۰ نفر

موج پنجم کرونا در چمدان مسافران شمال

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۵:۳۰
کد خبر: 532624
موج پنجم کرونا در چمدان مسافران شمال

خرداد سال گذشته بود که موج دوم مسافرت‌ها سبب اوج‌گیری کرونا در کشور بویژه استان‌های شمالی شد که تا ماه‌ها بعد کادر درمان را درگیر خود کرده بود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، امسال هم با وجود اعمال ممنوعیت سفر در استان‌های مسافر پذیر آمارها نشان می‌دهد عده زیادی به سفر رفته‌اند و مسئولان و کادر درمان دوباره نگران شیوع موج جدیدی از کرونا در کشور شده‌اند. این بار نیز تعطیلات نیمه خرداد به نگرانی استان‌های شمالی دامن زده که مبادا باز هم مسافران با سفر به این استان‌ها شعله کرونا در استان‌های شمالی را روشن کنند.

 آزمون و خطای سفر دیگر کافی است

«محمود قاسم‌نژاد» معاون سیاسی استاندار و رئیس ستاد کرونای استان گیلان گفت: تدابیر جدی برای جلوگیری از ورود مسافران در تعطیلات پیش رو در همه بخش‌ها اعمال خواهد شد و از مسافران می‌خواهیم به گیلان سفر نکنند. در حال حاضر استان گیلان هیچ شهر قرمزی به لحاظ وضعیت کرونا ندارد و از کل شهرهای استان 6 شهر وضعیت نارنجی کرونا و 11شهر وضعیت زرد دارند البته این وضعیت شکننده است و بیم آن می‌رود با ورود مسافران شهرهای زرد به نارنجی و یا نارنجی به وضعیت قرمز کرونا تغییر وضعیت دهند.

ضمن اینکه با شیوع گونه‌های جهش یافته کرونا در برخی از شهرهای کشور و ورود احتمالی مسافر از این شهرها می‌تواند سبب انتقال ویروس جهش یافته شود لذا در وهله اول از میهمانان عزیزی که قطعاً پیشتر طعم میهمان نوازی گیلانی‌ها را چشیده‌اند خواهش می‌کنیم به استان ما به خاطر خودشان و هم استانی‌های ما سفر نکنند و در صورتی که به‌هر‌دلیل و یا قبل از اعمال محدودیت‌ها وارد استان گیلان می‌شوند تقاضا می‌کنیم حتی المقدور در ویلاهای خود یا خانه‌های اقوام بمانند و از تردد غیر ضروری خود‌داری کنند . به گفته معاون استاندار گیلان از تاریخ 12خرداد تا 17 خرداد 3ورودی اصلی گیلان شامل رودسر در شرق، رودبار در جنوب و آستارا در شمال توسط پلیس مسدود خواهد شد و از ورود پلاک‌های غیر بومی جلوگیری خواهد شد. اگر هم احیاناً افرادی از فرعی‌های استان وارد گیلان شوند روزانه پانصد هزار تومان جریمه خواهند شد. قاسم‌نژاد با اشاره به خط 300 کیلومتری ساحلی گیلان تصریح کرد: استان ما به‌دلیل گردشگری جذابیت‌های بیشماری در خط ساحلی دارد ولی در این ایام تمام تفرجگاه‌های بیرون شهرها و اقامتگاه های ساحلی و ییلاقی توسط فرمانداران شهرها کنترل و مسدود خواهد شد و تنها پارک‌های داخل شهر‌ها در این ایام به روی مردم باز است. وی تأکید کرد: با گذشت ماه‌ها از شیوع کرونا همه به این باور رسیده‌اند که سفرها نخستین عامل گسترش کرونا است بنابر این از همه هموطنان می‌خواهیم در این خصوص عادی انگاری نکنند و از سفر به همه نقاط کشور خودداری کنند و شاید دیگر وقت آن رسیده به این آزمون و خطا پایان دهیم. وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا واکسیناسیون سالمندان در حال پیشرفت است پس می‌توان تا چند ماه دیگر نیز این وضعیت را تحمل کرد تا هموطنان بیشتری از این بیماری مصون بمانند.          

  ورود مسافران زنگ خطر موج پنجم کرونا  در مازندران

در همین حال «سیمین بابایی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت: خوشبختانه بیماری کرونا در استان روند کاهشی دارد و می‌توان گفت بسرعت تعداد مبتلایان در حال کاهش است لذا کوچک‌ترین عادی انگاری می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد.

 وی تأکید کرد: افزایش رفت‌وآمدها، برپایی محافل خانوادگی، برگزاری دورهمی‌ها و مراسم مختلف و مهم‌تر از آن در پیش بودن تعطیلات نیمه خرداد می‌تواند این روند نزولی را متوقف کند و یک بار دیگر مازندران را در مسیر رو به بالای نمودار مبتلایان کرونایی و وقوع پیک پنجم قرار دهد.تجربه ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که مازندران سابقه درگیر شدن با موج بعدی بیماری به فاصله کوتاهی پس از پایان یک موج از کرونا را دارد و طبیعتاً این اتفاق می‌تواند یک بار دیگر هم رخ دهد.

 به‌گفته وی تجربه نیمه دوم اسفند ۱۳۹۹ و نوروز ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که اگر حضور مسافران و کم‌توجهی شهروندان مازندران باز هم پررنگ شود، این احتمال وجود دارد که این روند نزولی از دو هفته بعد در مسیر صعودی قرارگیرد و زنگ موج پنجم به صدا در خواهد آمد.