۰ نفر

چرا کارشناسان رسمی نظر فنی قاطعی درباره علت واژگونی اتوبوس ارائه نکردند؟

۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۵۷
کد خبر: 540070
چرا کارشناسان رسمی نظر فنی قاطعی درباره  علت واژگونی اتوبوس ارائه نکردند؟

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان استان قزوین با اشاره به حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست، پاسخگویی همه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه را خواستار شد و تاکید کرد: کارشناسان صنف مسافربری با حضور کارشناسان وزارت راه در بخش راهداری و پلیس راه باید تشکیل جلسه داده و به سوالات و ابهامات این قضیه پاسخ دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ علی اکبر سیارمه اظهار کرد: اگر بخواهیم ریشه این گونه مسائل را پیدا کنیم نباید مقطعی به آن بپردازیم چرا که نمی توانیم نسبت به همه کسانی که در حوادث رانندگی دچار صدمات جسمی و حیاتی می شوند یا از دنیا می روند بی تفاوت باشیم.

وی ادامه داد: مدتی قبل چنین اتفاقی در اتوبان قم اتفاق افتاد و رسانه ای شد و هر بار می شنویم که قشری از اقشار زحمتکش و اثرگذار جامعه از دانشجویان گرفته تا خبرنگاران دچار این حوادث تلخ می شوند اما سوال این است که چرا باید وقتی اتفاق ناگواری می افتد به آن بپردازیم؟

سیارمه افزود: در جریان کرونا به همه توصیه می شود حتی المقدور از منزل خارج نشوند اما تمام بخش های حمل و نقل باید آماده تر از همیشه در صحنه باشند تا نیازهای جامعه را برطرف کنند. درست است که رانندگان در هر صنفی باید انجام وظیفه کنند ولی رانندگان جزو اقشاری هستند که صدایشان شنیده نمی‌شود.

رییس کانون انجمن‌های صنف کارگری رانندگان استان قزوین با اشاره به حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست تاکید کرد: در وقوع چنین حوادثی، لازم است نمایندگان دستگاهها و تشکل های صنفی رانندگان در بخش مسافری به همراه کارشناسان وزارت راه در بخش راهداری و پلیس در جلسه ای حضور پیدا کنند و با پاسخگویی به سوالات و ابهامات، شفاف سازی کرده و شرح آن را در اختیار اذهان عمومی قرار دهند.

وی متذکر شد: اشکالی ندارد نمایندگان قانونی و حقیقی این صنف در صدا و سیما جلسه بگذارند و نقطه نظرات خود را ارائه دهند تا اذهان عمومی روشن شود و انگیزه ای برای جلوگیری از پیشامدهای بعدی به وجود آید.

سیارمه در عین حال عمر متوسط یک اتوبوس در کشور را بین ۱۰ تا ۱۲ سال ذکر کرد و گفت: عمر متوسط یک اتوبوس را در کشور از بالای ۲۰ سال به ۱۰ تا ۱۲ سال رساندند که مدتها زمان برد. وقتی صحبت از مشکلات اقتصادی مملکت می شود همه بلافاصله می گویند که تحریم هستیم ولی آیا این تحریم در مورد خودروهای عمومی و کامیون و اتوبوس نبوده است؟ به طور حتم تحریمها بر این بخشها هم اثرگذار بوده است.

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: در کشورهای دیگر دولت ها روی بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری می‌کنند و این یک اصل است چون زیرساخت هر کشوری که می‌خواهد توسعه پیدا کند یکی از عوامل اصلی آن حمل و نقل است ولی نیروی انسانی در بخش حمل و نقل یکی از فاکتورهای بسیار مهم به شمار می رود.

وی با بیان اینکه مسایل زیادی در بروز حوادث اثر گذارند، تصریح کرد: آیا مسئولان  زمانی که می‌بینند سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل اقتصادی نیست به این مسأله فکر نمی کنند که چرا فرسودگی و عمر ناوگان ما در بخش حمل و  نقل کالا و مسافر باید بالا برود؟ دلیل اینکه با فرسودگی ناوگان و عمر بالای آن مواجه می شویم این است که سرمایه گذاران نمی توانند به موقع در این بخش ورود کنند و چون درآمد ندارند نمی توانند نوسازی داشته باشند، البته این مسأله نمی تواند بهانه ای باشد برای اینکه یک شرکت حمل و نقل مسافر آن فاکتورها، دستورالمل ها و آیین نامه هایی که تدوین شده زیرپا بگذارد.

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان استان قزوین با انتقاد از عدم ارائه نظر رسمی کارشناسان در خصوص حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست اظهار کرد: آیا تاکنون کارشناسان رسمی و مسئول یک نظریه قاطع فنی ارایه داده اند؟ همه بر پایه شنیده ها است! لذا در وهله اول باید دستگاه های نظارتی پاسخگوی وظایف خودشان باشند چون اگر در این گونه موارد کارشناسان و دستگاههای نظارتی پاسخ درست و شفاف و تخصصی ندهند نمی توان به شنیده ها یا فرضیات اکتفا کرد.

وی خاطرنشان کرد: همه در قبال شهروندان مسئولیم نباید فقط زمانی که اتفاق یا حادثه ای رخ داد، دنبال مقصر بگردیم؛ تمام دستگاههای نظارتی در این قضیه حضور داشتند. ماشینی که بر اساس دستورالعمل و آیین نامه، صورت وضعیت خود را از نقطه حرکت تا مقصد نداشته باشد و تایید کنترل‌ها و مباحث فنی از سوی مدیر فنی را نگرفته باشد حق تردد ندارد. باید سازمان راهداری و حمل و نقل و دستگاه نظارتی این قضیه را بررسی کنند و پاسخگو باشند.  

وی افزود: ممکن است خود آن آیین نامه ها و دستورالعمل ها نقصان و اشکالاتی در ماهیت خود داشته باشد که لازم بوده نکات و موارد دیگری هم در آن لحاظ شود که نکرده اند.