۰ نفر

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تشریح کرد؛

روند صدور شناسنامه در ایام انتخابات

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۱۹
کد خبر: 526653
روند صدور شناسنامه در ایام انتخابات

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه برای شرکت در انتخابات ضرورتی برای داشتن شناسنامه مکانیزه نیست و با شناسنامه های قدیمی می شود در انتخابات شرکت کرد افزود: روز انتخابات و ماقبل آن درخواست جدید صدور شناسنامه پذیرفته نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ سیف الله ابوترابی؛ در تشریح روند صدور شناسنامه باتوجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و خبرگان که در 28 خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد گفت: در ایام انتخابات سازمان ثبت احوال کشور وظایفی بر عهده دارد که ازجمله آنها بحث پاسخ به استعلامات ستاد انتخابات کشور به عنوان یکی از مراجع چهارگانه استعلام است.

وی افزود: بحث دیگر در حوزه برگزاری انتخابات که از وظایف سازمان ثبت احوال است، صدور شناسنامه است؛ باتوجه به اینکه شناسنامه یکی از ابزارهای اصلی شرکت در انتخابات است اساسا ثبت احوال سعی می کند تا روز مانده به انتخابات افرادی که قبلا درخواست شناسنامه چه برای تعویض و چه المثنی داشتند بررسی درخواست انها انجام و شناسنامه صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: در روز انتخابات و روز ماقبل آن به دلیل حجم بالای مراجعات و جلوگیری از سواستفاده های احتمالی امکان اخذ درخواست جدید برای صدور شناسنامه وجود ندارد. لذا تاکید ما این است هموطنانی که در انتخابات شرکت می کنند قبل از این ایام سراغ مدرک هویتی بروند و این مدرک را در دسترس داشته باشند و در روز انتخابات تازه مراجعه نکنند و اعلام کنند شناسنامه مفقود یا در دسترس نیست.

وی تاکید کرد: سازمان در روز انتخابات و ماقبل از آن درخواست جدید نمی پذیرد اما افرادی هستند که قبلا درخواست دادند و به هر دلیلی فرصت نکردند با مراجعه شناسنامه را دریافت کنند می توانند حتی در این دو روز با مراجعه شناسنامه خود را تحویل بگیرند و در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه فردی که شناسنامه‌اش مفقود شده یک ماه زمان نیز دارد تا المثنی صادر و آن را دریافت کند، افزود: به این ترتیب افرادی که قصد شرکت در انتخابات دارند باید از قبل به سراغ آماده کردن مدرک هویتی خود بروند و طبیعی است در این ایام همکاران ما با سرعت بیشتری نسبت به رسیدگی به درخواست ها اقدام می کنند.

وی ادامه داد: البته اگر حجم مراجعات بالا باشد با مشکل مواجه می شویم لذا هموطنان زودتر اقدام کنند. ضمن اینکه ضرورتی برای تعویض شناسنامه ها وجود ندارد و با شناسنامه های غیر مکانیزه نیز افراد می توانند در انتخابات شرکت کنند.