۰ نفر

جدیدترین اطلاعات درباره واکسیناسیون جانبازان

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۰۲
کد خبر: 532644
جدیدترین اطلاعات درباره واکسیناسیون جانبازان

کارشناس ارشد معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: واکسیناسیون ایثارگران بالاخص جانبازان در سه مرحله انجام می‌شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رضا منیعی کارشناس ارشد معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسئول پروژه واکسیناسیون ایثارگران، با اشاره به نحوه پیشرفت تزریق واکسن به ایثارگران گفت: واکسیناسیون ایثارگران در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول دو هزار واکسن به بنیاد شهید اختصاص داده شد جهت جانبازان ضایعه نخاعی، دو چشم نابینا(بصیر)، شدید شیمیایی، چند عضو قطع و والدین دو شهید و بالاتر. این ایثارگران دوز دوم واکسن را  هم دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در مرحله دوم کلیه جانبازان 50 تا 70 درصد در طرح واکسیناسیون قرار گرفتند. مرحله دوم تقریبا انجام شده و برخی نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند. تعدادی از این عزیزان به خاطر جوی که در جامعه وجود دارد که برخی می‌گویند تزریق واکسن خطرناک است، از تزریق آن امتناع کردند به همین دلیل ما نامه‌ای به مدیر کل‌های سراسر استان‌ها زدیم که سهمیه واکسن کسانی که انصراف داده‌اند را به جانبازانی اختصاص دهند که بیماری زمینه‌ای و پرخطر دارند و خدا را شکر این طرح نیز اجرا شد.

کارشناس ارشد معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مرحله سوم واکسیناسیون جانبازان، گفت: برای مرحله سوم چندین مکاتبه با وزیر بهداشت آقای دکتر نمکی داشتیم و به دنبال آن بودیم که جانبازان 25 تا 50 درصد را واکسینه کنیم. همچنین خواستیم همسران جانبازان 70 درصد که در واقع پرستاران جانبازان نیز محسوب می‌شوند در این مرحله واکسن بزنند. با مکاتبه‌های فراوان در نهایت قرار شد در یک کمیته فنی که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در آن عضو هستند، موضوع بررسی شود. من به همراه آقای دکتر عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید در جلسه این کمیته شرکت کردیم و مشکلات جانبازان 25 تا 50 درصد را مطرح کردیم. در نهایت تصمیم گرفته شد کلیه جانبازان شیمیایی 25 تا 50 درصد که ما به آن‌ها متوسط شیمیایی می‌گوییم و 9 هزار نفر از همسران جانبازان 70 درصد در طرح واکسیناسیون مرحله سوم قرار بگیرند.

منیعی در ادامه تصریح کرد: به دنبال این جلسه نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور زده شده و مجوز واکسن جانبازان 25 تا 50 درصد صادر شد ما هم به مدیرکل‌های بنیاد شهید در سراسر کشور اعلام کردیم که با دانشگاه‌های علوم پزشکی هماهنگ شده و به تفکیک، جانبازان این رده را معرفی کنند. البته تاکید روی فقط شیمیایی نداشتیم. به آن‌ها گفتیم اولویت سنجی کنند و جانبازانی که بیماری زمینه‌ای داشته و مشکلات بیشتری دارند را در اولویت قرار دهند و به ترتیب به آنان واکسن بدهند. زیرا در نهایت به دنبال آن هستیم که کلیه جانبازان 25 تا 50 درصد واکسینه شوند.

وی با اشاره به واکسیناسیون جانبازان در آسایشگاه های سراسر کشور، گفت: تمام جانبازانی که در آسایشگاه‌های جانبازان 70 درصد بستری هستند واکسینه شده‌اند و کلیه مراکز روان پزشکی که جانبازان اعصاب و روان در آن بستری هستند به دلیل آنکه جانبازان آن درصدهای متغیری دارند و ممکن است جانباز 10 درصد هم در آنجا بستری باشد متناسب با مرکز درمانی پوشش دهنده به مرور واکسینه شده‌اند و نهایتا تا پایان این هفته واکسیناسیون این مراکز نیز تکمیل خواهد شد.

مسئول پروژه واکسیناسیون ایثارگران با اشاره به جانبازانی که تاکنون موفق به تزریق واکسن نشده‌اند، گفت: ما با توجه به سیستم سجایا با جانبازانی که واجد شرایط دریافت واکسن بوده‌اند هماهنگی لازم را انجام داده‌ایم. اما قطعا تعدادی از جانبازان در هماهنگی بنیاد به علت خاموش بودن گوشی‌های همراه یا در دسترس نبودن از لیست نهایی جا افتاده‌اند این افراد می توانند به معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید شهرستان خود مراجعه کنند و واکسینه شوند.

منیعی ادامه داد: همچنین درمورد جانبازان مهمان یعنی جانبازانی که مثلا پرونده‌شان در شهرستانی مثل اهواز یا مشهد است اما در حال حاضر در تهران زندگی می‌کنند با معاونین بهداشت و درمان استان‌ها هماهنگی صورت گرفته که دیگر نیازی نباشد که این افراد به استان‌هایی که در آن پرونده دارند مراجعه کنند بلکه در همان شهری که مهمان هستند واکسن خود را دریافت کنند.