۰ نفر

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

ماجرای خرید و فروش تست تقلبی کرونا برای پروازها

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۳۷
کد خبر: 530359
ماجرای خرید و فروش تست تقلبی کرونا برای پروازها

در پی اظهارات یکی از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره خرید و فروش تست تقلبی کرونا برای پروازها و اینکه درست بودن یا نبودن این آزمایش‌ها برای شرکت‌های هواپیمایی مهم نیست، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بی انصافی نکنیم. چرا که تقلبی بودن یا نبودن پاسخ آزمایش‌ها و تست کرونا ارتباطی با ایرلاین‌ها ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اجباری شدن ارائه تست PCR با پاسخ منفی به ویژه برای پروازهای خارجی سبب شده تا در فضای مجازی تست‌های منفی کرونا به صورت تقلبی تبلیغ و فروخته شود، روز گذشته سیامک سمیعی -مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت- درباره فروش تست منفی کرونا گفت: مهمترین جایی که افراد به دنبال جواب تست منفی هستند برای مسافران پروازها به خصوص پروازهای خارجی است که میلیون‌ها تومان هزینه دارد. برای شرکت‌های هواپیمایی مهم این نیست که جواب تست درست باشد. مهم این است که تست منفی باشد و با توجه به اینکه افراد هزینه زیادی را برای پروازهای خارجی پرداخت می کنند اگر یکی از همراهان آن‌ها تست مثبت داشته باشد، تکلیف آن‌ها هم نامعلوم می‌شود. بنابراین به دنبال خرید جواب تست منفی هستند.

در پی طرح این اظهارات تورج دهقان زنگنه –رییس سازمان هواپیمایی کشوری – در این باره گفت: راستی‌آزمایی و درست و غلط بودن نتیجه تست کرونا وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و این مسئله هیچ ارتباطی به صنعت هوانوردی و ایرلاین‌ها ندارد و بهتر است در این زمینه نسبت به شرکت‌های هواپیمایی و مجموعه‌های مرتبط با این صنعت بی انصافی نکنیم.

وی افزود: البته ماه‌هاست آزمایشگاه‌های مرجعی به عنوان مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی شده و مردم وقتی برای انجام سفر و انجام تست کرونا به آنجا مراجعه می‌کنند یک نمونه از این تست برای وزارت بهداشت و یک نمونه برای سازمان هواپیمایی و ایرلاین مربوطه ارسال می‌شود و برگه‌ پاسخی را هم به مسافر ارائه می‌دهند اما اساسا زیر ساختی برای تایید این نتایج و راستی آزمایی آن‌ها وجود ندارد که صنعت هوانوردی را در این زمینه مسئول بدانیم.

دهقان زنگنه ادامه داد: در طول دوران شیوع ویروس کرونا هر پروتکل و دستورالعمل بهداشتی از سوی دستگاه‌های متولی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده از سوی بخش هوانوردی و شرکت‌های هواپیمایی اجرایی شده است و بنابراین نباید این حوزه را در این زمینه که وظیفه‌ای ندارد، مسئول دانست.

وی با طرح این پرسش که آیا ایرلاین‌های بدون مشاهده و چک کردن تست کرونا به مسافری بلیت فروخته‌اند؟ تصریح کرد:آزمایشگاه‌ها را وزارت بهداشت مشخص و معرفی می‌کند و نظارت‌ها هم در حیطه وظایف آن‌هاست و از سوی دیگر ایرلاین‌ها هیچ کنترلی نمی‌توانند روی آزمایشگاه‌ها و تست کرونا داشته باشند بنابراین اگر مسافر مریضی با استفاده از تست تقلبی کرونا به کشور دیگری رفته باشد، مقصر ما نیستیم و از سوی دیگر می‌توانند سامانه‌ یا اپلیکیشنی در اختیار ایرلاین‌ها قرار دهند تا پاسخ تست کرونا را از این طریق راستی آزمایی کنند و در این صورت است که می‌توانند ما را مسئول بدانند.