه زمانی ۲۶ خرداد تا دوم تیرماه ۷۹.۶۱ درصد بوده است.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان با ۴۹ درصد و آذربایجان غربی با ۶۰ درصد و مازندران با ۶۲ درصد کماکان مانند ماه‌های گذشته در انتهای جدول رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند همچنین استان‌های سمنان با ۸۳ درصد، زنجان با ۸۱ درصد و یزد و خراسان جنوبی به‌طور مشترک با ۸۰ درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صدر این جدول قرار دارند.

دین پرست ادامه داد: آذربایجان غربی، ایلام، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و همدان بین ۴۹ تا ۶۴ درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند همچنین ۱۰ استان اردبیل، البرز، تهران، خراسان شمالی، فارس، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان بین ۷۱ تا ۷۶ درصد رعایت داشته‌اند و ۱۱ استان بین ۶۵ تا ۷۰ درصد و چهار استان زنجان، سمنان، خراسان جنوبی و یزد  بین ۷۷ تا ۸۳ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را داشته‌اند.

وی تاکید کرد: از بازه زمانی ۲۶ خرداد تا ۲ تیرماه میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در کشور ۷۵ درصد، میانگین استفاده از ماسک ۷۲ درصد، میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ۷۱ درصد و میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور ۷۴ درصد بود.

دین‌پرست ادامه داد: از مجموعه ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مرکز تهیه و توزیع عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی واحدهای کارگاهی تحت پوشش در کشور در بازه زمانی ۲۶ خرداد تا ۲ تیرماه تعداد ۲۶۹ هزار و ۳۱۸ واحد توسط تیم‌های نظارت وزارت بهداشت مورد بازرسی قرار گرفتند که در نتیجه آن ۳۰ هزار و ۴۲۴ مورد منجر به دادن تذکر و معرفی مدیران صنوف به مراجعه قضایی و ۷۸۶ منجر به پلمب واحدها شد.

وی افزود: از ۵۶۳ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ۹۴ درصد آن اجرایی شده و طبق مصوبه ستاد ملی استان‌هایی که کم‌توجهی در ارتباط با اجرای ماموریت‌هایشان وجود داشته، مورد برخورد قرار گرفته و استان‌هایی که خوب عمل کرده‌اند مورد تشویق قرار گرفته‌اند.

دین‌پرست در پاسخ به سوالی درخصوص اعمال محدودیت‌ها با قرمز شدن شهرها گفت: دستورالعمل هوشمندی براساس رنگ‌بندی کرونایی برای اعمال محدودیت‌ها بیشتر به استان‌ها ابلاغ شده است لذا با تعیین رنگ جدید، دستورالعمل جدید صادر نمی‌شود بلکه دستورالعمل رنگ‌بندی‌ای که در اختیار استانداران است مکلف هستند براساس آن عمل کنند. همه تمهیدات لازم برای منع تردد فعالیت اصناف و... در طرح هوشمند تصویب شده است و به محض آنکه هر شهرستانی به سمت وضعیت قرمز حرکت کند محدودیت‌های لازم اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد: رییس جمهوری و وزیر کشور در ستاد ملی کرونا در مورد استان‌های شرقی که محل ورود ویروس کرونا از کشورهای همسایه هستند، ابلاغ‌های لازم را انجام کردند و در مجموع همه دستگاه‌ها کمک خواهند کرد، از ورود بیشتر ویروس از مرزهای شرقی به داخل کشور جلوگیری کنیم.