۰ نفر

زالی: ۲.۵میلیون ایرانی مجرد از سن ازدواج عبور کردند

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۳۴
کد خبر: 530567
زالی: ۲.۵میلیون ایرانی مجرد از سن ازدواج عبور کردند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آمار مردان و زنان مجرد ایرانی، گفت: از ۱۳میلیون مرد و زن مجرد ایرانی ۲.۵میلیون نفر آنان از سن ازدواج عبور کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مراسم جشن مجازی ازدواج ‌دانشجویی شاخه نبات با حضور علیرضا زالی رییس دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین فرهاد زاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، پیری مدیر حوزه ریاست و جمعی از مسئولان عصر دوشنبه سوم خردادماه در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد.

به گفته زالی کشور در آستانه سیاه چاله پیری قرار دارد و سرعت رشد سالمندی در کشور بسیار نگران کننده است که باید با یک نگاه عمیق ‌واستراتژیک در این راستا عمل کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ازدواج های دانشجویی را یکی از با ثبات و موفق ترین ازدواج ها برشمرد و گفت: امروز تشویق‌ و ترتیب جوانان به ازدواج از یک امر اجتماعی به یک ‌ضرورت اجتماعی بدل شده است.

زالی در این مراسم ضمن تبریک پیوند ۸۵ زوج دانشجوی دانشگاه ، تقارن این مراسم خجسته را با سوم خردادماه و سالروز آزادسازی خرمشهر به فال نیک گرفت و رشادت ها و حماسه آفرینی جوانان این مرز و بوم در دوران دفاع مقدس را بی بدیل و بی نظیر برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، ازدواج های دانشجویی به یک سبک و سیاق در فرهنگ ایرانی مبدل شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ازدواج های دانشجویی را یکی از محکم ترین وپیوسته ترین و با ثبات ترین ازدواج ها برشمرد و با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این خصوص گفت: پایین ترین میزان‌جدایی را در این مدل ازدواج شاهد هستیم. ازدواج های دانشجویی از ثبات بسیاری برخوردارند و از موفق ترین ازدواج ها محسوب می شوند .

وی با تاکید بر ضرورت تسهیل فرهنگ ازدواج در جامعه گفت: امروز تشویق‌ و ترتیب جوانان به ازدواج از یک امر اجتماعی به یک ‌ضرورت اجتماعی بدل شده است.

او ازدواج را قطعه ای وزین و ارزشمند از زندگی بشر ذکر کرد و تلاش موثر و کارآمد نهادهای مختلف در راستای ترغیب جوانان به ازدواج در سطح ملی را لازم برشمرد.

زالی پایداری و ثبات ازدواج های دانشجویی را نتیجه انتخاب درست و گزینش صحیح همسر در این دوران دانست و گفت: ذات و سلوک ‌زندگی دانشجویی خشوع و قناعت است زیرا دانشجو محدودیت‌ها و حداقل ها را پذیرفته است.

وی افزود: شخصیت دانشجوهمراه با ساده زیستی است و ازدواج دانشجویی باعث‌ افزایش عملکرد تحصیلی وحرفه ای دانشجویان می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد:  ازدواج دانشجویی در مطلوبترین سن صورت می‌گیرد و باعث بالندگی می‌شود.

زالی ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران این برنامه، زوجهای  دانشجو را به فرزنداوری تشویق کرد و به آنان نوید داد هر کدام از زوجها که گوی سبقت را در این راستا برباید از سوی هیات رییسه دانشگاه هدیه ای نفیس اهدا می‌شود.

در ابتدای این مراسم امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ضمن قرائت غزلیاتی از حافظ به فضیلت ازدواج های دانشجویی اشاره کرد.

وی ضمن تبریک به دانشجویان نخبه و فرهیخته دانشگاه که امروز برای یک زندگی مشترک پیمان می بندند برای آنان آرزوی سعادت و خوشبختی و شادکامی کرد .

برگزاری اولین جشن ازدواج دانشجویی پس از پاندمی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم ضمن تبریک به دانشجویان گفت:ً این مراسم اولین جشن ازدواج دانشجویی پس از شیوع کروناست و این خط شکنی اتفاقی مبارک است که امیدواریم در کشور ترویج شود.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته گفت : از بررسی ۳۰۰ هزار نفری که ازدواج دانشجویی داشتند میزان طلاق ۵/۸ درصد بوده است که از آمار کشوری بسیار پایین تر است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات امام راحل سازگاری را نکته کلیدی در زندگی زوجین برشمرد و زوجها را به این امر دعوت کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی در ادامه از تشکیل ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان خبر داد.

وی در خاتمه برای همه زوج های دانشجو توفیق و زندگی پر از معنویت و عشق و صفا و فرزندان صالح و عاقبت بخیری آرزو کرد.

خانواده بستر بندگی و پرستش خداوند است

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سرلک نیز ضمن تبریک به زوج‌ها به بیان توصیه هایی به آنها پرداخت.

به گفته وی تشکیل خانواده راه و مسیری برای تکامل انسان است و انسان برای عشق و عاشقی به دنیا آمده است و این عاشقی در بستر خانواده شکل می گیرد.

وی خانواده را بستر بندگی و پرستش خدا برشمرد و به زوجهای دانشجو یاد آور شد که از این پس نگاههای محبت آمیز آنان به یکدیگر عین بندگی و عبادت است.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک ضمن تبریک مجدد به زوجهای دانشجو تاکید کرد: جلوه عشق الهی در عشق به همسر است و اگر همسر خوبی باشید می توانید در سایر نقشها اعم از والدی، فردی، اجتماعی، حرفه ای نیز موفق باشید.

حجت الاسلام والمسلمین فرهاد زاده نیز در خاتمه این جشن معنوی ضمن بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر یاد و خاطره جوانان و شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت.

وی ضمن تبریک به زوجهای دانشجو توصیه هایی به آنان کرد و به معرفی بخش مشاوره امور زنان و خانواده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین فرهاد زاده  در خاتمه این مراسم به صورت نمادین عقد ازدواج یکی از زوج های حاضر در مراسم را جاری کرد.

این مراسم به همت انجمن اسلامی و با مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونت دانشجویی و فرهنگی و حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم از سوی ریاست دانشگاه به هر یک از زوجین ۲۰ میلیون ریال و از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مبلغ ۱۰ میلیون ریال و یک قلم کالا از سوی بنیاد احسان اهدا شد.​