۰ نفر

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تشریح کرد؛

تلاش برای بازگشت معافیت‌ های مالیاتی به مناطق آزاد

۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸
کد خبر: 531542
 تلاش برای بازگشت معافیت‌ های مالیاتی به مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان این‌که عدم افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ها باعث رانت‌خواری می‌شود، گفت: راه‌اندازی مناطق آزاد نسل سوم دور از دسترس است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمیدرضا مومنی که برای بازدید از روند اجرایی ترمینال جدید فرودگاه کیش به این جزیره سفر کرده با بیان این که مناطق آزاد بر اساس اختیارات قانونی که دارند به عنوان شخصیت حقوقی مستقل  باید نسبت به انجام ماموریت های خود اقدام کنند، اظهار کرد: سازمان ها در اقدامات و فعالیت های خود در حوزه های مختلف باید نظارت و کنترل را سرلوحه کارها قرار دهند.

وی با تاکید بر این که تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه ها بدون اصلاح و توجه به شرایط حاکم بر هر منطقه تا چندین سال بر فعالیت های سازمانی تاثیر گذارند، افزود: در حوزه واگذاری زمین تغییر وافزایش نرخ ها در حوزه ساخت و ساز تغییرات جدی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: بیش از 90درصد عدم تعهدات افرادی که زمین دریافت می کنند هزینه های پیش بینی نشده ای  است که عملیات آن اجرایی شده و  تبعات تصمیم گیری هایی که در آن نقشی نداشتیم متوجه مناطق شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اصلاحات در حوزه های حقوقی، عمرانی و قیمت گذاری را از مهم‌ترین موضوعات اعلام کرد و گفت: قیمت گذاری در دو مرحله در سال و عدم افزایش بیش از 50 درصد سبب ایجاد شرایط رانت خواری خواهد شد.نمی توانیم با یک دستورالعمل منافع همه مناطق را حفظ کنیم، باید هر منطقه بر اساس ساز و کارها و مزیت های موجود به فعالیت های خود ادامه دهد.

مومنی با اشاره به لزوم اهمیت ممیزی اضافه کرد: دفتر حقوقی با اهتمام ویژه این مهم را باید در اولویت کاری قرار دهد چرا که شفاف سازی سبب حفظ و بازگشت منافع خواهد شد. باید  تا نیمه اول سال تمام مشکلات بخش خصوصی حل شود و فعالان اقتصادی  بتوانند درفضای مناسبی به فعالیت های خود ادامه دهند.بسیاری از مشکلات مناطق آزاد شناسایی شده و  در صدد هستیم موافقت وزارت اقتصاد و دارایی را جلب کنیم تا نسبت به بازگشت معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد اقدام کنیم.

وی بر اهمیت برنامه های هفتم و اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اشاره کرد و گفت:در ساختار سازمانی سه حوزه "فناوری واطلاعات، تامین مالی، روابط عمومی و اطلاع رسانی" باید مورد توجه قرار گیرد.فناوری و اطلاعات باید با قدرت بیشتر همراه با تفکر و رویکرد جدید بروز و ظهور کند و ضمن رفع نواقص ، فضایی ایجاد شود که بتوان نسل های آینده را پاسخگو شد.

وی با اعلام این که راه‌اندازی مناطق آزاد نسل سوم دور از دسترس است، افزود: با توجه به‌ این که میانگین این مناطق 12 هزار هکتار است درواقع منابع مالی موجود در حوزه زیر ساخت مناطق آزاد  برای تحقق نسل سوم این مناطق کافی نیست.

مشاور رییس جمهور  یادآور شد: حوزه مالی از اهمیت بالایی برخوردار است و با محدودیت های پیش رو چنین به نظر می رسد که باید همان اقداماتی که در کیش انجام شده است به  عنوان الگویی موثر و کارآمد به مناطق آزاد دیگر نیز تسری یابد.