۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

افزایش وکلای مصلح در کاهش پرونده‌ های قضایی موثر است / وکالت اجباری در شرایط کنونی به مصلحت مردم نیست

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۹
کد خبر: 534047
افزایش وکلای مصلح در کاهش پرونده‌ های قضایی موثر است / وکالت اجباری در شرایط کنونی به مصلحت مردم نیست

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان کرد که باید نحوه جذب در آزمون به صورتی باشد که هر فرد دارای صلاحیت اخلاقی، پس از آنکه ۶۰ درصد میانگین یک درصد اول آزمون را کسب کرد بتواند وکیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره شیوه مطلوب پذیرش وکیل گفت: اگر وکیل خوب و مصلح زیادی در کشور وجود داشته باشد، بی‌شک در کاهش پرونده‌ها موثر خواهد بود. باید اجازه داد وکالت از حالت انحصاری خارج شود و ملاک علمی و اخلاقی مبنای جذب وکیل قرار گیرد. ابوترابی ادامه داد: باید نحوه جذب در آزمون به صورتی باشد که هر فرد دارای صلاحیت اخلاقی، پس از آنکه ۶۰ درصد میانگین یک درصد اول آزمون را کسب کند بتواند وکیل شود.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه‌ای برای سنجش عملکرد وکلا گفت: درحال‌حاضر هیچ سامانه‌ای برای رصد و اعتبار سنجی به عملکرد وکلا و رتبه‌بندی آنها وجود ندارد. این موضوع باعث شده برخی وکلا با گرفتن تعداد پرونده همزمان و دریافت پول زیاد از موکلین به پرونده رسیدگی نکند و برای مردم و قوه قضاییه مشکل ایجاد کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس همچنین با موثر دانستن عدم پذیرش کارآموز توسط برخی وکلا بر کمبود وکیل در کشور گفت: افراد پس از پذیرش در آزمون وکالت بایستی یک تا دو سال در کنار یک وکیل به کارآموزی بپردازند که درحال‌حاضر برخی وکلا این کارآموزان را نمی‌پذیرند. این شرایط باعث ورود اندک وکیل به حوزه وکالت کشور شده است، چرا که به افرادی که کارآموزی را طی نکرده باشند پروانه وکالت داده نمی‌شود.

ابوترابی در پایان گفت: درحال‌حاضر که تعداد وکیل در کشور کم است و زیر ساخت‌هایی از جمله بررسی و سنجش عملکرد وکلا در کشور وجود ندارد، اجبار کردن افراد به استفاده از وکیل به مصلحت مردم و کشور نیست.