۰ نفر

بازار داغ مخدوش کردن پلاک خودروها

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
کد خبر: 536545
بازار داغ مخدوش کردن پلاک خودروها

مخدوش کردن پلاک خودرو‌ها این روز‌ها در میان رانندگان متخلف به طوری باب شده که به راحتی این کار را انجام می‌دهند، لذا باید پلیس برای مقابله با این تخلف جرایم سفت و سختی را در نظر بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، موضوع جدیدی نیست و بارها در گوشه و کنار شهر آن‌ها را مشاهده‌کرده‌اید، انگار سابقه‌ای قدیمی هم دارند و برایشان فرقی ندارد چه برخوردی با آن‌ها می‌شود؛ تمام مهارتشان خط زدن و از بین بردن چند عدد است، البته این چند عدد ساده که می‌گوییم، خیلی هم ساده نیست و عواقب بسیار سخت و پیچیده‌‌ای دارد؛ بله صحبت از اقدامی به نام مخدوش کردن پلاک خودرو است، خودروهایی که زمین خوبی برای بازی برخی از رانندگان متخلف و پیاده کردن نقشه‌های منفی آن‌ها هستند، اما شاید تعدادی از رانندگان از عواقب این تخلف بی خبر باشند و اطلاع نداشته باشند که پشت چنین صحنه نامناسبی چه اتفاقاتی قرار است برایشان  رخ دهد.

بازار مخدوش کردن پلاک خودروها با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های ترددی، داغ داغ شده و طرفداران خاص خودش را دارد، برای مثال برخی افراد برای ورود به محدوده‌های ممنوع ترافیکی پلاک خودروی خود را ناخوانا می‌کنند تا به نوعی از تحمل واکنش‌های قانونی و رسمی فرار کنند که در این خصوص قانونگذار در راستای جلوگیری از بروز چنین جرایمی این تغییر و اصلاح را بدون مجوز نهادهای مربوطه جرم تلقی می‌کند حتی اگر هیچ استفاده‌ای از آن نشود، همچنین این موضوع را هم باید بدانیم افرادی که اتومبیل متعلق به خود را دچار تغییراتی می‌کنند محض خوشگذرانی نیست و اهداف مجرمانه ای در ذهن مرتکب جرم وجود دارد که هدف از آن به نوعی آماده کردن وسیله نقلیه برای جلوگیری از اعمال قانون یا ارتکاب جرایم دیگر است.

اما مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو چیست؟

اگر شخصی اقدام به دستکاری پلاک خودرو کند در مرحله نخست توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مشمول جریمه نقدی خواهد شد؛ اما طبق آمار اخیر با توجه به اینکه دستکاری پلاک خودرو ممکن است دارای جنبه عمومی باشد؛ لذا نه تنها این عمل نوعی تخلف است، بلکه نوعی جرم محسوب می‌شود و آن فرد علاوه بر توقف خودرو به مراجع قضایی هم معرفی خواهد شد، دلیل آن هم بسیار روشن است زیرا با دستکاری پلاک و انجام تخلف ممکن است شماره پلاک جدید، متعلق به شخص دیگری باشد که اصلاً از ماجرا خبر نداشته و در نتیجه یک شخص بی گناه به مجازات جرمی محکوم شود که روحش هم از ماجرا خبر نداشته است، حتی در این چند وقت اخیر بسیاری از شما مخاطبان عزیز در سایت باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کردید که در آن ساعت خودروی شما در پاکینگ بوده اما پیامک جریمه برایتان آمده است که شاید حق‌الناس هم باشد.

در این راستا سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا معتقد است که ماموران پلیس راهور با حضور در معابر شهری تمام کشور چه در طول روز و چه در طول شب با هرگونه پوشاندن پلاک و تغییر در اعداد و ارقام پلاک برخوردی جدی خواهند داشت، همچنین برای اطمینان بیشتر اخیرا نیز پلیس راهور یک ربات رایانه‌ای را طراحی کرده که قابلیت تطبیق سریع شماره پلاک با مشخصات خودرو را داراست و تاکنون اطلاعات بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو را بدون خطا تطبیق داده است. علاوه بر این عامل انسانی و کارشناسان خبره و متخصص ما نیز در مرحله ای دیگر بر این روندها نظارت دارند.

وی خبر داد: زمانی که خودرویی شماره‌گذاری می‌شود، رنگ، نوع، مدل و یکسری دیگر از مشخصات آن نیز در سامانه پلیس ثبت می‌شود. به عنوان مثال پلیس قابلیت تشخیص این موضوع را دارد که یک پلاک متعلق به خودروی پژو ۲۰۶ با رنگ  و سال تولید مشخص و ... است. در همین راستا نیز اگر راننده‌ای اقدام به تغییر ارقام پلاک خودروی خود کند، بلافاصله این پلاک جریمه نمی‌شود، بلکه ابتدا مشخصات خودرو با پلاکی که دوربین ثبت کرده تطبیق داده می‌شود و سپس اگر همه چیز درست باشد، دیگر مراحل اجرایی خواهد شد.

14145715_783

حال با توجه به توصیه‌های مکرر پلیس، بهتر نیست کمی از این اقدام نادرست و نابه‌هنجار فاصله بگیرید و به قوانین راهنمایی و رانندگی اهمیت بیشتری دهید؟ طبیعتا هر محدودیت و ممنوعیتی که در نظر گرفته می‌شود برای کنترل ترافیک، جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و سفرهای متعدد صورت می‌گیرد و لازم است با احترام به قانون و مقررات همنوعان خود را به این  کار تشویق کنیم تا دور زدن قانون به حداقل برسد.