۰ نفر

کارشناسان مطالعات آب و هوایی؛

افزایش گرمای زمین به مرز جدیدی نزدیک می‌ شود

۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۱۵
کد خبر: 531611
افزایش گرمای زمین به مرز جدیدی نزدیک می‌ شود

کارشناسان مطالعات آب و هوایی می‌گویند: این احتمال بیشتر شده است که طی پنج سال آینده، زمین به یکی از محدودیت‌های اصلی و تعیین شده برای گرمای جهانی نزدیک شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌ مطالعه وسیعی که انجام شده نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵ حداقل در یک سال ۴۰ درصد احتمال می‌رود کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از "دوره قبل از صنعتی شدن" شود.

این نتیجه‌گیری در گزارشی مطرح شد که سازمان جهانی هواشناسی (WMO) منتشر کرده است.

این تجزیه و تحلیل بر اساس مدل ساخته شده توسط اداره هواشناسی انگلیس صورت گرفته و در انجام آن، محققان و کارشناسانی از ۱۰ کشور از جمله ایالات متحده و چین مشارکت داشته‌اند.

در دهه گذشته تخمین زده می‌شد که احتمال رسیدن به آستانه افزایش ۱.۵ درجه سانتیگراد در یکی از سال‌های آن دهه فقط ۲۰ درصد باشد اما همانطور که در بالا گفته شد، ارزیابی جدید این خطر را ۴۰ درصد اعلام می‌کند.

لئون هرمانسون، پژوهشگر ارشد اداره هواشناسی انگلیس در این باره گفت: واضح است که درجه حرارت پیش‌بینی شده نسبت به دمای هوا در سال‌های ۱۹۰۰-۱۸۵۰ افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

او گفته است معنای این افزایش این است که ما به حد افزایش ۱.۵ درجه سانتیگراد در گرمای هوا نزدیک می‌شویم، البته هنوز به آنجا نرسیده‌ایم اما در صورتیکه این پیش‌بینی درست باشد، واضح است که به آن نزدیک می‌شویم.

او هشدار داده است که  زمان لازم برای اقدامات قاطعانه و ضروری به سرعت از دست می‌رود.

با این حال پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند حتی اگر در یکی از پنج سال آینده گرمای هوای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح دوره قبل از صنعتی شدن جهان هم برسد، باز این وضعیت فقط موقتی خواهد بود.

روند طبیعی تغییر این است که ممکن است دمای هوا طی چند سال آینده خنک‌تر شود و شاید هم یکی دو دهه دیگر طول بکشد تا دما به طور دایم از مرز ۱.۵ درجه سانتیگراد بگذرد.

براساس توافقنامه پاریس، باید افزایش دمای آب و هوا نسبت به دوره قبل از صنعتی شدن حداکثر ۲ درجه سانتیگراد باشد و توصیه این است که سعی شود این رقم زیر ۱.۵ درجه باشد ولی در این مورد هم، منظور افزایش دما برای یک دوره طولانی است نه اینکه رسیدن یا عبور از این حد برای یک سال نگران کننده باشد.

به گفته جویری روگل، مدیر تحقیقات موسسه گرانتام وابسته به امپریال کالج دانشگاه لندن، نباید افزایش ۱.۵ درجه ذکر شده در گزارش اداره هواشناسی را با مرز ۱.۵ درجه ذکر شده در توافقنامه پاریس اشتباه گرفت.

او توضیح می‌دهد که اهداف تعیین شده در توافقنامه پاریس به گرم شدن آب و هوای کره زمین اشاره دارد یعنی اینکه پس از تصحیح برای تغییرات سال به سال، مشاهده شود که در طول زمان دمای زمین افزایش یافته است و در چنین صورتی است که باید آن را با اهمیت دانست.

روگل می افزاید که اگر در یک سال درجه حرارت از مرز ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر باشد اگرچه ممکن است خبر بدی هم باشد، این به معنی نقض محدودیت تعیین شده در توافقنامه پاریس نیست.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، البته او می‌افزاید که در هر حال حتی افزایش دما در یک سال هم به ما گوشزد می‌کند که اقداماتی که تا به حال صورت گرفته کافی نبوده و باید افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای فورا به صفر کاهش یابد.

گزارش جدید یکی از گزارش‌هایی است که قرار است به نشست سران در مورد توافقنامه پاریس ارائه شود که ماه نوامبر امسال در شهر گلاسگو در اسکاتلند برگزار می‌شود.